I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att panta eller att inte panta

Övrigt - Blandat

2007-08-29 13:25

Att panta eller att inte panta

hej hej, jag har ett problem...

jag dricker väldigt mycket mineralvatten och med det kommer väldigt många tomma petflaskor som nu har samlat sig ordentligt.
Problemet är att jag pantar inte, jag jobbar inte så och det är inga konstigheter med det..

jag tycker det är pinsamt o jag skäms om jag ska gå ner till konsum med två stora bärkassar med tomflaskor, och om jag nu skulle göra det så skulle jag aldrig kunna tänka mig att betala i kassan med sådana kvitton, jag jobbar inte så va...

hur ska jag då göra? Förr i tiden kom det alltid små barn och frågade om dom kunde få petflaskor, vad har hänt med det? har barnen blivit så bortskämda o lata att dom inte ens går runt o tigger petflaskor, vi gjorde alltid det, och fick man en stor flaska vad dagen gjord för då kunde man köpa en piggelin för 4 kr..vad har hänt?

hur gör ni? ska ja slänga dom bland vanliga sopor? gör ni det?

Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2007-08-29 13:28
Vad är det som är pinsamt att visa att du har pengar och att du bryr dig om miljön?

2007-08-29 13:31
visar att man har pengar om man pantar? det e la tvärtom va

2007-08-29 13:31
pinsamt ?
/Mvh Q

2007-08-29 13:33
Pinsamt att tycka att det är pinsamt.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-08-29 13:33
Åkersberga
Att du har köpt alla de flaskor betyder ju att du har lagt ner pengar på varenda flaska. Att panta är en fråga om miljö, och det är lite fickslantar. Detta ser jag inget fel i alls. Sålänge du inte ser ut som en lodis som precis kom ut ur en container så är det inget att skämmas över.

2007-08-29 13:34
Suck, när ska folk förstå att ingen bryr sig om de ser er panta?

Har du starka åsikter när du ser andra panta, ser du ned på dem eller?

Om du inte har jobb eller pengar, vafan drar du inte bara ned och pantar?

i-landsproblem! Ditt problem är fan pinsamt!

Peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-29 13:37
men det är ju fruktansvärt mycket jobb för så fruktansvärt lite pengar?

stå i 10 minuter o sen langa 30 kr? då byter jag hellre oxfilén till fläskfilé för en dag..eller nått?

Poet

2007-08-29 13:37
Åkersberga: Stekare! :P

Nej men helt ärligt, ta dina kassar och ge de till första bästa luffare om du inte vill panta de själv. Det komma göra hans dag.

But then again, Danderyd kommun har väl portat alla luffare?
At the gates of Eternity...

2007-08-29 13:38
Åkersberga
Tänk på miljön. De får använda mer olja ifall du inte pantar, tänk på det!
Och jag märker att du tycker det är sjukt pinsamt. Ta dig i kragen och panta istället för att sitta här och drälla.

2007-08-29 13:42
men jag är inte så klimatsmart...

är det ingen som håller med mig här?

Poet

2007-08-29 13:46
Åkersberga: Du kastar ju sten i glashus när du skriver en sak som:

Förr i tiden kom det alltid små barn och frågade om dom kunde få petflaskor, vad har hänt med det? har barnen blivit så bortskämda o lata att dom inte ens går runt o tigger petflaskor,

För att senare beskriva din egen lathet/rädsla för att tappa dina coolhets-poäng hos kärringarna på Konsum för att du pantar burkar.

2007-08-29 13:51
Det är väl bara och panta och sen trycka på knappen som skänker pantpengarna till någon organisation om det finns det på din pantstation.
http://www.herrbitter.blogg.se/

2007-08-29 13:51
Åkersberga
Ta dig i kragen och panta!
Ifall du pantar: Du räddar en bit av våran miljö och du får fickpengar.
Du slänger flaskorna: Idiotiskt, finns inga fördelar.

2007-08-29 14:00
BC99 P24

näe, där har du lite fel tycker ja...när man va liten så hade man ingen inkomstkälla direkt..och då fick man ta till dom små knep man hade..men nu e jag vuxen, jag har bra med pengar som ja jobbar mig till..

blasta

en fördel är att jag bibehåller min värdighet och stolthet, det är värt mer än miljön, för mig

2007-08-29 14:01
Åkersberga
Haha, du är inte klok.

2007-08-29 14:08
"stå i 10 minuter o sen langa 30 kr"

för det första tvivlar jag på att det tar 10 minuter att panta burkar för ett värde av 30 kronor.. du ska ju ändå till affärn nån gång va? och själva pantandet kanske tar dig 2 minuter av ditt liv.

men låt oss säga att det tar 10 minuter ändå. 30:- för 10 minuter ger en timlön på 180:-. Hyfsat bra betalt för så lite jobb?

sen kan det ju vara bra att värna om miljön lite också va? Skämmas för att panta burkar är ju bara pinsamt.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Poet

2007-08-29 14:17
Åkersberga: Men gå och ge dem till en luffare eller något då. Känns som om du skapade tråden i hopp om att andra skulle säga "ja du har rätt, fan vad pinsamt d e att panta börkar!"

