I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alla jävla gratistidningar måste bort

Övrigt - Blandat

   

2007-09-26 14:54

Alla jävla gratistidningar måste bort

Varje dag utnyttjar jag stockholms något missförstodda kollektivtrafik för att transportera mig till glada vänner, en stökig skola och ett slitsamt jobb. Att det ibland förekommer förseningar och att månadskortet snart skall bli en smula mer "pricy", är inget jag bryr mig nämnvärt om, men det finns en rad andra saker som kan irritera mig till allergiutslag och vålds-modus.

Ett av mina största irritaionsmoment tog jag upp i min förra tråd, där människor som lyssnar på mp3-spelare i sina vänners sällskap fick smaka piskan, och för en kort stund stå till svar för sina korkade handlingar. Denna gång, är det ett nytt störigt ämne som skall upp på tapeten och jag hoppas få ta del av era smarta åsikter och invändningar. Jag vill diskutera det faktum att gratistidningar på nått lurigt sätt letat sig i en vår dagliga rutin och hur detta på flera olika plan påverkar oss negativt.

För det första lever vi i en miljömedveten och återvinningsgalen värld, där Al Gore, miljöblöjor och växthuseffekten är återkommande, dagliga inslag. Att då försöka legitimera och rättfärdiga behovet av att spotta ut 500 000 (?) ex av gratistidningarna per dag går givetvis inte. Den mer luddiga och estetiska invändingen att busskurer, gator, spårvagnar och andra offentliga platser fullkomligt skräpas ner måste också tas med i beräkningen.

För det andra skapar den en än mer alienerad och individuellorienterad miljö på arbetsplatser, i kollektivtrafik och andra ställen där tidningarna läses. Huruvida det går att lägga hela skulden i gratistidningarnas korg, går givetvis att diskutera, men ta dig en titt på stockholms kollektivtrafik på morgnarna och du kommer se att sju av tio sitter med näsan nerkörd i en metro, en punkt.se eller en stockholm city.

För det tredje är journalistiken i dessa magasin under all kritik och skapar en nyhetsbevakning som permierar snabba, torra och ytliga inslag och därmed utesluter djupgående och mer analyserande artiklar. Det är snabbnyheter paketerat i litet och trendigt format, för den snabbmatsälskande, trötta och stressiga medborgaren.


Håller ni med?

Gnäller jag för mycket?

Går det att få bort gratistidningarna?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.