I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Minnesluckor kan ge hjärnskador!?

Övrigt - Blandat

2007-10-24 11:54

Minnesluckor kan ge hjärnskador!?

Igår kväll satt jag och kikade lite på webb tv, närmare bestämt på Boston tea partys första avsnitt som handlade om hjärnan. Jag kan vara bakom flötet samt ha blivit tappad bakom en vagn men kan verkligen minnesluckor ge permanenta hjärnskador?

Detta skrämmer mig oerhört då jag 9 utav 10 gånger får minnesluckor när jag dricker. Luckornas längd kan variera men dricker jag mig riktigt berusad så kan luckorna vara över 2 h.

Jag ska citera läkaren Stefan som medverkade i programmet.

- "Det är farligt med minnesluckor. När man har en minneslucka...det är en av de första varningssignalerna för att man börjar få permanenta hjärnskador"

En annan säger sedan att det inte är normalt med minnesluckor men sedan rör dom inte ämnet nå mer.

Så, sitter någon med lite fakta kring detta ämne? hur vanligt är det egentligen med minnesluckor, har ofta får du det?

2007-10-24 11:57
han menar väl om man får minnesluckor bara hips vips, rätt mängd alkohol ger väl vem som helst minnesluckor. jag såg inte programmet så jag vet inte, men min logik säger mig att jag har rätt... oroa dig ej
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2007-10-24 11:58

http://kanal5.se/web/guest/webbtv?p_p_id=K5VIDEOPLAYER_WAR_k5_video_player&p_p_action=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&selectType=playlist&selectWord=901&selectType2=&selectWord2==

Där har ni en länk till avsnittet. 08.45 in på akt 2 pratar dom om det. Spola alltså fram hela första delen så kommer andra delen automatiskt.

2007-10-24 12:03
Hips vips? Nej dom pratar om minnesluckor som uppkommer pga alkohol

2007-10-24 12:44
jamen sen garvar fredrik ochfilip och frågar publiken om vilka som fått minnesluckor och det har nog de flesta fått :P
fast jaa, 9 av 10 ggr lät rätt mycket så du kanske ska trappa ner lite?

2007-10-24 12:46
Bara för att du inte minns vad du gjort kvällen innan, så betyder det inte att du har en minneslucka i hjärnskademening.

Om du minns tidiga delar av kvällen innan du fått i dig så mycket, men inte senare delar av kvällen, så är det troligtvis inte en minneslucka till följd av att man druckit till sig en hjärnskada.

Allt handlar om hur minnet fungerar. Det krävs nämligen ett visst mått av koncentration på vår omvärld för att det som händer överhuvudtaget skall registreras i minnet. Är du riktigt kalasfull framåt slutet av kvällen så har du inte samma fokus på någonting som du har i normala fall.

Därmed registreras det som händer dig när du är riktigt kalasfull, på ett mindre sammanhängande mer dimmigt sätt. Vissa saker har inte registrerats alls, dvs saker som du inte har fokuserat på. I nyktert tillstånd så kan man t ex minnas att man sett något i ögonvrån för två veckor sen, för att sedan hitta något man letar efter

I fullt tillstånd så skulle man aldrig uppfatta någonting i ögonvrån :).
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-10-24 12:54
Henkso: De pratar ju inte om att man är full och inte tänker på allt. De pratar ju om de där stunderna då flera timmar av ens kväll bara fösvinner helt och det är omöjligt att komma ihåg något, oavsett vad man gjort och hur fokuserad man varit.
njut

2007-10-24 13:08
apelinsjos - efter det läkaren stefan sa så garvas det inte! Filip blir ju vettskrämd och säger - "nej men vänta jag har ju haft minnesluckor i 10 år"

Henkso - Intressant. Man får hoppas på att det är som du säger och att det flesta av mina borttappade timmar inte beror på farliga minnesluckor.

Det som får mig att tvivla det är att jag enligt många inte ser sådär pissfull ut eller beter mig vidare full...dvs jag har fokus uttåt iaf..kan stå och prata om viktiga saker m.m. utan att veta ett skit om det dagen efter. Det jag vill säga är att det är inga småsaker som sopas under mattan här...utan det är rätt stora händelser som kan vara som helt bortblåsta.