Panta dem haha :P

2007-08-29 14:19
gå och panta! svälj din stekarstolthet

2007-08-29 14:20
Du pantar och tar pengarna:)
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Producent

2007-08-29 14:21
haha förra gangen jag pantade sa hjälpte jag en kompis, han hade fyra stora soppasar fyllda. och vi fick typ 300:-, ja det var rätt pinsamt att dra runt pa det. men vafan. vi latsades som vi haft världens dunderfest.

i övrigt, bit ihop. om nagon skulel fa för sig att fraga dig (vilket ALDRIG händer) sa säg att ni har haft vernissage.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-08-29 15:48
Haha vafan är problemet, tror folk automatiskt att man gått o rotat i soptunnor bara för att man pantar. Fattar inte varför folk tycker det är pinsamt, man gör en god gärning för miljön samtidigt som man får lite pengar för det, hur bra som helst.

2007-08-29 17:53
det är ju skitkul att panta...att känna att man gör nåt för naturen o så. extra cred för att man trycker på typ "skänk till rädda barnen" knappen.

i så fall är det pinsammare att slänga glasflaskor o tomburkar en söndageftermiddag efter att ha festat loss kvällen innan...speciellt om områdets hang out place för kidsen är utanför ens hus...
We call them winerbrods.

2007-08-29 18:05
det är inte värt det. spara flaskor som tar plats i lägenheten o när man har så många så hela lägenheten är fylld får man högst 50kr.... nä lockar inte
livet

2007-08-29 18:16
Vad är grejen, vadå inte värt att panta? Bara att låta dom ligga, och sen en dag har man lite gratispengar till något i affären, as bra!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-08-29 18:20
panta mera...

2007-08-29 19:03
hehe ja pantade lite åt min syrras jobbs chef de e sån kebab hak så dom får mkt pantbörkar o så .. de va väl 4 sopsäckar o de tog kanske 30min-1tim o sen så dela ja o min bror på de för han hjälpte tills o vi fick 175kr var ;D eller ngt sånt :P iaf ja tkr de e rätt soft me cash men ja tänker fan aldrig göra om de för börkarna va ju skit äckliga me möggel o grejjor på
xD men me tanke på att dina burkar nog inte ligger indränkta i kebab såås o sånt så ska dom va fina då e de chill går skit snabbt o du kan gå in o köpa lite cooca cola ;D
o en pizza på vägen hem hahhaha :d

peace!
Sleep is the cousin of death

2007-08-29 19:57

dom flesta människor pantar inget pinsamt med de

2007-08-29 20:06
Panta, men om du tycker det är jobbigt så kan du ju alltid ha en kompis med dig.
Jag tycker det är jobbigt att gör det själv så jag och sambon brukar göra det tillsamans.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2007-08-29 21:42

Spar dom till en regnig dag!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-29 22:04
Jag håller med, det är fan pinsamt att panta. Ge dom till nån unge eller luffare, så gör du både miljön, dig själv och en unge/luffare en tjänst!

2007-08-29 22:09

Haha jag känner likadant.
Här hemma dricks det läsk för fullt, o jag brukar slänga flaskorna i påsar som en slängs in i mitt förråd o efter ett tag är där en hel del. Dock skulle jag aldrig gå o panta dom själv så jag lämnar det till morsan så får hon fixa det haha ;)

2007-08-30 09:16
har fan aldrig hört om nån som tycker det är pinsamt att panta förut.. nu dyker det upp flera i tråden.. Vad är grejen? Känner ni er som tragiska lowlifes för att ni pantar? Panta är soft :) Kan skrapas ihop till en måltid i slutet av månaden. Och har ni gott om pengar, panta iallfall! Jag behöver inte ens argumentera för det..
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2007-08-30 09:21
tryck på röda korsetknappen, spar ite natur och ge pengar till andra. + panta två gånger i veckan så blir det bara några flaskor åt gången, inte jobbigt alls.

fast framförallt - KÖP EN SODASTREAMER. det är så sinnessjukt att vi måste skicka vatten på flaska fram och tillbaka över världen bara för att vi vill ha lite bubblor.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-08-30 18:16
ni fattar ju inte..

går man till en affär med en kasse pantburkar så antar folk att man behöver dom pengarna för att kunna handla i affären, annars hade man ju slängt dom i soptunnan. och jag vill inte att folk ska tro de om mig..

sodastreamer är ju ett galet påhitt, ja vill ha mitt ramlösa..

o miljöfrågan kan vi hoppa över, för de är inget jag tänker på..

