I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flygfrågor

Övrigt - Blandat

2007-10-03 13:42

Flygfrågor

Har fått mina stand-by biljetter ner till Libreria nu. Jag bodde i Monrovia i ett år, hann få många fina vänner och träffa en person som är helt underbar. Det är definitivt värt att flyga ner bara för att träffa alla men jag e så extremt flygrädd. Inte för själva flygandet men alla frågor som kommer är; om man nu är på väg att krascha hur stor är chansen att man överlever? finns det något "sätt" som fungerar bättre än andra? om man överlever men typ hamnar i värsta mangroveträsket kan man klara sig tills dem hittar en?? slutar dem leta?? och om man nu inte skulle klara det, hur "förbereder" man sig på att aldrig få skratta med syrran igen, eller krama pappa/mamma...??

Jag vet att chansen är 1 på 11 miljoner att man skulle förolyckas i ett haveri men det e inte det some grejen, utan OM man nu skulle förolyckas...hur ska man tänka? ska man inta en inställning om att överleva eller ska man bara ge upp och hoppas allting sker så smärtfritt som möjligt??

hjälper åksjuketabletter för er som e rädda?

Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...
Moderator

2007-10-03 13:49
Se filmen "Alive" så får du svar på ett par frågor. Men det är iofs en film...
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2007-10-03 13:51
Squirtle: Den är baserad på en riktig händelse.

Fly fly: Mitt bästa tips är att du blir fett tankad. Är du full så är det inga problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2007-10-03 13:52
Gynophosis

Jag vet. Skrev jag något annat?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2007-10-03 13:52
Tryck i dig benso och skölj ner det med öl.
Sen att sitta och förberda sig om att man aldrig ska få se sina nära och kära igen tror jag ingen kan.
Sen har alla flygplan en "black box" eller vad det kallas som gör att det går att spåra flygplanet om det skulle krascha. Sen kan du tänka dig att det är en big deal om just ditt flygplan skulle krascha. Såja, dom hade nog letat tills dom hade hittat er om ni nu ska störta det vill säga.

Moderator

2007-10-03 13:53
om du överlever, sök dig till vattendrag. du hittar dem genom att leta efter växter i ökenmark, lövträd i skogsmark, sänkor i plattmark... följ vattendragen nedströms finns nästan alltid bebyggelse förr eller senare. bäck blir till ström, blir till flod liksom.
Viljan att överleva håller dig levande längre än man tror. kämpar du inte får du inget, så fungerar ju allt här i livet liksom.
fast just vid en flygcrash hade iallafall inte jag övergett planet och vandrat allt för långt om jag inte var nära en flod. det finns massor av resurser i ett flygplan och sändarutrustning till nödräddningsteam.

jag har sett massor av surviorman jag vet.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Moderator

ReM

"Sen har alla flygplan en "black box" eller vad det kallas som gör att det går att spåra flygplanet om det skulle krascha."

Inte om man krashar på Lost-ön :o

haha, jag tänker inte dricka, tänkom man verkligen kraschar, vafan då e man helt gone (jag blir skittrött o somnar typ) o då kan jag ju inte rädda mig själv...

jag har sett alive, men den e ju bara en skildring, inte hur man ska göra i flygplanet etc etc. dessutom hamnar dem på en bergstopp, jag skulle antagligen hamna i malis öknen med den turen jag har..
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...

2007-10-03 13:54
Squirtle: Du skrev "det är iofs en film"  som att du påstod att den inte var realistisk. Jag skulle bara understryka att den är det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2007-10-03 13:56
Legoland

Sant som du säger, men i öknen är det väl tvärtom att man ska följa vattnet motströms?

ta med dig en snowboard, hamnar du på en bergstop kan du åka ner. hamnar du i öknen, fånga en kamela och åka efter den, skitcoolt!

har också tänkt på det där med vattendrag...bra tips :P

ja fast dem som var i med i kraschen i kamerun dem kunde dem inte leta efter först pga oväder, sen att terrängen var för svårframkomlig, sen när dem väl tog sig dit hade det gått ett antal veckor så även fast någon hade överlevt hade dem typ dött av hunger eller törst eller något..

har läst att om man inte hittar vatten o e jättetörstig kan man suga på en sten så att saliv bildas och håller törsten borta lite till...funka??

2007-10-03 13:57
Sömntabletter, and stronger?

Om du verkligen är flygrädd tror jag knappast att du kommer att vara mindre flygrädd efter att ha rådslagit Whoa. Då är du inte flygrädd på riktigt.
•pave paradise•

2007-10-03 13:59
lhabia X0
Varför säger du så där för? På dig låter det som om det inte finns smarta människor överhuvudtaget på whoa.

On topic: Krascha inte på Lost ön.

