I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Maxålder för militär tjänstgöring?

Övrigt - Blandat

   

2007-09-23 03:30

Maxålder för militär tjänstgöring?

Gjorde aldrig lumpen när man skulle pga av jobb och annat.
Inte för att det är något jag ångrat då jag valde andra saker i livet som var mycket viktigare för mig själv men om möjlighet finns att ta den biten nu senare i livet så varför inte.
Läser mycket om militärt relaterade saker så känner ofta att förstahands erfarenhet hade varit bra. Även andra saker jag gärna skulle jobba med ger rejäla försprång om man har militär bakgrund.
Jobbar för närvarande med helt andra saker och har det egentligen bra på alla sätt och vis, men man lever bara en gång och varför inte testa på så mycket som möjligt.
Så nu till frågorna:
Till vilken ålder kan man "mönstra" & tjänstgöra är det 27 som gäller?

Kan man gå med i hemvärnet utan lumpen i ryggen och hur pass mycket väger deras utbildning om man vill utveckla militär karriär?

Är det någon skillnad i ovan ställda frågor när det gäller armén/flottan/flygvapnet?

Har alltså mönstrat tidigare och skulle ha tjänstgjort som befäl i armén, hur väger det?