2007-08-30 18:28
Nej, folk antar att du vill ha tillbaka dina pengar som du har pantsatt för att få flaskan som vattnet kommer i. Bara för att man har pengar går man inte betalar 40% extra för allting.

Jag brukar släpa med flaskorna till affären när det är ett par påsar. Ger en 50-100:-, så köper man godare mat än vad som var planerat, eller en bytta Ben & Jerrys.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Producent

2007-08-30 18:30
men ställ pantflaskorna utanför/i trappen, sa är det nagon som hittar dom och blir glad
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-08-30 18:50
att panta = "hej, jag har inga pengar" ? haha, det är väl mer, "fan, har bara en 1000lapp, mjölk kostar 3kr. pantar jag så slipper jag spräcka tusenlappen"
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB

2007-08-30 18:59
men kasta ut skiten genom fönstret då om det ska vara så svårt

2007-08-30 19:07
det som har hänt är att piggelinen har höjts till 6 kr.

2007-08-30 19:11
ni fattar ju inte..

går man till en affär med en kasse pantburkar så antar folk att man behöver dom pengarna för att kunna handla i affären, annars hade man ju slängt dom i soptunnan.

Det är du som inte fattar.

För övrigt är det ju en grej att vara lat, men att som du skita i att panta för att vara cool är ju bara patetiskt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-08-30 19:29
"har barnen blivit så bortskämda o lata att dom inte ens går runt o tigger petflaskor" - jo, jag har sett att ngn redan citerat detta MEN jag väljer att skriva utifrån detta citat ändå nu när jag ska svara dig.

frågan handlar ju om DU blivit så bortskämd och van i ditt tänkande att du inte pantar flaskor och hjälper miljön på traven. det handlar inte om pengar i ditt fall, det förstår jag, men om du nu bidrar till den extrema miljöboven som faktiskt just vatten på flaska är så tycker jag nog att du kan dra ditt strå till stacken och masa dig ner till konsum/ica/whatever och panta flaskorna. köp en soadstream eller panta flaskorna. det är det minsta du kan göra om du nu inte kan dricka vatten som kommer från kranen hemma.

sen känns det som du borde jobba lite på ditt självförtroende eller vad det nu är som spökar i och med att du inte kan förmå dig att betala med pantkvitton i kassan. jag kan lova till 99,9% säkerhet att personen som sitter bakom kassan som tar emot kvittona inte bryr sig det minsta lilla om vad du betalar med och personerna som står bakom dig eller framför dig i kön/vid kassan bryr sig inte det minsta heller. tycker du att det är skitjobbigt att gå ner med två stora kassar och panta - gå med en kompis? eller panta flaskorna med så pass jämna mellanrum så att det bara blir en kasse eller vad det nu är som stör dig. det är inte bara "luffare" som pantar sina flaskor, vi vanliga (precis som du uppenbarligen) köper också läsk etc. som gör att det bildas tomma flaskor hemma.

ursäkta min irriterade ton genom hela inlägget men jag tycker ditt beteende är otroligt märkligt och fruktansvärt fjantigt.

2007-08-30 20:22
ni fattar ju inte..

går man till en affär med en kasse pantburkar så antar folk att man behöver dom pengarna för att kunna handla i affären, annars hade man ju slängt dom i soptunnan. och jag vill inte att folk ska tro de om mig..

sodastreamer är ju ett galet påhitt, ja vill ha mitt ramlösa..

o miljöfrågan kan vi hoppa över, för de är inget jag tänker på..

så... folk tror automatiskt att du behöver pengarna? so? vem bryr sig? vad spelar det för roll om folk tror det? bryr du dig om vad folk tänker när du klär dig också? eller går på toa? eller säger dig åsikt?
ramlösa smakar plåt och salt btw.

och om du hoppar över miljöfrågan så tycker jag att du kan ta ditt pick och pack och flytta bort från planeten. För den behöver all hjälp den kan få, nämligen.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-08-30 20:24
jag ska o panta imorrn!
extra pengar - det gillar vi..

2007-08-31 14:19
personlig prestige mina vänner, personlig prestige

2007-08-31 14:52
jag pantar inte heller, vet inte varför men att släpa på kassar me tomflaskor och betala me lappen man får är fan inte min grej.
visst pengar är pengar men panta är inte min grej
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-08-31 15:12
ere ingen som fattar att han driver?..sån jävla snobb kan lai ngen va i verkligeheten!?
en död moderat är en bra moderat

2007-08-31 15:59
Antingen driver han eller så är han dum i huvet.

Jag pantar. Det är cool.

2007-08-31 16:13
Äh släng dom bara.. världen går under snart ändå
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!

2007-08-31 16:16
duude
Ush, fy på dig, så får man verkligen inte säga.

2007-08-31 16:17
Bara sanningen.. dumt att inbilla sig annat enligt mig.
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!