Moderator

Squirtle

helt riktigt :)
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

varfr inte det? många av oss är faktiskt normala och kan ge bra tips...sen e det ju roligt med inslag som maarys :D

klart jag e flygrädd på riktigt men det lär ju inte hjälpa av att bara vara tyst, jag försöker hitta lösningar :S

2007-10-03 14:00
"Jag kan flyga, jag är inte rädd"

Förstår inte hur folk kan vara så rädda för att flyga. Inte mer farligt än att åka bil ju.
njut

2007-10-03 14:01

heeey :D man har femtio procents chans att överleve en flygkrasch enligt vagabond.se

ReM:

Klart det finns smarta människor. Menar snarare att en riktig fobi knappast löses genom att posta en tråd på internet.

Snygg fortsättning där efter "smarta människor" förresten, haha.
•pave paradise•

men det e inte själva flygandet, det är att OM man kraschar lär det ju vara aningen mer traumautiskt än en "vanlig" bilkrasch (alltså en där man inte förolyckas)

2007-10-03 14:02
fly-fly F20
Aja, mitt råd till dig är att ladda din ipod / mp3 spelare med lugn musik som får dig att tagga ner lite. Sen dricka 1 eller 7 öl till maten.

2007-10-03 14:04
ska tänka på det...ska kolla om man kan dricka efter att ha tagit åksjuketablett...med dem 50% känns det faktiskt lite bättre...men bara lite

2007-10-03 14:04

2007-10-03 14:07
Får jag fråga:

Har någon du känt någonsin varit med i en flygkrasch?
Har du det?
Har du dött någon gång när du flugit?

Ok, kan erkänna att den sista är en kuggfråga, men det är ändå relevant tycker jag :)

Min poäng är: oroa dig inte, så går det bra. Får du inte panik så kommer din överlevnadsinstinkt att leda dig rätt, om det värsta händer.
•pave paradise•

2007-10-03 14:08
fly-fly F20
Har för mig att man inte ska blanda åksjuke tabbar med  alkohol. Det är väl en opiat eller?

2007-10-03 14:11

Jag kände en pilot som omkom...vid en start...men min pappa jobbade inom LFV o sen malmö aviation, sen falcon air, osv. så jag känner nog orimligt många inom flygbranschen.

alltså jag sitter ju inte och är övertygad om att jag kommer krascha, men jag säger ju inte att det är omöjligt heller. jag vet hur stor säkerheten är but still. det är väl ångesten jag
är rädd för, när man faktiskt håller på att krascha...

hur e det nu med vattendrag i öknen? nerströms eller uppströms...lär ju vara underjordiska så det känns lite lönlöst, but still!

Moderator

2007-10-03 14:12
det är väl olika från tabett till tablett? fast är det åkesjuketabletter du behöver? är det inte någonting lugnande eller ångestdämpande? åksjuketabletter gör väl, rätta mig om jag har fel, att delen av örat blanssinnet sitter i blir lite bedövat och man klarar gungingar och accelerationer m.m. lättare vilket reducerar illamående?

2007-10-03 14:13
Hm...jag tror att...jag ger upp här. Mina råd här räckte för att få min mor som inte gått på ett flygplan på 20 år att flyga igen, så de borde funka här också. Om inte, så..ja..

Lycka till.
•pave paradise•
Moderator

2007-10-03 14:14
leta växter, och gå på känsla. hade jag krashat i sahara hade jag inte rört mig många meter från planet med tanke på hur ogästvänlig naturen är.  en kilometers vandring dagtid kan döda dig utan problem.

2007-10-03 14:17
Har du inte samma frågor om bilolyckor?
Det är nämlligt otroligt mycket större risk att du ska dö i en bilolycka påväg dit.

Moderator

2007-10-03 14:20
fast sen när är fobier baserade på rationalitet?

2007-10-03 14:25
ja det där med åksjuketabletter e ju en sak, men det är tydligen ett bra sätt för många så jag tänkte testa det. personer som sagt att de känner sig lugna...

jag kommer ju att flyga, det är oundvikligt, men det behöver kanske inte vara sån panik runt omkring det...försöker väl dämpa ångesten etc. mest.

mantis jag vet, men det känns som man är mindre utlämnad till sig själv i en bilkrasch än man e i en flygkrasch

2007-10-03 14:41
fly-fly F20 : Min polare och hans vänner satt och diskuterade det där med krascher för bara några veckor sedan... Han är steward och hans vänner piloter (TUIfly och BA). De snackade om hur de - om de skulle hamna i en situation där de faller från skyn - mest bara skulle tänka "ahopp, det var det då".

