Vi vill flytta!
Det är dags för en förändring, och såhär på kvällskvisten får man så himla bra ideér, nu ska vi flytta, jag och min kompis! Vart fan som helst. Så passa på att berätta allt värt om stället där du bor, och allt ovärt också som kan ha någon som helst relevans. Tack på förhand!
Kom till Bryssel. Sjukt bra restauranger överallt, shopping som är out of this world både när det gäller utbud och priser. Mysig stad och nära till typ varenda storstad i hela väst-Europa. Perfekt enligt mig. Nackdelar är väl att många unga belgare inte vet vad servicekänsla innebär, bilarna kör som galningar och det är väl lite mer hundbajs på gatan än i svenska städer.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
kom hit! flytta till skara! här har vi...bert karlsson... halleluja!
jag ska snart flytta till bryssel, jumpcut. låter ju riktigt lovande. :D:D
pass på skara alltså. bryssel låter ju coolt, har tänkt på det innan ...
Goodman: Där ser man, varför då?
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
conspicuous F20 : Ja, det är bara att komma. En timme med tåg till Paris, två till Amsterdam, typ tre till södra Frankrike, en-två timmar till London... Så alla klockrena tyska städer också då.
Perfekt för de där dagarna man känner att "åååh, vad ska man göra idag?" :)
Vad finns det för jobb? Priser? Hur funkar det med språk?
Jobb är som i alla andra storstäder egentligen, dock inte samma stora ruljans på ungdomar som i London eller Paris. Mer "seriös" känsla tycker jag faktiskt, och det är fan bara gott. Priser ligger strax under de svenska vad gäller det mesta, främst för att det är olika skatt på olika saker (kläder t ex betalar man bara 6% moms på istället för 25 i sverige :)). Restauranger äter man på jämt, jämt, jämt och priserna är därefter. De flesta jag varit på har priserna legat på mellan 9-15 euro för varmrätt. Vin och öl dricks det mycket av (framförallt öl) och det är billigt också. Kläder finns allt från det senaste modet för fantasisummor eller förra årets/säsongens grejer för kraftigt nedsatta priser. Min sambo hittade ett par Filippa K-byxor (lappen var kvar, orginalpris 1 100 SEK) för tio euro som ett exempel. Jag köpte en DKNY-skjorta som tidigare kostat 120 euro för 35. Diorskor för tidigare 195 för 120 and so on. Det är helt sjukt. Vad gäller boende så finns det lägenheter precis överallt, det är fullsmockat av dem! Vi letar lägenhet i Ixelles/Etterbeek-området som främst kan jämföras med Östermalm rent prismässigt (parlamentet ligger där så alla samlas liksom) och där går priserna från cirkus 500 euro för en mindre tvåa (typ 50-60m2) upp mot 8-900 för en större trea-fyra. Man kan även hitta mycket billigare om man skriver upp sig för längre tid (3-5 år typ). Detta är alltså priser som man kan hitta lägenheter för på nån timme. Det är dessutom billigare i andra delar av stan. Språk i Bryssel är ca: 25% flamländska (en dialekt av holländska) och 75% franska. Engelska klarar du dig utmärkt på dock. Kan du inget av språken ska flamländska enligt uppgift vara väldigt enkelt att lära sig som svensk. Utelivet, amazing.
äsh annars har jag en tom lägenhet i Säter/Dalarna en 2:a på ca 70kvm. 3700kr/m Bra mysigt dära, man blir inte tokig efter ett år eller nåt..nee ;D Stockholm, Home sweet home...
-- Mellanslagsanvändare --
A-boy! Hur är det med tanden? ;D
Hah, du har missat det, Opererade hela jävla käken för eh 3-4 år sen. Men det var väll typ 4-5 år sen man såg dig? :) Var på berns för ett tag sedan bara 2 som jobbar kvar from the old days.. Nigloo och svante. :( Rätt gay inge gratis sprit längre, och inge gratisinträde..
