I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Översättning på tv

Övrigt - Blandat

2007-10-14 20:24

Översättning på tv

Varför i hela fridens namn översätts inte danska på tv? Jag blir galen, såg det nyss på sporten och förstod inte ett ord. Det är ofta danska inte översätts, tror dom att man ska fatta eller, sjukt...rena grekiskan ju.

Förstår ni mycket av danska eller?

Stör ni er när ett nyhetsinslag eller liknande inte översätts från danska?

2007-10-14 20:29
Danska brukar ju översättas?

Inslaget kanske var alldeles färskt den här gången, vad vet jag.

Jag förstår lide grann.

2007-10-14 20:30
Dom har för mycket "öööu"-ljud.

2007-10-14 21:10
Oftast vad jag har sett översätts det inte...och det är inga live inslag det handlar om då.

Även om dom hade vart färska som du säger, så borde ju reportern eller någon översatt åt en...för hur ofta ser du ett inslag där det t ex pratas franska utan någon som helst översättning?

2007-10-14 21:56
det beror på vilken dialekt dom talar, men jag förstår ganska mycket. Fast jag har ju en dansk farfar och har spenderat många, många somrar i Danmark.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2007-10-14 22:47
Så svårt är det inte att förstå danska. Budskapet går fram även om man inte uppfattar alla ord.

Texta borde de väl göra iaf.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-10-14 23:03
Dom sa ju att det hade blivit fel...

2007-10-14 23:05
Var nåt samhällsprogram på TV idag vid lunchtid som handlade om en dansk familj som delvis var invandrare. I vart fall, de skulle sjunga på danska för sin son som fyllde år och jag blev fan rädd. Det är ju inga ord, det är ju bara gurglande.

anledningen till att de inte översätter är helt enkelt att de inte förstår vad som sägs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 23:07
Spelar väl ingen roll. Danskar har aldrig haft något vettigt att förmedla.