I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Telefonen blinkar SOS - Vem fan bryr sig

Övrigt - Blandat

   

2007-10-08 20:21

Telefonen blinkar SOS - Vem fan bryr sig

De allra flesta av oss glider runt med någon typ av flashig mobiltelefon som gör oss både kontaktbara och en aning häftiga. Vissa representerar Nokia, andra sponsrar LG, en tredje känner sympati med Motorola. I denna tråd kommer jag framförallt vända mig till Sony Ericssons användare, då jag själv har portabel telefon från dem, samt att frågeställning kretsar kring just deras produkter.

I nyare modeller av SE's mobiltelefoner, från 2003 och framåt ungefär, finns det en smart, liten lampa inbyggd. Var ljuskällan är placerad, varierar från modell till modell, men vanilgast är att den går att hitta på den så kallade baksidan nära den eventuella "kameralinsen". Du aktiverar lampjäkeln genom att navigera dig in genom nån slags meny, (jag kör ett lätt tryck till höger för att få access till min) där du möts av fyra val: "På i 1 minut", "På", "Av" och "SOS". Fokus för denna tråd kommer ligga på det sista alternativet.

Väljer du SOS kommer följande att hända. Lampan går in i morse-mode och kör följaktligen tre snabba ljusblinkar, tre långsamma och slutgiltligen tre snabba. Processen startar sedan om.
Tanken bakom detta är givetvis att du i pressade nödsituationer ska kunna kommunicera med omvärden och påkalla hjälp och assistans. Det hela är en jättefin och beundransvärd idé, men efter att ha tänkt igenom det ett par gånger, undrar jag om det stannar vid just idéstadiet. I praktiken har jag stora problem med att finna reela och tänkbara användingsområden.

Låt oss leka med tanken att du tillsammans med din SE befinner dig i en knivig och pikär situation och skall använda lampfunktionen för att klara dig ur onödigt trubbel. För att lampan skall komma till sin rätt krävs det att du vistas i en mörk eller åtminstone dunkel miljö. Dina andra verktyg - hysterisk röst, nödraketer, meterstora flaggor, mobilsamtal osv - har av någon anledning också slutat fungera och sats ur spel.

Men det är just detta som är problemet. Jag kan inte komma på ett enda scenario hur jag än anstänger mig.

Så, under vilka omständigheter kan jag tacka mina svettiga gudar för att jag faktiskt tog med mig mobiltelefonen med dess fiffiga ljusfunktion? Ge mig några förslag och idéer..

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.