I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

3 Stora Hamburgerkedjor andvänder svart arbetskraft.

Övrigt - Blandat

2007-10-24 13:22

3 Stora Hamburgerkedjor andvänder svart arbetskraft.

Läste det nyss att Uppdrag granskning har kommit på både Mc Donalds,Burger King och Max Hamburgare andvända svart arbetskraft.

Om ni frågar mig så är det skamligt för något så stora franchise företagera att utnyttja folk på det sättet, Jag kommer inte att besöka någon av dom inom den närmsta framtiden eller kanske för alltid.

Det är nu folk har changsen att sätta käpp i hjulet och visa att vad dom står för.

http://www.e24.se/dynamiskt/arbetsratt/did_17358835.asp

"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-10-24 13:26
Fan va nice. Ännu en anledning till att äta där.
njut

2007-10-24 13:28
kunde inte bry mig mindre

Jag är tydligen en våldtäktsman?

2007-10-24 13:29

Tänk sen när de börjar anställa vit arbetskraft då skjuter hamburgerpriserna i höjden.
var glada att studenter och illegala invandrare iallfall får jobb och inte är kriminella eller pundar runt.

2007-10-24 13:30
Åh, neeej, svart städkraft :(

2007-10-24 13:31
heh ja det var ju bra inställning..

2007-10-24 13:31
Tycker artikeln va lite luddig. Är det Macdonalds som anställt dem och gett dem dålig lön eller ett städföretag som sa till Macdonalds att städarna fick full lön?

Sen är det ju som FunkyOne säger, det är ju redan nu överdrivet dyrt på dessa hamburgarhak.
njut

2007-10-24 13:33
Att städarna ska få full lön kommer inte att påvärka priserna.. det har inte ett skit med det att göra, Dom tjänar redan så mycket pengar så att sänka deras priser har med deras eget ego att göra

2007-10-24 13:33
haha, tycker ni ärligt att folk lika gärna kan jobba för 37 kr i timmen så ni slipper betala så mycket för snabbmat?

Skivsamlare

2007-10-24 13:43
Tror knappast att detta är ett medvetet drag av vare sig donken, max eller bk. Det mest troliga är att dom anlitat städbolag som i sin tur betalat "lokalvårdarna" svart för att skippa b la arbetsgivaravgifter samt att själva kunna casha ut mer.
fair enough..

2007-10-24 13:54
"haha, tycker ni ärligt att folk lika gärna kan jobba för 37 kr i timmen så ni slipper betala så mycket för snabbmat?"

Ja vadåra, inte direkt så de har tvång att vara kvar på arbetsplatsen.
njut

2007-10-24 14:33
hahaha omfg, är det all-the-nutters-week på whoa nu eller? trådarna blir ju fanimig bara bättre och bättre! haha

vem fan bryr sig om snabbmatsresturanger, gör en tråd om politiker som kör med svartstädare istället, det är iaf 1% intressant kanske
som om nån med pengar bryr sig om nånting?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-24 15:34
herregud asså.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-10-24 16:14
fan vilken dubbelmoral fatceasar

så du menar att du bojkottar de ställen som använder sig av svart arbetskraft? tillåt mig att säga att du är dum i huvudet. du kommer då att inte gå ut och dricka öl i helgen, eller äta en bit med dina vänner på krogen runt hörnet?

alla ( kanske inte grand hotel och gondolen ) använder sig av svart arbetskraft. om alla inom resturang arbetade vitt så skulle en vanlig stor stark kosta uppskattningsvis 95 kr. på ett riktigt dåligt ställe.

jag har arbetat svart. det har gjort mig rik. jag klagar inte. tror inte att de som städar på mcd och max klagar de heller.

2007-10-24 16:20
Svart arbetskraft är ju underbart, fan klagar du över? Jag önskar alla jobbade svart och inte betalade en krona i skatt.
Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 16:27
Hajjaru

Dubbelmoral? nej.  Att undvika dom ställerna man kan för att man vet är inte dubbelmoral, jag tror inte på svart arbetskraft och jag förvånas hur folk på whoa reagerar, Problemet går att lösa men ligger djupare än svart arbetskraft och för att jag bryr mig så har jag dubbelmoral och är dum i huvudet?

