I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför har vi inte rullband på gatorna?

Övrigt - Blandat

   

2007-09-10 15:43

Varför har vi inte rullband på gatorna?

När jag var liten oskyldig grabb var jag helt bombsäker på att vi en vacker dag i framtiden skulle ha rullband på gatorna i de största och mest moderna städerna. Ett fräckt system skulle sicksacka sig genom städerna, ett kliv genom ytterdörren var allt som behövdes för att kliva på, och givetvis skulle det hela vara extremt komplicerat, smart och effektivt.

Det hela började med att jag gluttade på spännande filmer så som "Tillbaka till framtiden" och "Demolition man", men betraktade dem snarare som framtida och sanningssprängda dokumentärer än de sliskiga hollywoodproduktioner de faktiskt var. Serietidningar var Illustrearad Vetenskap i mina ögon och ett tag var jag så säker på min själviska profetia att jag satsade en kollektion av smurfar i en dum vadslagning. 

Nu, femton år senare, med en utvekling som varit galet snabb, när vi bannemig borde ha skiten installerad slösar vi dyrbar tid och energi på bilar, cyklar, joggingskor och annat trams. Att vi istället kunde ha en fungerande, billig och smart kollektivtrafik (visserligen lite blåsig och kall på hösten\vintern) verkar ingen bry sig om. 

Visst, på vissa flygplatser och i vissa tunnebane-system verkar de har fattat biffen, men i övriga samhället lyser rulllbanden med sin frånvaro. 

Varför är det såhär?

Borde vi inte med klimathotet hängande över oss, tänka i nya, smarta banor?

Varför inte uppfylla denna urbana dröm?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.