2007-10-24 13:08
Explicit - Jo jag förstår det, men jag uttalar mig inte emot det heller. Poängen med det jag säger är bara att varenda människa som tappat bort delar av gårdagskvällen och är jävligt suddig på delar av resten, inte nödvändigtvis har hjärnskador.

Det är som sagt när mängden alkohol inte spelar någon större roll som man ska oroa sig lite. Om du börjar glömma efter någon enstaka öl etc.

2007-10-24 13:09
shti då har man ju ganksa mycket innestående hjärnskada  hahahhaaa....

2007-10-24 13:13
aja då e la vi alla ganska hjärnskadade så då e de löngt ju!

2007-10-24 13:17
_icesoul_ - gillar ditt tänk....

2007-10-24 13:35
hatar folk som säger emot vetenskapen, skulle kunna hoppa på dem!

"Det är farligt med minnesluckor. När man har en minneslucka...det är en av de första varningssignalerna för att man börjar få permanenta hjärnskador"

Stefan, som nu sitter med ibland experterna varje avsnitt är ju inte direkt fake!? Han vet vad han talar om! Blir bara så trött på personer som tror dom vet mer än vad som är bevisat!

Det är ju nästan som att säga emot att han är läkare!
http://www.myspace.com/micman123

2007-10-24 13:40
Gitton Gitty

Jag kan ju säga att jag lätt känner igen mig med det du skrev sist där med att man kan snacka om allvarliga saker utan att komma ihåg det etc. Verka vara hyfsat nykter och ha focus utåt men är skit tankad och sådant,
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2007-10-24 13:47
Zoom-Zomm - Okej! välkommen ombord på skutan då min gosse!

MicMan - Vem syftar du på när du säger att du hatar folk som går emot vetenskapen?

2007-10-24 14:11
Gitton Gitty 
asså, vill inte starta upp nåt tjaffs nu, men blir bara lite sur.
Jag är en snubbe som älskar allt inom vetenskap, nästan iaf!
Då blir ja lite sne så fort nån går emot!
Hatar ingen på det sätten, men som sagt, blir lite sur!

hoppas du förstår mig!:)

2007-10-24 14:30
Och det svenska folket har fortfarande inte fattat att de dricker aaalldeles för mycket. Vi tål fan dubbelt så mycket som asiaterna eftersom kroppen t o m börjat anpassa sig, sjukt.

2007-10-24 14:36
Micman - Jo jag förstår det, undrade bara vem som gått emot den i den här tråden.

teN - Hehe visst man bör dra ned på alkoholen. Men säger du att det är allmänt känt att minnesluckor är varningssignal för permanenta hjärnskador?

2007-10-24 14:39
Gitton Gitty:

Henkso's första inlägg! blev arg :(

2007-10-24 14:42
MicMan - Okej. Han gick väll inte på vetenskapen? Han gick ju inte emot det läkaren sa utan han förklarade ju bara att det jag kallar minneslucka kanske inte riktigt är en sådan minneslucka som läkaren talar om.

2007-10-24 14:46

Förstår dig, men enligt mig så gick han på lite för hårt! Dock kan vetenskapen ha helt fel, men väldigt sällan faktiskt!

Något som är vetenskapligt bevisat tycker jag inte man ska gå emot! Då blir man bara dumförklarad, eftersom vetenskapsmän oftats inte snackar bull! Men sen finns det ju folk som är snurriga och överdriver en del! Men som teN skrev... svenskarna dricker ju en hel del, så det kanske pekar mer mot oss!

2007-10-24 14:48
MicMan - Du vet ju uppenbarligen inte vad snackar om. Det jag snackade om i mitt första inlägg var inte några gissningar från min sida. Så tja, sluta snacka skit när du inte vet.

Jag sa dessutom inte emot snubben som satt i programmet, jag sa bara att det finns minnesluckor och minnesluckor.