Seriöst.. tänk lite

2007-10-24 16:42
mmmm... hamburgare

2007-10-24 17:44
frankieLamps: mmmm... dött djur

2007-10-24 17:51

räcker för mig att det är så förbannat äcklig mat för att inte käka där. finns många anledningar till att äta nån annanstans än på de där kedjorna.

för sent

2007-10-24 17:57
Finns ju fler aspekter än SKATT på att jobba svart/vitt.

Själv är jag inte förvånad ett dugg. Kommer inte äta mindre hamburgare än jag gör nu dock(vilket inte är mkt, finns bättre mat att tillgå).

2007-10-24 18:03
blasta

har du problem med att jag äter kött, mr morot?

2007-10-24 18:06
Alltså för helvete..
 nästan varenda kommentar i denna tråden är av typen som får en att tappa tron på mänskligheten. Är ni alla så jävla dumma att ni tror att det är bra med svartjobb på riktigt?

2007-10-24 18:08
Da_Mac: Varför är svartjobb inte bra? Jag tycker det är det absolut bästa som finns. Du får gärna utveckla din åsikt, skulle vara intressant att höra..
Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 18:11
Soheil: förklara gärna varför det är så bra med svartjobb. Sälj in din tanke till alla andra som inte tycker det. Om det nu är så bra, varför finns ens vita jobb kvar?

Motivera så är du bussig. Min åsikt är att man bör jobba mestadels vitt men gärna extraknäcka lite svart om man vill/har möjlighet.

2007-10-24 18:12

Varför? för att det enbart är arbetsgivaren som tjänar på att du jobbar svart? för att du inte har någon som helst försäkringar eller rätt ifall du skulle skada dig. För att det i praktiken leder till lönedumpning? passar det inte så dra, vi tar in någon annan. För att man inte har något som helst att sätta emot chefen? För att man kan bli avskedad på studs utan någon som helst anledning förutom att chefen säger så?

Svartjobb leder aldrig till något bra för oss arbetare men jag antar att du inte tillhör oss med tanke på din inställning så en debatt i ämnet kanske inte är värd att ta?

2007-10-24 18:20

Endeavour X0: Det är bra för att man får 100% av det man tjänat in, inte 68% eller lägre.

Väldigt udda tankegång du verkar använda dig av; om det är så bra, varför finns då motsatsen. Då kan jag ju säga samma sak; om vita jobb är så bra, varför finns svarta? Vad exakt är det vi försöka säga varandra med ett sådant argument?

Da_Mac P22: Endast arbetsgivaren? Du verkar ha missat att många anställda hellre får ut sin lön svart än vitt. Vet du vad skatt är? Både arbetsgivaren och den anställde tjänar på det; den enda som inte tjänar något är staten.

Se till att skaffa dig ett jobb där din kompetens är värdefull istället för att göra något hjärndött som alla andra kan göra också. Då kanske du får mer att säg till om. Väljer du ett jobb där du kan bli ersatt direkt får du väl ta konsekvenserna av ditt val, är det svårare än så menar du?

Svartjobb leder till mer pengar och mer frihet för oss anställda.

Du tar bara debatten med folk av samma åsikt? Vad exakt debatterar ni om då?

Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 18:26
Soheil for president !

