Viktiga händelser etc.
Kan inte folk skriva massor med viktiga saker som har hänt i världen här, tex som viktiga årtal etc. Ni förstår hur jag menar, tex: 9/11 körde planen in i tornen i N-Y. Andra världskriget; 1939 till 1945. Ni förstår, Ren allmänbildning! sånt som man säkert vetat, men glömt bort! Går natur nu och behöver färska upp mitt minne lite osv.
5 Juni: Paris Hilton påbörjar sitt fängelsestraff.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Nice, allt är intressant! Saker som folk kanske vill veta? bara att kludda nu!
1919 fick kvinnor i Sverige rösträtt 1921 arrangerades det första valet som kvinnor fick delta i. 2001 erkändes Sveriges fem minoritetsgrupper: samer, romer, judar, tornedalsfinnar och resande.
shake it!
Astrid Anna Emilia Lindgren föddes 14 november 1907 i Vimmerbys landförsamling i Småland Men dog tyvärr 28 Januari i stockholm
Moderator
2007-08-22 18:57
1919 - Carl Larsson dog.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Graffare
2007-08-22 19:10
Den 16 juni 2001 sköts hannes westberg ner av polis eftersom han kastade sten
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
28 februari 1986 - Olof Palme mördades.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16
Toastare
2007-08-22 20:40
1645, freden i Brömsebro ;) 1789, Franska revloutionen
Jag skyller allt på Emma!
0 jesus föds
45 clash är fett underskattat
Kiddan : What? Visste faktiskt inte att judar räknas som en minoritetsgrupp i Sverige :S
At the gates of Eternity...
bc99:"Antalet judar i Sverige beräknas till ca 17 000" enligt Wikipedia.
Nöjd : Men det känns ändå märkligt, då judar (för vi snackar ju nu om svenska judar, right?) är ju svenskar till nationalitet och ursprung. Det enda som skiljer de åt med andra ord är ju religionen. Hur man är en minoritetsgrupp då? Och vad gör de till en minoritetsgrupp men inte, låt oss säga, muslimer?
Moderator
2007-08-22 22:41
Men måste man inte födas till jude av en judisk mor? Förutom om man konverterar då. Men de kanske räknar okonverterade?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
KaptenKrok : Nja... alltså det där är ju lite olika beroende på vem du snackar med. Men alla med lite common sense vet ju att det är hur stort skitsnack som helst ju. Min morfar var en falasha jude, alltså en afrikansk jude. How does that make sense liksom om inte det skett massa konverteringar? Men återigen, vad gör svenska judar till en minoritetsgrupp, om det bara är religionen som skiljer de åt?
1964 Sveriges riksdag uppmanar svenska folket att röka mer holk
LEGALISERA CANNABIS
7e december; Lördagen den 7 december 1985 Hänt samma dag - olika årtal i historien 2004 - Den här dagen lämnar Gudrun Schyman Vänsterpartiet. 1995 - Radiomannen Lars Hamberg avlider 65 år gammal. 1993 - Den här dagen avlider Felix Houphouet-Boigny, Elfenbenskustens politiske ledare. 1993 - Den här dagen etableras ett övergångsråd med både svarta och vita i Sydafrika. 1992 - Den här dagen gör Televerkets nyinrättade etiska råd för 071-nummer sitt första ingripande genom att stänga en linje som förmedlar privata strippor. 1988 - Den här dagen erkänner Yasser Arafat Israels rätt att existera. 1987 - Den här dagen tvingar intern kritik socialdemokraternas ledare i Stockholm John-Olle Persson att avgå. 1986 - Denna dag vinner Juli Inkster och Tom Purtzer LPGA J C Penney Golf Classic. 1979 - Den här dagen döms Stig Bergling till livstids fängelse för spioneri åt Sovjetunionen 1976 - Äntligen! När kung Carl XVI Gustaf gift sig var det fritt fram för prins Bertil som denna dag ingår giftermål med Lilian May Davies. 1975 - Den här dagen invaderar Indonesien Östtimor. 1972 - Den här dagen startar Apollo 17, den sista månflygningen. 1972 - Den här dagen föds Hermann Maier, österrikisk alpin skidåkare. 1971 - En sovjetisk rymdfarkost mjuklandar på Mars. 1967 - Den här dagen beslutar den Svenska Riksdagen att inte bygga ut Vindelälven. 1965 - Den här dagen upphäver påven Paulus VI och patriarken Athenagoras den ömsesidiga exkommunikationen som gällt sedan 1054. 1949 - Den här dagen föds Tom Waits, amerikansk sångare, kompositör och skådespelare. 1942 - Den här dagen föds Harry Chapin, musiker. 