2007-10-24 14:49
ööhh... är det nån som 2007 tror att det ofarligt att supa sig svinfull tills man får minnesluckor och liknande?

klart hjärnan tar stryk.

2007-10-24 14:51
För övrigt, här har jag någon sorts expertutlåtande som stödjer det jag sa.

Länk

2007-10-24 14:54
Henkso P23
Okej förlåt.. kanske tog det lite fel! Men som sagt, vill inte starta upp nåt tjaffs nu!
Men jag är jag, och du är du! Kommer alltid finnas motsatta förklaringar runt vetenskapen! Du tror på en sak, jag tror på en annan, inge fel med det!

2007-10-24 14:55
när ja dricker får jag aldrig minnesluckor,., "då har du inte druckit tillräckligt mkt" ...

Tro mig, jag har det!
Det är ba ni som e glosögdamesjävlar!

2007-10-24 14:58
matojjos P17
samma här!

2007-10-24 15:02
Dricker man så att man får minnesluckor så är det waay för mycket. Maxet på dopaminutsläppet är för länge sedan nått och du ligger förmodligen däckad i en trappa eller dylikt.
Alkohol är långt ifrån den perfekta drogen.

2007-10-24 15:05
wackcent - Man behöver inte supa sig pissfull för att få minnesluckor!!! Visst har man hört att hjärnan kan ta stryk när man dricker mängder alkohol. Men att minnesluckor är varningssignaler för att man börjar få permanenta hjärnskador är en helt annan jävla femma!!! Eftersom som sagt minnesluckor kan dyka upp även fast man inte dyngat 7 timmar i streck.

2007-10-24 15:25
alkohol räknas egentligen inte som en drog ens en gång, det räknas för helvete som ett gift.
hur pantade är folk egentligen? du behöver inte få minnesluckor för att det ska vara skadligt, det är skadligt endå. behöver inte ens dricka några kvantiteter.. fan har nån av er gått i skolan ens?
helt otroligt alltså? och så finns det blåa grisar som kan flyga också...
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-24 15:31
Pusherman - Har jag påstått att alkohol inte är det minsta farligt?

Du säger alltså att det är allmänt känt att minnesluckor är varningssignaler på att man börjar få permanenta hjärnskador?

2007-10-24 15:52
Pusherman - Innan du idiotförklarar någon kan du väll läsa igenom det som skrivits lite nogrannare! Jävla lirare!!!

Producent

2007-10-24 15:59
skumläste hela traden och missade isafall om nagon redan ahde skrivit detta. men i vilket fall..

han menar inte att minnesluckor ger hjärnskador, utan att om du HAR minnesluckor (utan paverkad kropp etc) sa kan det vara en signal för att du kanske har en mindre hjärnskada.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-10-24 16:02
fyra - Minnesluckor ger inte hjärnskador...absolut inte men han säger att det är en varningssignal för att man börjar få det. Och diskusionen dom har i tv programet handlar om minnesluckor som uppkommer pga alkohol...

2007-10-24 17:20
matojjos - vill du ha nå pris för det eller?

2007-10-24 17:42
Pusherman: Se definition drog. Så en drog kan inte vara ett gift? Klart det kan.

2007-10-24 21:08
Gitton Gitty, de flesta jag snackar med verkar tro att alkohol och cigaretter är relativt ofarligt och att alla andra droger är jättefarliga - att alkohol och cigaretter är lagligt för att det är minst farligt. Så är det inte!

Så som folk dricker - om det varit narkotika hade man sagt att folk överdoserar hela tiden. Folk däckar överallt, kroppen däckar ju för att den inte klarar av mer, eller något, den "räddar" sig själv. Det är INTE bra för kroppen att få minnesluckor, eller att decka. Det är etanol som åker runt i kroppen, det är verkligen inte bra och när man fått i sig så mkt att minnet pajar, balanssinnet lägger av och medvetandet lägger av helt till slut så är inte det bra. Det är lite konstigt att folk inte förstått detta än.