2007-10-24 18:39
Fast vem är staten? för vem betalar du skatt? Det är arbetande människor som genom att betala skatt som har byggt detta landet. Menar du att du att arbetare inte har något intresse av en bra väl fungerande sjukvård och ett vägnät? Alla människor i Sverige kan inte skaffa sig "ett jobb där deras kompetens" är värdefull" det behövs människor som städar på donken oxå till exempel. Menar du att bara för de i praktiken kan bli "ersatta" att de inte ska ha någon grundläggande trygghet och rättigheter? Att de alltid ska behöva gå och vara rädda för chefen för att han av enbart dålig vilja ska kunna jävlas med dem och sparka dem när som helst av vilken orsak som helst. Vi snackar isåfall om människor som lever med ovisheten att de kanske inte har något försörjningsätt imorgon? bara för att de inte har något jobb där deras "kompetens är värdefull" trots att deras jobb behövs i samhället?

sen att jag inte tycker det är lönt att diskutera detta med dig igentligen har inte med åsikter att göra. Det har att göra att vi förmodligen kommer ifrån olika samhällsgrupper och därmed har helt olika intressegrund.

2007-10-24 18:45

Palla bry sig.. Visa ditt stöd för människor som dör i hungersvält, misshandlats, behandlas illa osv. istället för att hacka på människor som försöker försörja sina ungar och sig själv.

här får du lite kärlek

2007-10-24 18:50
Fast det är väl snarare samma människor/klass/företag som suger ut folk här genom otrygga svartjobb som exploiterar folk i tredje världen också?

Kepish

Jag skulle aldrig hacka på människorna som tvingas ta svartjobb för att försörja sina ungar och sig själv. Jag hackar på företagen som för att få max profit, tro aldrig att det beror på något annat, berövar människor ordentliga arbetsvilkor.

2007-10-24 18:51

Jag vet inte vem jag betalar skatt för, skulle gärna få det redovisat faktiskt. Vet du?

Sjukvården fungerar bättre när staten inte tar hand om det. Statens sjukvård har inget rykte att vara rädd om, folk går dit ändå. De behöver inte leva upp till någon vidare standard för att få kunder; hade det funnits konkurrens mellan olika sjukhus hade förmodligen kvalitén varit högre än nu. Vägnät kan jag betala en slant för, sedan om det är staten som sköter det eller någon firma spelar mig inte så jättestor roll, jag skulle välja den som jag trodde var bäst lämpad.

Varför kan inte alla skaffa sig kompetens?

Men snälla du, tror du chefer är ondsinta människor som sparkar folk utan anledning? En chef som sparkar sina anställda utan anledning till höger och vänster lär driva sitt bolag i konkurs ganska snabbt, tror du inte det?

Man får ta konsekvenserna av sina val i livet, jag tänker inte ta dina konsekvenser och förväntar mig inte att du tar mina.

När du jobbar svart får du mer pengar över, därmed bör det inte vara så svårt att fixa en försäkring om du vill ha det?

Jasså, vad vet du om min bakgrund?

Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 19:00

Kan du peka på ett land som har privatiserat sin sjukvård där det har gått bra? Finns många exempel på länder där människor har dött utanför privatklinikerna på grund av att de inte har haft något Visa eller American express att betala med. Nu kommer det självklart inte att bli så i Sverige på grund av de grundläggande trygheterna vi trots det har i detta landet men klart är iallafall att plånboken kommer att styra vem som får bäst vård.

Och ja din tes att alla kan skaffa sig kompetens är väl skaplig. Alla som har rådd eller klarar av att dra på sig en enorm studieskuld kan fixa "kompetens" men även om hela landet hade varit högutbildade hade väl ändå någon varit tvungna att ta de så kallade kompetensfria jobben i och med att de måste göras. inte sant?

Och det där om att man får ta konsekvenserna av sina val i livet låter lite som fascism i mina öron. Alla har inte haft samma förutsättningar, ska folk lida för de för evigt och aldrig erbjudas en andra chans?

Producent

2007-10-24 19:07
Det förekom på det McDonalds där jag praktiserade och arbetade lite på för en månad sen drygt HEHE..

Privatägda McDonalds alltså.. cheferna hustlar varenda krona dom kan typ.
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2007-10-24 19:11
Skulle väldigt gärna få se dina exempel på folk som dött utanför privatkliniker för dom inte haft betalkort med sig. Och visst, även om det skulle hända så hur ofta har du inte hört om folk som dött på kommunala sjukhus pga kompetensbrist, personalbrist och en drös andra brister? Det går att hitta tragiska fall på båda sidor.

