blir man ersättningsskyldig om man pajjar/slarvar bort nått från biblioteket?
tjenare gott folk! jag har ett litet problem, jag fick reda på att stadsbiblan hade en film jag lääänge velat se och som är typ omöjlig att få tag på, så glad i hågen åkte jag dit och lånade den.. det är en väldigt lång film och den är därför på två dvder, eftersom den är så svår att få tag på och sådär så tänkte jag att jag skulle bränna en kopia av den att ha kvar. och det gick fint med den första skivan. men när jag skulle stoppa i den andra skivan så lät det världens jävla läte från dvd-läsaren två gånger så jag tryckte illa kvickt ut skivan, men för sent, på nått sätt hade den repat sönder ytterdelarna på skivna så att det är omöjligt att se klart hela den skivan, eller att rippa den till datorn.. grejjen är att det från början inte är en tryckt dvd utan en bränd och sen har de ju klibbat på en massa jävla streckkoder och skit på så skivan kan ju inte vara så stabil eller hållbar :P hur skall man gå till väga? skall jag gå tillbaks vara ärlig säga vad som hände? skall jag gå till biblan och klaga på att den såg ut så när jag försökte spela den, att problemet uppkom före mig, eller skall jag slänga tillbaks den och hoppas de inte märker det (på ett tag)? kommer jag få pröjsa för det här? kollade på filmcentrum som sålt dvdn till biblan och och där kostar den här filmen (båda dvd:erna alltså) 1000 pix exkl moms, inget jag är sugen på att hosta upp om man säger så.. ett dilemma till är ju att jag gärna vill se filmen så jag borde ju meddela dem så de eventuellt kan byta ut skivan.. mkt text här, men de viktiga frågorna är:
har ni någon gång förstört eller slarvat bort något från biblioteket? fick ni ersätta det? vad skall jag göra åt problemet ovan? tacksam för hjälp
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
klart du ska betala annars får du kronofogden efter dig.
Om du ska berätta vad som hände ska du nog utesluta att du försökte rippa den, om du nu inte redan klurat ut det själv.
njut
Dekay's ide låter bra tycker jag
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
första skivan är oskadd.. andra skivan är kass.. dvdn har ajg itne vågat testa nån mer skivan i jag har en till spelare som jag använder nu i stället.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
Du ska som sagt inte säga att du skulle bränna en egen kopia av den då blir de nog jävligt dyrt, Tror de är 600 om en biblan dvd går sönder här i stan men är inte säker för jag har inte kollat de på 2 år typ, säg som dekay sa eller så säger du att den va så när du låna den :)
Konse''
Med tanke på att biblioteket är statligt (kommunalt?) och heligt som har den goda servicen att låna ut bra kultur billigt så tycker jag du ska säga vad som hänt, och förmodligen har dem visst överseende, jag betvivlar att de kommer kräva dig på 1000 pix (iofs vet man väl aldrig, men oavsett betvivlar jag att de kräver dig på nypris, någon förlikning får i värsta fall ske), för det känns fair i en sån här situation.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men får biblioteket verkligen bränna skivor o sen låna ut dem?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Dekay I en nyttokalkyl så väger bibliotekets godhet (även i ekonomiskt värde) långt längre än den i princip obefintliga mängden utlånat material som är skadligt!
JAG TYCKER DU SKA SÄGA SOM DET ÄR! FÖRSÖKER MAN SNYLTA PÅ STATEN SÅDÄR FÅR MAN STÅ SITT KASST!
självklart får du inte betala 1000kr, dom betalar för att få låna ut den, inte för det fysiska exemplaret i sig..
cry me a river! --> thcrew
mitt tips till dig är att blåneka. gå till bibblan och säg att skivan strulade när du skulle kolla filmen. se gärna besviken och nästan lite arg ut...det är ganska kass att du ska betala för att se en film, när du bara kan se första halvan av den! om de säger nåt så kan du dra till med: "förstöra den? jag? eh... den första skivan funkade så det är inte fel på min dvd-spelare..det är skivan"
sen kan du fortsätta med att de borde köpa in ett nytt exemplar, det är nog nån liten unge som har lekt med skivan och förstört den...
We call them winerbrods.
bara du aktar dig för bibliotekspolisen (kan du din stephen king?) är det nog lugnt... lär eventuellt känna någon korrupt bibliotekarie (jag är lycklig som har såna i släkten) så skriver dom av lånet från dig.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
vilken jävla rulle var det här som kosta 1000 kr o e omöjlig o få tag på?? dokumentär om jesus eller?
Sajjkziii yaoooo
När det gäller hyrfilm får dom inte kräva dig på mer än 150% av värdet, har för mig att jag såg det på tv någon gång. Biblioteken lär ju vara lite mildare känns det som, inga konstigheter!
Toastare
2007-11-04 11:56
jag har 4 hundböcker som jag inte hittade, de kostade mig 1800kr... sen hittade jag dem i en flyttlåda. ville lämna tillbaka dem, men då hade jag redan "köpt dem" enligt dem.. så nu har jag 4 gamla hundböcker som är JÄVLIGT värdefulla.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2007-11-04 11:57
ja, jag är banned for life på lunds stadsbibliotek.
Toastare
2007-11-04 11:59
Nej nu ble vjag tårögd.. tänk om jag flyttar tillbaka till Lund och får barn. Då kommer detta scenario utspelas.. Barn: -Mamma kan vi inte gå till stadsbiblioteket, jag vill lära mig läsa. Jag/Mamma: -Nej mitt barn för när mamma var 19 år så packade hon ner 4 hundböcker i en flyttlåda och nu får mamma inte längre läsa. Jag har till och med glömt bort hur man gör.Så vi är dömda att leva som analfabeter. Barn: -Pappa då? Jag/Mamma: -Pappa finns inte kvar, pappa hittade en yngre kvinna än mamma som FICK låna böcker på biblioteket. Barn: -Tror du hon vill adoptera mig? Jag/Mamma (börjar storgråta och fiolmusik spelas) slowmo, betala räkningen..
jag förstörde en skiva från biblioteket en gång och gick dit och sa att den visst var trasig, dom sa ingenting utan tog bara tillbaka den. Så kör på det du :)