I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur får de dit sista lappen på en fotboll?

Övrigt - Blandat

2007-09-03 22:16

Hur får de dit sista lappen på en fotboll?

Som sagt. En fotboll är sammansatt av massa små lappar. Hur får de dit den sista lappen? Detta borde vara omöjligt, då alla stygn är sydda från insidan.

Informera mig, sweetsaker!

Signatur får rum här

2007-09-03 22:17
dom "låser in" en liten gullig robot som sköter jobbet
^ Smart sagt.
Manager

2007-09-03 22:18
Hur kommer roboten ut ur bollen då?
eller sitter den kvar medans dom sparkar på den? :(
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-09-03 22:20
Den är kvar där inne :\
^ Smart sagt.

2007-09-03 22:22
den "nya sorten" sys inte ihop utan värmepressas.

2007-09-03 22:25
whatone

De fotbollar man oftast ser är det ju stygn i?

Hur som helst, de har använt stygn innan, så frågan kvarstår :)
Signatur får rum här

2007-09-03 22:27
jag googlade bara lite snabbt och det var svaret jag fick. det går säkert att hitta någon bättre sida, men jag har andra saker för mig ;)

2007-09-03 22:29
"The first stage is to roll out the material to be used for the outing casing of the ball. The casing is usually made from several layers of synthetic foam-filled leaves (panels), which are glued (laminated) together to produce a tough, smooth exterior.

The leaves are cut into the exact amount needed to make one ball. Then the panels are pre-printed with any brand names and graphics before being cut. All logos would be printed at this point in the process. Printing is typically accomplished by silk-screening onto the cover material. After printing, the material may have another layer of clear urethane (or another proprietary material) applied over the printing for protection.

The number of individual panels required are then cut out, and holes are pre-punched in preparation for stitching. The stitching is performed by turning the ball inside out, so none of the stitches show on the outside. A different type of needle is used to complete the stitching of each panel, which effectively makes the final knot 'disappear'.

The stitched ball is then reversed, the bladder inserted and inflated. One stitcher can usually do four balls in one day."

men det står inget om den sista hexagonen! GRRR!

2007-09-03 22:34
whatone

"men det står inget om den sista hexagonen! GRRR!"

That's what you get from being a smartass ;)
Signatur får rum här

2007-09-03 22:35
bah! var snäll!

nu måste jag ju leta rätt på svaret för min egen skull annars kommer jag gå och gräma mig över att inte veta och det kommer sluta med att jag sitter i badkaret och försöker sy egna fotbollar.

2007-09-03 22:36
whatone

Det här styr numera mitt liv!

Jag måste verkligen veta, kan fan inte sova annars :(
Signatur får rum här

2007-09-03 22:39
haha shit asså de va ju fan en redigt bra fråga de där endå, nu vill jag fan också veta! xD
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-09-03 22:39
The 32 panels are sewn together by hand. The stitcher inserts the bladder and sews the final seams. In order to ensure that the bladder has not been punctured by a needle during stitching, a worker pumps up the ball. Then, the finished ball is deflated again and packed for shipping.

jag tolkar det som om alla paneler sys ihop men en sida lämnas osydd varpå blåsan sätts in och den sista sömmen sys... tolkar och tolkar, jag översätter det.

Moderator

2007-09-03 22:40
dem syr två halvor som dem sen syr ihop med varandra antagligen...

min kvalificerade gissning förstås...men låter det inte rimligt?
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2007-09-03 22:43
Legoland P21

Även om det görs som så att de delar upp det i två halvor, kan de ju inte få ihop det sista stygnet, eftersom att de måste stoppa in handen i bollen :)
Signatur får rum här

2007-09-03 22:43
Legoland, ownage
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2007-09-03 22:52
varför skulle dem behöva stoppa in handen i bollen? nu gissar jag igen, men halvorna börjar och slutar vid hålet där man pumpar. man borde haft en boll att inspektera nu.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2007-09-03 22:56
man viker tygbitarna innåt sen syr man från utsidan!
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>

2007-09-03 22:56
man kan ju annars dra stygen löst, sen pilla in själva .. eh... ballongen, pumpa upp den och sen dra åt stygnen hårt och fästa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-03 23:53

Dragkedja.

End of discussion.
each one, teach one! för hiphopen vidare

2007-09-03 23:58
nhoj 
He said it!
^ Smart sagt.

2007-09-03 23:58
You*
^ Smart sagt.

2007-09-04 00:13
Jag vill minnas att i någon sorts dokumentär så sades detta vara en "affärshemlighet". Inga mer konkreta källor än så, dock.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-09-04 00:59
Swagman

Nej du blandar ihop det med coca-cola receptet
och vem fan är du?

2007-09-04 01:05
Används coca cola-receptet för att tillverka fotbollar?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-09-04 01:09

Ja i USA!
och vem fan är du?

2007-09-04 01:46
man lämnar ju ett litet hål där pumpventilen ska sitta, så man kanske syr hela bollen utochin, vrider den på rätt håll medans man sätter in gummibollen, och sen limmar man när man trycker fast ventilen?

skulle ju gå att trixa lite med hexagonen som ventilen ska sitta i för att göra det möjligt att vända hella bollen utochin

kanske kanske jag vet inte men nu vill jag veta hur man gör jättemycket.

utochin borde få vara ett eget ord

2007-09-04 08:05

Dom kanske har som smala långa nål hållare som dom håller i och kan då sy genom mindre hål utan att behöva va där me fingrarna och ha sig

Leker live eller?

2007-09-04 10:52
Jag har alltid trott att den sista hexagonen är den där själva påsen sitter fast i och att den limmas fast...

En snabb googling gjorde att man kom in på http://en.wikipedia.org/wiki/Football_(ball)#Construction och där blir man inte så värst mycket klokare.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-10-22 19:01
Det finns en dokumentär på discovery som heter "Så funkar det". I ett avsnitt visar dom hur man tillverkar fotbollar.

Har tyvärr inte sätt avsnittet, men det brukar gå lite då och då... Det är bara bänka dig framför tv:n.

2007-10-22 19:16
frudie
Jag tror att jag har sett avsnittet du snackar om, men man fick bara se hur det såg ut på Adidas lilla R&D-labb nånstans i tyskland.. ingenting om hur själva fotbollen sys :(
mensvärk är livets krydda.

2007-10-22 20:27
Det verkar ju sjukt krångligt i vilket fall. Otroligt att dom inte bytt ut det mot blixtlås än.

2007-10-22 22:16
dom vänder den ut och in, sedan syr dom utefter pump hålet. medans den tryckpumpar upp luft
Poet

2007-10-23 02:58
dom vänder den ut och in, sedan syr dom utefter pump hålet. medans den tryckpumpar upp luft

hahahaha, det där lät så jävla sjukt.
What I said, yo!

2007-10-23 08:43
utochin later mest som en teori, men pump hallet e saaa litet ju.. hmmmm...shiiit
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD

2007-10-23 13:32
jag såg på en dokumentär om detta för ett tag sedan. det var småbarn i kina och indien som sydde igen bollarna, fan man tyckte synd om dom. minns inte vilket märke det var men det var iaf ett stort och etablerat företag som säljer mycket fotbollar i europa.
 Haters gon' hate...

2007-10-23 14:12
frudie P20

dom gör amerikanska fotbollar i det avsnittet och där har man ju dom sista stygnen på utsidan

2007-10-23 16:12
Nålen är väl antagligen krokformad? Då behöver man ju inte arbeta inuti bollen.. Man fiskar ju upp den utifrån.