Vad menar du med "klarar av att dra på sig en enorm studieskuld"? Varför klarar man inte av det? Du gör ett val, antingen utbildar du dig och finansierar det själv, eller så tar du ett lån. I annat fall skiter du i att utbilda dig och antingen tar en anställning, jobbar dig upp, eller nöjer dig med din anställning. Du kan även starta eget osv. Att du sedan drar till med att vissa jobb "måste göras" är ju sånt pajasargument. Ja, vissa jobb måste göras, men staten måste inte göra dem. Sedan så är det upp till dig att välja om du vill göra de jobben eller inte. Om du väljer att göra dem, så får du väl fan stå för det?

Buhuhu, lät det som fascism i dina öron att du måste ta ansvar för dina handlingar? Alla har inte samma förutsättningar, men alla har tillgång till en hjärna och bör kunna förändra sin situation på något vis.
Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 19:14
hajjaru:
"jag har arbetat svart. det har gjort mig rik. jag klagar inte. tror inte att de som städar på mcd och max klagar de heller."
->
definiera rik.

soheil:
jag kan acceptera argumentet kring privatvård att man skall kunna betala och välja för den vård man själv önskar och av vilket företag som en behagar. även om jag precis som ovanstående part inte håller med om att det i grund och botten är en bra lösning, och inte direkt solidarisk, som vi ändå på något vis får säga är en grundpelare.

"Vägnät kan jag betala en slant för, sedan om det är staten som sköter det eller någon firma spelar mig inte så jättestor roll, jag skulle välja den som jag trodde var bäst lämpad."
->
vad menar du egentligen med detta. tror du var bilist kommer kunna få välja vem som lägger asfalten på vägarna eller på sitt vägparti eller vad. det är ju inte direkt så du kommer kunna välja att bara köra på vägar från xxx ab istället för grannen som kanske vill köra på vägar från yyy ab...
är det direktdemokrati du söker här eller vad. för det förstår du väl själv att det knappast är en bra lösning för folkets säkerhet. (kvalitéen kommer förmodligen tummas på till fördel för priset)

2007-10-24 19:17

Priyan: Vägfrågan är ingen direkt hjärtefråga och som sagt, jag kan tänka mig att betala en slant till en minimal stat för en sådan tjänst.

Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 19:21
Såja och ditt argumenterande är officielt nere på en låg nivå med pajkastning som följd.

kan ju avsluta med att iallafall jag gör skilnad på när folk dör på grund av privatklinikers girighet för att de inte kan betala för sig och på när folk dör på grund av den mänskliga faktorn. Tror för övrigt inte att den försvinner bara för att sjukvården privatiseras.

har förövrigt aldrig påstått att staten måste göra de här jobben. Har bara sagt att människorna som gör dem bör ha grundläggande rättigheter och försäkringar.

2007-10-24 19:25

Ja, gud vad min nivå är låg. Det är du som gråter över att du och ingen annan bör ta konsekvenserna av dina beslut.

Är det en mänsklig faktor att statliga sjukhusen inte har tillräckligt med personal, pengar och kompetens? Om sjukhusen privatiseras är det troligtvis så att de sjukhus som växer är de som har bäst personal, mest resurser och högst kompetens.

Människor har inga grundläggande rättigheter och försäkringar. Det finns inte i en människas väsen att ha det, det är något man tar sig eller ges.

Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 19:26
Den här tråden visar varför man aldrig ska skriva om seriösa saker i blandat.
 DIF!

2007-10-24 19:34
jaha du så enskilda kapital ägare har större kapacitet att driva sjukhus? Jag tror att det vore bättre att staten genom skattmedel satsade mer på personal, resurser och kompetens isåfall. I och med att staten inte har eller iallafall inte bör ha ett profitintresse till skillnad från en privat ägare borde den väl rimligtvis kunna satsa mer på det?

och nej, jag tänker inte bli religiös eller spirituell här med dig och diskutera människans väsen. Det får stå för dig. Vad jag vet är att vi på grund av cirka 100 års kamp och reformer visst det har grundläggande rättigheter och försäkringar i Sverige.

