I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Du är ingen unik och speciell snöflinga

Övrigt - Blandat

   

2007-10-18 00:12

Du är ingen unik och speciell snöflinga

Under stora delar av min uppväxt har jag levt under föreställningen att jag är en väldigt speciell och utvald människa. Ren logik, resonemang och enkla fördomar har alltid gällt alla andra, men har någon dumbom försökt applicera dem på mig har jag bara skakat på huvet och fortsatt köra mitt specifika race.

Det finns givetvis massivs med fördelar med ett sådant här tankesätt. Det gör dig mer benägen att ta egna beslut, du kommer inte alltid att lyssna på den allmänna opinionen och det kan få dig att fortsätta kämpa även i motvind. Trots dessa positiva fördelar, tror jag inte på själva huvudtesen, och kan se att den i vissa fall även gör dig svag och förvirrad.

För så här ligger det till. Hur mycket du än vill vara unik, speciell och säregen agerar du alltid efter ett förutbestämt och redan utstakat mönster. Det kvittar egentligen hur många regler, lagar och föreskrifter du bojkottar och ignorerar, ditt beteende och dina tankegångar har redan kartlagts och studerats till leda.


Missförstå mig rätt här..

Du är bra och fin på alla sätt och vis och självklart ska du fortsätta att gå din egna vägar, stå för dina åsikter och fortsätta utvecklas. Men nästa gång du ser dig själv som en unik och speciell snöflinga, ta dig en extra titt i spegeln och fundera en gång till.

Tror du verkligen ingen annan reagerar, agerar och tänker på samma sätt som du gör? Blir inte du också påverkad av reklam, kärlek och retorik precis som alla oss andra. En smula trött efter jobbet och småkåt av choklad? Irriterad av för lite sömn eller glad för en kram?

Jag tror fan det..

(De negativa fallen jag tidigare pratade om är då folk är så pass säkra på sin egen exklusivitet att de börjar bortse från vanlig logik och reson. Dessa individer har en tendens att se på verkligheten lite annorlunda än vad sunda och väl fungernde människor gör, vilket får dem att handla irrationellt och oklokt.) 

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.