I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

stämma försäkringskassan!

Övrigt - Blandat

   

2007-11-06 01:30

stämma försäkringskassan!

Stämma försäkringskassan, ja eller allafall göra en
polisanmälan?.. Är det möjligt?



THE STORY:

Fick för 2 månader sedan brev från Polisen ang.
att jag blivit anmäld för bedrägeri samt bedrägligt betende.
Varför? Tänkte jag som inte är utav den typen. Skulle aldrig
över min döda kropp heller behöva göra ett bedrägeri för att få
pengar?
Anyway, gick på förhöret och fick reda på att det gällde följande:

Försäkringskassan hade anmält mig för bedrägeri samt bedrägligt betende, eftersom att jag HELA 2 ÅR TIDIGARE hade fyllt i FEL på ett papper ang. aktivitetsstöd. Gick någon jävla kurs för 2 år sedan, då man fick aktivitetsstöd på ca 3lappar varje månad.
Fyller i vilka dagar du varit på kursen samt vilka dagar du ej varit där, sjuk osv. Och lägger en kråka på för att underteckna att allt på pappret stämmer.


Nu hade jag skött hela denna grej perfekt, inga fel.
FÖRUTOM dom 2 sista månaderna (kursen pågick under ett halvår) där jag glömde 2 dagar samt en vecka på sista månaden.

Hade alltså fyllt i att jag varit där, en vecka och 2 dagar , fastän jag inte var det. Ok förhöret fortsatte och poliskvinnan undrade misstänksamt varför jag gjort detta? Var det en avsikt, var det med mening, var det någon baktanke? Varför förstod jag inget utav deras dumma formulär? Det borde jag ju göra? jaada,jaada,jaada..

Jag fick alltså ut 1500 kr för mycket, hade använt dom, men hade en vecka efteråt fått kravbrev , och betalade då tillbaka hela summan direkt. Tänkte inte mer på det.
Nu 2 år senare stod jag alltså där och hade bedrägeri samt bedrägligt betende på mig?.. Hmm.. inget hade varit med avsikt, hade helt enkelt glömt fylla i rätt.

Som ni säkert förstår valde åklagaren att lägga ned fallet.

Men nu till det hela..

I förhöret med mig, sa poliskvinnan det att när hon hade gått igenom fallet hade hon kollat upp olika dagar och jag hade tydligen fått betala tillbaka för mycket till Försäkringskassan då det var Påsk dagar osv. Vilket Försäkringskassan tydligen inte hade kollat upp, vilket hon sa att dom självklart måste göra. Så dom var alltså skyldiga mig pengar, fastän det var dom som gjort en anmälan. Anyway, poliskvinnan hade kontaktat Försäkringskassan och underrättat dom om läget och summan dom måste betala tillbaka. Hon frågade mig då om jag fått någon utbetalning hemskickad till mig än, vilket jag såklart inte hade. Inte hört ett smack från dom?
VILKET JAG INTE GJORT I SKRIVANDE STUND HELLER.
Och då har det ändå gått mer än 2 månader, plus 1 extra, eftersom hon hade kontaktat dom 1 månad innan jag blev kallad till mitt förhör.


Ingen stor summa, låg på ca 600, bryr mig inte om jag får dom eller inte. Inga pengar. Men det jag stör mig på är hela grejen, om ni förstår mig?


Ska man jävlad lite med dom nu i sin tur, när fallet är nere?
Ska man lägga en anmälan mot DOM istället?
Eller ska jag bara ringa in och puscha dom på mina cash jag har rätt att få?... Ge mig lite tips och ideer, vad skulle ni göra