2007-10-24 19:52
Jag tror det skulle vara bättre om folk själva fick bestämma vilket sjukhus som skulle få deras pengar. Är folk inte kapabla att ta det beslutet menar du? Ett sjukhus som ger dålig vård för att göra bra profit kommer rimligtvis inte att gå speciellt bra, eller vad tror du? Förstår du hur dynamiken fungerar?

Ja exakt, på grund av, inte tack vare. Du sa det själv. Vilken gen är försäkringsgenen förresten?

Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 19:58
Slutligen. Jag tror inte att sjuka människor har lust att testa en massa olika sjukhus för få veta vilket som är favoriten. Därför tror jag på en bra allmän sjukvård.

och jag har inte pratat om väsen och gener det är du.

2007-10-24 20:04

Jaha, fan vad bra resonemang, då kan staten göra en sorts sko, en sorts tröja, en sorts byxa, en sorts bil och tillhandahålla en sorts frisyr också. Då slipper folk själva ta reda på vad de vill ha och vad som är bäst enligt dem själva. Dina resonemang är verkligen på topp. Du tror inte folk föredrar att själva göra sina val va?

"Har bara sagt att människorna som gör dem bör ha grundläggande rättigheter och försäkringar."

Om jag inte missminner mig så var det du som pratade om grundläggande rättigheter och försäkringar (ovanstående citat). Jag undrade bara vartifrån du hämtade dessa. Men det kanske du inte anser att du behöver motivera? Det är ju trots allt kul att tycka saker...

Vem är du, tjänsteman?

2007-10-24 20:07
Privat sjukvård och svartjobb, wtf?

Så när man blir sjuk och står utan inkomst så ska man till på köpet bekosta sin egen sjukvård. Eller det fixas med de enorma besparingar man sitter på tack vare att man svartjobbat?

Sedan hade jag velat se samhället där alla människor ha gjort "rätt" val och är högutbildade. Vem tar hand om skiten när alla har en phd?

Det räcker väl med att kolla lite snabbt på staterna för o inse att privat sjukvård inte direkt är en hit för alla människor.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-10-24 21:25
Jag blir förvånad åter och åter om att folk är så jävla egoistiska och enbart tänker på sig själva.

Vita jobb är ju en säkerhet för att arbetaren ska kunna ha det bra. Folk som tror tvärtom är ju bara dumma.

2007-10-24 21:30
vem fan bryr sig om svart arbetskraft? Ärligt.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-10-24 21:31
foerplay

Alla bör göra.

2007-10-24 23:22

Såg precis Sicko, skulle inte tro att du skulle ge den någon legitimitet soheil det är ju trots allt Michael Moore. för alla andra är den ett måste om man blivit nyfiken av vår debatt angående privatiserad sjukvård kontra allmän.

Och ditt snack om det fria valet köper jag inte. Den valfriheten du talar om är falsk, den existerar inte, och den är bara en ursäkt för att tänka på indeviden och köra över kollektivet.

2007-10-25 11:05
redman
www.blazebook.smoke
Graffare

2007-10-25 11:22
Man måste vara jävligt girig för att jobba svart, man tjänar 18000:- men får in noll på kontot så att soc/dem som betalar skatt ska betala DIN lägenhet, dina medeciner när du är sjuk, den skolan du gick i så du blev kvalificerad för jobbet, pendeltåget du åker till svartjobbet, eller vägarana om du svartarbetat tillräckligt länge för att ha råd med bil.

Jag betalar gärna min del av skatten.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-10-25 13:35
kan dom inte infiltrera dom sjukliga arbetarvillkoren hos mcdonalds emd för det borde inte få va lagligt heller