Men några saker att tänka på är att om man hamnar i vattnet så har man i princip noll chans att få ut alla nödgrejer och man ska absolut inte ta på sig flytvästen förrän man kommit ut ur planet. Det har tydligen hänt förut och de som tar på sig flytvästarna hamnar som korkar i taket medan de som skiter i det kan simma ut.

Hamnar man på mark så får man be att planet inte börjar brinna, för då är det krematorium deluxe. Död vid nödlandning på mark är absolut inte det vanligaste, men man har tydligen bara några få sekunder på sig att ta sig ut från att planet börjat brinna.

Ha så kul!
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-10-03 14:47
jumpcut, alltid lika hjälpsam :)

var försöker en pilot nödlanda helst då? i vattnet eller på marken? kul om han/hon nu skulle välja vattnet och man landar i norra Liberia i nån jävla djungel med krokodiler o skit överallt. har piloter störst chans att dö av alla som finns ombord eller??

2007-10-03 14:48
fly-fly

Jag kan säga såhär om det känns bättre för dig..

När man är påväg att krascha så gör piloten nästan alltd en landning av kraschen. En kraschlandning. Dvs, man tappar höjd men håller endå nosen uppe så det blir som en vanlig landning men oundvikligt mera hård.

2007-10-03 14:54
se Lhabia, mantis bidrar med bra saker :)

2007-10-03 15:00
fly-fly:

Jag skulle bidra med bra grejer om jag ansåg att det fanns något att oroa sig över. Du kan lika gärna fråga vad man ska göra om man blir knivhuggen i magen tycker jag.
•pave paradise•

2007-10-03 15:11
men det e en helt annan tråd! om jag visste att jag skulle röra mig ute, ensam på natten kanske jag hade frågat det!

kärlek!

2007-10-03 15:22
fly-fly F20 : Jag frågade faktiskt aldrig var en pilot helst vill krascha ;) Men rent logiskt borde väl en jättestor motorväg vara guld? ;)

I massa träd som kan lindra fallet kanske? Eller en stor öppen yta? Jag vet inte. Men definitivt inte i vattnet...
-QanA

2007-10-03 15:29
dåligt av dig... men jag antar att du har rätt om motorvägen, eller ett stort fält/en äng...ett flygplan som flög åt FN i Liberia landade på en stor jävla flodbädd som var uttorkad..tur för dem att det inte var regnperiod!

som stand-by resenär tror jag inte att jag kan välja var jag vill sitta, ibland får man ju det, då hade jag lätt valt mittgången precis bakom första ingången i planet.

2007-10-03 15:45
fly-fly F20 : Sånt där beror väl på incheckningen, kan inte komma ihåg sist jag blev tilldelad plats innan incheckning...

Längst bak ska tydligen vara nice att sitta har jag hört dock.
-QanA

2007-10-03 15:51
jag tänker alltså säkerhetsmässigt...hade ALDRIG velat sitta i mitten vid en krasch, jag hade fan flyttat på mig. tur att planet inte är fullsatt ner :D

2007-10-03 15:54
fly-fly F20 : Jag tänker också säkerhetsmässigt.

Dessutom finns det ett least danger room längst bak i varje plan som du kan fråga om du får låna ;) Det finns till för att man ska kunna lägga eventuella bomber där...
-QanA

2007-10-03 16:37

Tror inte det riktigt går att förbereda sig, tror inte det blir bättre om man dricket ett x antal öl eller liknande bara för att bli lugn. Kanske blir tvärtom att det blir värre.

Jag är superrädd för att flyga. Fick ångestattack förra gången jag skulle flyga hem. Det var inte kul.
Jag blir inte lugn förän jag landat. Värst är om man flyger själv.

"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2007-10-03 19:55

Här ska inte följas nå vattendrag. Krashas det i ödemarken, sitt vid planet och vänta tills hjälp anländer.. Blir du hungrig, leta upp närmsta djur, ta med det till planet och stek det på motorn.. Törstig? töm bar-vagnen..

Detta om du nu inte vart riktigt finurlig och redan använt den uppblåsbara flotten som falskärm.. (var nått på mythbusters om denna skröna.) Då är det väll lika bra att stila lite mer, så leta upp en flod och segla hem..

checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2007-10-03 20:22
Plugga MacGyver-avsnitt!
•pave paradise•

2007-10-03 20:38
"Tror inte det riktigt går att förbereda sig, tror inte det blir bättre om man dricket ett x antal öl eller liknande bara för att bli lugn. Kanske blir tvärtom att det blir värre."

Det blir inte värre. Öl och liknande funkar så bra helt enkelt.
njut

2007-10-04 11:23
haha, mythbusters...ja alltså hamnar jag i öknen (och planet inte exploderar, lär jag ju stanna där..jag längtar till landningen på roberts intl airport, ska bli så skönt, sen kan man chilla ett par dagar innan ångesten att resa hem :P