-- Mellanslagsanvändare --
Flamländskan lär inte vara nått problem att förstå, förstod i princip all holländska när jag försökte bosätta mig där förra hösten. Låter ju ganska lockande de där med Bryssel alltså... eller så är det bara som så att på hösten måste jag göra något utanför de gamla vanliga ramarna för att inte bli skogstokig.
Kom ner och börja plugga då? Du får ju ut runt 10k i månaden från CSN om du studerar i Belgien, är du där med en polare har ni råd med värsta lyan och sådär. Asbra ju :)
A: Åh fan, där ser man :)
Plugga är inte min grej för tillfället... jag vill jobba och ha frihet, och helst skippa csn-lånen ett tag till... we´ll see... gah, måste verkligen förändra något..
kom till gbg annars..här finns dom bästa whoa användarna vettu;)
Hangaround
2007-09-16 01:39
Jag kan behöva sällskap i Solna, Flytta in på huvudstagatan!
conspicuous F20 : Du vill jobba och ha frihet? Snacka om paradox ;) Jag kan fixa jobb till dig om du vill. Skicka PM.
Eller, fixa och fixa. En kille som vill ge mig jobb som jag inte är säker på att jag vill ha. Skicka PM om intresse finns så tar jag kontakt med honom.
jumpcut: va gör du i bryssel om man får fråga? hur är det med jobb där? (som kräver akademisk utbildning och betalar därefter) 10k från csn trots att det är billigare än swe? hur går det ihop? :) I övrigt får man runt 8200 i UK, och det är bland det högsta du kan få från csn, så du snackar skit tror jag :) (misstänker dock att du inte talade bokstavligt) brukar du verkligen åka in till typ Paris över dan? bara undrar :) skippa UK iaf.. vart här ett år och kräks på alla, alla fooking chavs.. eller åk inte utanför London bara.
48 600 kr får man på 20 veckors studier i Belgien (ca 10 400/mån) 62 600 kr får man på 20 veckors studier i Storbrittanien (ca 13 400/mån) 36 800 kr får man på 20 veckors studier i Sverige (ca 7 800/mån) -Enligt 20 veckors heltidsstudier i respektive land vårterminen 2008 enligt CSNs bidragssimulator Får du bara ut 8 200? Låter skitskumt, säker på att allt står rätt till då? Jag kanske har varit otydlig, jag är inte bosatt där nere riktigt än men jag håller på att göra mig iordning. Min sambo är nere och arbetar samt letar boende för närvarande så any day nu typ ;) Vi har sagt att hon ska vara sjukt kräsen när det gäller boende, så det tar ett tag :P Dessutom har jag ändå några veckor kvar på komvux här hemma. På plats ska jag plugga på distans till sommaren och sen förhoppningsvis på universitet där nere. Nu vet jag inte vad du har för examen, men min sambo har en pol mag i statsvetenskap och hon fick inte ens call backs här hemma, men när hon började söka där ringde det hela tiden och de ville ha ner henne ögonaböj. Tydligen är det sug efter trespråkiga akademiker ;) Men det är ju EUs huvudstad, fullt med organisationer och dylikt i hela staden. Löne- och skattemässigt har jag förstått att det är i princip samma som Sverige. Fast med mer amerikanskt stuk på bonussystem iofs, fast det kan ju bero på att tjejens företag har säte i just USA :P Åka in till Paris över dagen är fullt möjligt, fast man måste boka biljetter i tid och det gäller ju att man har råd (inte gratis att åka snabbtåg). Snarare att man sticker på lördag morgon och hem på söndag kväll. Mini weekend for the win! ;)
13400 eh? det kanske stämmer, skulle förklara varför jag har så jävla mycket pengar trots att jag har inte lagat mat hemma en enda gång :O hade fått för mig att det var 8200 av nån anledning, men man fick ju hela årssumman på en gång, och betalade dessutom hyra för 1 år direkt, så alla pengar man hade kvar gick åt bärs typ :) Låter soft annars, får kolla in det, Belgien har inte riktigt funnits på min europakarta. Men så länge gemene man kan och vill kommunicera på engelska, why not :)
hur är det musikmässigt där nere? vad spelas mest?..alsså på klubbar o så... vi har pratat om att dra dit nån vecka i samband med resan till amsterdam o paris..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
KIRUAN NACKDELERS: kallt och äckligt, kort sommar och vår, Tjejjen med stort T är svår att hitta här (Jag vet vem den enda är iofs), litet, väldigt konservativt, helt död hiphopkultur, långt till allt, ja och dom andra småstadsproblemen KIRUNA FÖRDELERS: Schysta polare, mycket jobb, säkert bra om man gillar snö och kyla.. Kirunafestivalen! och Tjejjen med stort T :)
Men lika glad är jag för det!