2007-10-24 21:37
alltså va? minnesluckor kommer av hjärnskador ibland och inte tvärtom?
Delam tange barat
Producent

2007-10-24 22:33
gitton ahaaa! tack :) nu fattar jag bättre
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-10-25 03:02
Hjärnskador kan ge minnesluckor?

2007-10-25 12:14
teN - Okej dina tankegångar handlade inte om mig. Visst är det som du säger.

Rachel - Va?

twinky - Ja? minnesluckor ger ju knappast hjärnskador! Men läkaren säger att minnesluckorna som kommer pga alkohol är varningssignaler för att man börjar få pemanenta hjärnskador.  

DJ

2007-10-25 14:08
Ja, minnesluckor är en anledning till att börja fundera över sin konsumtion. Extra allvarligt är det om minnesluckorna kommer ofta och ibland även när man inte hunnit dricka särskilt mycket.

Tänk dock på att biologiska faktorer hos konsumenten alltid är väldigt avgörande. Man kan alltså inte i någon större utsträckning jämföra sig med andra och tänka "det är nog lugnt, för jag dricker mer än alla andra". Istället bör man ta kroppens varningssignaler på allvar.

En minneslucka i det här avseendet handlar alltså om att man beter sig hyfsat normalt, men att systemet för att lagra permanenta minnen inte fungerar. Gitton Glitty beskriver:

"jag har fokus uttåt iaf..kan stå och prata om viktiga saker m.m. utan att veta ett skit om det dagen efter. Det jag vill säga är att det är inga småsaker som sopas under mattan här...utan det är rätt stora händelser som kan vara som helt bortblåsta."

Det här skulle jag säga är en typisk minneslucka. Att man har lite halvsuddiga minnesbilder eller däckar är (oftast) inte en minneslucka i den här meningen, även om det inte är särskilt bra det heller.

Hjärnskador orsakade av alkohol kan vara både permanenta eller tillfälliga. I ett tidigt skede kan man ofta "bota" skadan genom att sluta dricka alkohol och med viss medicinering, på sikt riskerar man dock att utveckla s.k. alkoholdemens som gör att många minnesfunktioner är permanent försämrade och fortsätter försämras över tid.

En minneslucka kan även vara tecken på hjärnskador som inte orsakats av alkoholkonsumtionen, men alkohol är en vanlig orsak till hjärnskador.

Hjärnan är komplicerad och många individuella faktorer spelar förstås in. Jag är ingen expert, men det jag har skrivit här bygger på olika saker jag har läst om alkoholens påverkan på hjärnan.

Min huvudpoäng är i alla fall att alkohol faktiskt är ett gift och att man därför alltid bör vara uppmärksam på varningssignaler, speciellt om de är återkommande. Då bör man tänka över sin konsumtion och om man är orolig ta kontakt med en läkare.

Boston Tea Party är för övrigt ett kul och intressant program, även om jag tyvärr tycker att de skojar bort viktiga och intressanta frågor. Jag har inget emot humorn, tvärtom, men ibland känns det som om Filip eller Fredrik avbryter svaret på någon intressant fråga för att klämma in en mindre intressant fråga bara för att den är rolig.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2007-10-25 14:34
NickeMannen - Tusen tack! Det svaret gav klarhet i min frågeställning. Känns läskigt...men det är bara att inse att man inte kan dricka speciellt mycket. Konstigt att jag inte sprungit på denna information tidigare...skulle du säga att detta är allmänt känt? bara så jag vet om jag är lite bakom flötet på just denna punkt.

2007-10-25 15:18
fan detta var jobbigt att läsa..

2007-10-25 18:27
Har människor faktiskt inte tidigare förstått
vad alkoholen gör med hjärnan? Som blasta
säger, definitivt ingen perfekt drog.

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-10-25 18:34
Utan att ha läst allt så kan man ju förenkla det lite genom att reda ut begreppet hjärnskada. Hjärnskada = när hjärnan har atgit skada, eller har jag fel?
Super du dig så full att du inte kommer ihåg något av kvällen innan kan man kanske anta att hjärnan tagit skada. Sen att du inte behöver ligga som en grönsak resten av ditt liv pga det är en annan sak.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.