I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken är den största leksaksbutikskedjan?

Övrigt - Blandat

2007-10-14 21:16

Vilken är den största leksaksbutikskedjan?

Har sökt runt lite men har svårt att komma fram till nått vettigt. För det första kommer jag inte ens ihåg vad butikerna heter. Stor och liten? Är det ett stort företag som ligger bakom alla eller vad? Mattel?

Har även hört att vissa bolag distribuerar (?) /har licens för vissa kända märken och andra inte. Att nån enstaka kan sälja just Pokemon osv..

2007-10-14 21:17
Toys R us , BR
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"

2007-10-14 21:18
Barnens hus, lekplaneten
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Toastare

2007-10-14 21:56
Mattel är tillverkarna bakom Barbie.

Jag skulle nog också gissa på Toys R Us och BR här i Sverige helt klart.
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-14 22:04
brio?
alla vet ju att klottrare e knarkande monster som knivhugger pensionärer o rånar aschmed nere på hörnet..

2007-10-14 22:07
mattel och bandai lär ju ligga högt på listan iallafall.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Toastare

2007-10-14 22:11
Som leksakstillverkare, men Mattel ligger väl inte bakom Toys R Us eller?

Brio är ju storexporter iaf.. men frågan är hur stora de är.
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-14 22:35

Toys r Us, BR och Brio = företag?
Mattel, Bandai = tillverkare?

2007-10-14 22:36
eller ja man kan ju vara ett företag samitigt som man tillverkar saker.. jävla nöt

2007-10-14 22:40
brio tillverkar ju också, men jag tror det finns brio-butiker.

annars e väl de nämnda de största
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 22:41
Parrot

varför undrar du förresten?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
DJ

2007-10-14 22:47
lego?
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2007-10-14 22:52

LEKIA, förfanerii

KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-10-14 23:24
det började som en diskution och jag ville ta reda på hur det ligger till. frågan är ju nu vem som är störst. mest omsättning och sånt.

2007-10-15 11:54
Tack för infon!
Jävlar va stora dom var...

2007-10-15 13:48
Toys 'R Us och BR Leksaker har samma ägare i norden, Top Toy. Top Toy är HELT klart stört i sverige och norden på leksaker.

Toys 'R Us har i norden har i princip inget att göra med Toys 'R Us i staterna utan betalar för att få använda namnet och varumärket.

har jobbat på BR =)

Brio gör båda - dels har de butiker där de säljer massa olika märken, och dels säljer de sina egna varor (som också exporteras utomlands och till andra kedjor)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-10-15 14:04
Jag skulle vilja säga stor & liten, men det stämmer inte..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-10-15 14:14

Stor & Liten har inte funnits på många år, de blev uppköpta av Top Toy/ BR

"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-10-15 14:16
Jo jag vet, men skulle vilja säga..
Stor&liten var ju the real deal, gillar ej br..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-10-15 16:36
Tack Lia, då hajjar jag..
Hur funkar utbudet då? Har TopToys Toys r us samma utbud som de utländska eller hur funkar det? Och om TopToy har både dom och BR, då är de alltså inte konkurenter?

Ja jag kom ihåg stor och liten, vilken lycka det var när man va liten.

2007-10-15 21:02
Toys och BR har olika segment av marknaden och finns på olika ställen. Toys har lite billigare prylar och större butiker och finns i regel bara i såna tråkiga shoppingområden utanför stan, typ Kungens Kurva. BR finns inne i städerna på bra lägen och har mindre butiker. De fyller lite olika behov på marknaden så de är inte konkurrenter =)

Top toy har dels egen tillverkning av leksaker, under en massa olika varumärkesnamn. Alla dom finns på både Toys och BR. Annars är det lite olika utbud. Tror att Toys också kör lite typ barnvagnar och liknande, men är inte säker..

Utbudet är inte samma som toys i utlandet vad jag vet, Top Toy hade egen inköpsorganisation.

2007-10-16 05:28
Harley Davidson gör i alla fall leksake till störst barn ;)

2007-10-16 07:43
Dekay, Top Toys betalar Toys 'R us för att få använda deras varumärke i norden.