Producent
2007-09-16 05:52
kom till hamburg sa jag kan snacka svenska med nagon!! här är för och nackdelarna: - uteliggare i varje hörn, tiggare, knarkare, maffia pa varje snabbmatsservering (kanske inte är ovanligt i sverige heller iofs?), vädret är som i göteborg, svart att fa jobb om du inte kan tala tyska, svart att fa jobb i vilket fall, svart att hitta 1ahandslägenheter med bra läge, alla tv-kanaler dubbar till tyska förutom nagra program pa mtv, dom dubbar till tyska pa bio, INGET förutom bensinmacker är öppet pa söndagar, dom har varken grillkrydda, grovkornig svartpeppar eller saft i vanliga matbutiker (finns säkert mer som inte har), folk är generellt mer otrevliga mot främmande människor, man kan tillexempel inte tala med nagon pa bussen om man känner för det (typ som stockholm da) sedan kommer jag inte pa nagot mer negativt, men det finns nog mer! + det finsn en scen för ALLT här. gillar du tillexempel att ha pa dig kycklingkostym och ga pa rave, sa kan du säkerligen hitta det här! staden är ALLTID vid liv. till och med pa vardagsnätterna! speciellt pa reeperbahn, fast där hänger i princip bara turiser, hawaiiskjortturkar och snuskgubbar, sa man vill itne ga dit.. men det är pa nagot sätt spännande att bara ga där utanför alla krogar, resturanger, strippklubbar och allt vad dom har, och bara kolla pa folk. dom har ölcafe här som är öppna läääänge.. och med ölcafe menar jag helt enkelt som ett sadant cafe där man brukar hamna när man har vart ute och festat och missat sista bussen.. fast det serveras billig öl! sedan far man röka pa dom flesta resturanger och krogar här med. har inte hamnat pa en enda krog eller resturang där man iten far röka. behöver jag nämna att tyskland har världens bästa öl och att spriten är jättebillig? i övrigt är ALLT billigare här, iallafall om man jämför mot den svenska kronan. finns manga gallerier och folk som gör independentkläder här med! sa det finns en del intressanta modeaffärer. överlag sa har staden en jävligt skön atmosfär. fast jag är inte sa erfaren av att resa runt i olika länder, sa jag har väl inget annat att jämföra med. kan säga att det är ungefär 5 ganger bättre och roligare än köpenhamn (och ja, jag har vart i christiania innan dom blev gra-a)
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Fan, jumpcut. Efter din marknadsföring är man ju inte annat än råsugen på bryssel. Har du några tips på var och vad man pluggar i bryssel?
har även hört av min mentor på min utbildning som pendlat emellan bryssel o sverige iom stt hon har jobb inom eu och på den skola jag går att bryssel är bland det hundvänligaste hon ngnsin stött på. man får ha med sig hunden på krogen etc. är det ngt som kan bekräftas?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Peppis du å dina jävla hundar......
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!
och du o din jävla omoral (?)
Nej inte direkt, men man kan fan inte kolla i många trådar utan att se att du har startat en diskution om hundjävlar.
so? det är mitt jobb och min hobby.
Vafan, det vore ju jävligt trevligt om människorna där är hundvänner, jag gillar också hundar och har inget emot att diskussionen flyter in på det. Det här är min tråd, så jag tycker faktiskt att jag får bestämma här också. ;)
Då föreslår jag att du vänder dig
HIT om du vill diskutera hundar. Så slipper du förpesta alla andras trådar med ditt äckliga djur.
conspicuous F20 Ja det är såklart du som bestämmer i din egna tråd, självklart.
