I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga om hjälmar

Övrigt - Blandat

2007-10-07 16:18

Fråga om hjälmar

Om man kör moppe så är väl en sån här en godkänd moppehjälm?
http://www.knobby.se/backnet/upload/images/ts40bsvart.jpg

Men så sa en vän att det egentligen är en motorcykel hjälm och att man kan åka med typ cykelhjälmar och ridhjälmar och sånt. Alltså att dom är godkända att få köra moped med. Men det tyckte jag var lite konstigt eftersom dom säljer såna som jag länkade i moppeaffärer.

Är det sant eller inte?

2007-10-07 16:22
Jag brukade ha en sönderbucklad gammal backhopparhjälm när jag åkte moppe. Vet inte om den är godkänd men jag var aldrig stoppad.
njut

2007-10-07 16:23
Dendär är godkänd.. du får köra med den. Man får enbart åka moppe med crosshjälm eller mopedhjälm.. och detdär är en mopedhjälm :) har en nästan likadan :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-10-07 16:24
Ja, man får använda integralhjälmar (de heter så) när man åker moped. Varför skulle man inte få göra det?
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-10-07 16:26
-QanA

2007-10-07 16:32
Nä men jag har liksom aldrig sett någon åka moped med te.x en cykelhjälm

2007-10-07 16:34
carroliten F17 : Jaha, du frågade om man fick åka moped med vilken slags hjälm som helst? Nej, det får man inte.
-QanA

2007-10-07 16:46
Om man hade fått åka moped med vilken hjälm som helst hade jag lätt valt ridhjälm. Ridhjälmen är den mest underskattade hjälmen på marknaden, det har den nog alltid varit.

Personligen tycker jag att cykelhjälmen har spelat ut sin roll i samhället. Vilken normalt funtad person som helst skulle välja en skatehjälm framför en cykelhjälm vilken dag som helst. Cykelhjälmarna är riktigt fula.

Men nu kan man ju inte åka moppe med ridhjälm eller cykelhjälm.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.