Jag riktade mig inte enbart mot pippis i den här tråden utan de andra 30-40 trådar hon dragit iväg diskutioner till/om hundar.
då föreslår jag att du vänder dig till mods/admins o påkallar deras uppmärksamhet mot det hela. sedan kan du väl också säga till dem att hålla ett öga på alla som enbart leder in konversationer på sex, droger eller alkohol också. danke.
meccah051 : Ingen aning, bara besökt hotell- och cocktailbarer typ :P
Peppis F24 : Ja. Man får ta med sig hunden typ överallt och det där med att någon skulle kunna vara allergisk ger man blankt fan i. "Gillar du inte att det är en hund i restaurangen? Gå till en restaurang där de har hundförbud då" verkar vara den allmänna uppfattningen. Det ska tydligen vara galet enkelt att föra in sina djur i landet också, men det är ingenting jag har direkt koll på - bara hört.
MORA , platsen där era drömmar besannas. Vi har allt, trevliga människor, vacker natur och underbar historia. Gustav Vasa som räddade Sverige från Danskarna, Anders Zorn som målade damerna nakna för att visa deras vackra inre och nu även sen tre år tillbaka Dalarnas enda elitserielag i ishockey. Att vakna en morgon och gå en promenad längs Tingsnäs stranden, känna solen mot sina kinder och dra ned kanske Sveriges skönaste luft i sina lungor är en ren njutning. Vi har även...Ähh.. vad i h**vete, Vem fan försöker jag lura? Kan ni inte komma hit så flyttar vi tillsammans härifrån? ALLTSÅ SNÄLLA JAG ÄR DESPERAT! RÄDDA MIG HÄRIFRÅN FÖR GUDS SKULL!!
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja
TenFingers Om jag drar till Bryssel kan du få hyra min lägenhet i malmö
Men jag förstår inte vad de säger där nere :(
"TenFingers ser ut som den cp-jobbiga dokusåpasnubben med piercing under läppen." //maja
ToTTen VAFAN?:O. Jag bodde där tills jag var 12, sen flyttade jag till Öland:D. Men dock tycker jag inte att Skara är så roligt, sjukt tråkig stad, men men^^
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
TenFingers Duu, så farligt är det faktiskt inte!
Ska inte vi ha lite telefonkontakt då så kan du vänja mig.. *blink blink* ;)
Producent
2007-09-16 12:50
gbg is the shit
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Tenfingers: haha, bra försök! Jag var i mora över midsommar och det är nog inget jag gör om kan jag lova, var ju som en vanlig vardag i nån liten småstad.
cliche sa det
flytta inte till Nyköping!!! det är det värsta misstaget jag har gjort i mitt liv, vem vill ge mig boende i Sthlm?;P Jag skulle säga: Go for Bryssel, låter tvärsoft!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
conspicuous: jag ska ha din lägenhet! bara så du vet.
Omoral, HAHAHAHAHAHA så jävla rolig.
- OKAAAAJ
Kom inte till Örebro vad ni än gör. Hiphop scenen här finns inte, om ni gillar hiphop. Rock finns det gott om men det är bara dåliga konserter etc och dåligt planerat. Floket är pissdrygt, och om du ska på krogen så är det verkligen det skadade godset du får gå på om du änns han någon chans där. DEt spelar ingen roll iaf du ser ut som Johnny depp och är lika snäll som gandih. Här är brudarna torrare än en öken. Håller du på med graffiti är det bara lägga av. Håller du på med musik så kan du ju fortsätta men ingen bryr sig. Håller du på med dans så vettefan vad du kan göra. Det finns inget att göra i den här staden om du inte har en hobby som fotbolls spelare eller som alkis. Det som dock är bra är våran skateboar scen, det finns mycke bra åkare här ifrån och av någon konstig anledning så får alla en bra potensial till att bli bra av att bo här.. Känns det som. Finns mycke nackdelar, men finns även några fördelar men det känns ovärt att dra här och nu.
JollyRoger X0 : Det har alltid varit fullt med duktiga åkare i både Karlskoga och Örebro, ända sedan 70-talet...