1941 - Den här dagen utsätts stora delar av USA:s flotta i Pearl Harbor, Hawaii, för ett överraskande anfall av japanska hangarfartygsbaserade flygstridskrafter. Därmed inträder USA i andra världskriget. 1932 - Den här dagen föds Ellen Burstyn, amerikansk skådespelare. 1930 - Den här dagen visas, på biografen Röda Kvarn i Stockholm, television i Sverige för första gången. 1929 - Den här dagen föds Boris Stepantsev, rysk filmregissör. 1928 - Den här dagen föds Noam Chomsky, lingvist och politisk författare. 1924 - Den här dagen föds Mário Soárez, portugisisk politiker, president 1986-1996. 1917 - Den här dagen bildas Tjekan, den ryska hemliga polisen. 1915 - Den här dagen föds Eli Wallach, amerikansk skådespelare. 1894 - Den här dagen avlider Ferdinand Marie, fransk diplomat och ingenjör. 1888 - Den här dagen föds Joyce Cary, författare (d. 1957). 1887 - Den här dagen föds Ernst Toch, kompositör (d. 1964). 1873 - Den här dagen föds Willa Cather, författare. 1823 - Den här dagen föds Leopold Kronecker, tysk matematiker. 1801 - Den här dagen föds Johann Nestroy, dramatiker och skådespelare (d. 1862). 1787 - Den här dagen blev Delaware formellt den första amerikanska delstaten ? detta genom att vara den första (av 13) unionsstaten att ratificera den nya författningen. Det var också i Delaware som de första svenska invandrarna slog sig ner och grundade kolonin Nya Sverige 1638. 1787 - Först in i unionen. Den här dagen blir Delaware den första av USAs delstater att godkänna grundlagen. 1761 - Den här dagen föds Marie Tussaud, vaxskulptör (d. 1850). 1670 - Den här dagen föds John Aislabie, chef för South Sea Company. 1598 - Den här dagen föds Giovanni Lorenzo Bernini, italiensk skulptör, arkitekt och målare. 1431 - Henrik VI, kung av England, kröntes också till kung av Frankrike denna dag år 1431 i Paris ? endast 10 år gammal. Hur gammal han var när han blev engelsk kung? Svar: Nio månader. Det ska börjas i tid! 1254 - Den här dagen avlider Innocentius IV, född Sinibaldo de Fieschi, påve från 1243. 521 - Den här dagen föds S:t Columba, abbot, missionär och helgon.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
1066 the battle of hastings
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
"1254 - Den här dagen avlider Innocentius IV, född Sinibaldo de Fieschi, påve från 1243. " What? 11 år?
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*
på tal om inget typ...haha
Sannish : Han var påve från 1243, alltså han var inte född 1243 hehe
haha tänkte la det :D
Stormningen av Bastiljen, 14e juli 1789 Berlinmurens bygge påbörjas 1961 JFK mördas i Dallas, Texas den 22e november 1963 Nelson Mandela döms till fängelse den 25e oktober 1964 Martin Luther King mördas i Memphis, Tennessee den 4e april 1968 Neil Armstrong är första människan på månen 1969 Berlinmuren rivs 1989 det jag kom på sådär på rak arm
Be the change you want to see in the world.
Men lönt! Ta dagens datum istället.
1328 - Kung Filip VI av Frankrike blir krönt. 1521 - Kristian II avsätts som svensk kung och Gustav Vasa väljs till riksföreståndare. 1541 - Franske upptäktsresanden Jacques Cartier kommer till en plats nära Quebec City på sin tredje resa till Kanada. 1741 - Slaget vid Villmanstrand under rysk-svenska kriget 1741-1743. 1813 - Slaget vid Grossbeeren under Napoleonkrigen, då de allierades nordarmé besegrar en fransk armé. 1927 - Sacco och Vanzetti avrättas i elektriska stolen efter en mycket uppmärksammad rättegång. 1939 - Sovjetunionen och Tyskland ingår en nonaggressionspakt, den s.k. Molotov-Ribbentrop-pakten. 1942 - Tyska trupper når Stalingrad. 1973 - Norrmalmstorgsdramat, inleds då en maskerad man tar fyra banktjänstemän som gisslan i ett bankvalv. 2006 - Natascha Kampusch lyckas rymma efter att ha varit fången av sin kidnappare i 8 år. Hennes kidnappare begår självmord efter att hon rymt.
jag valde min födelsedag ist :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
BC99 Att vara en erkänd minoritet innebär att gruppen har vissa rättigheter. Att judar har blivit en erkänd minoritet och inte muslimer beror nog mest på att det funnits judar i Sverige betydligt längre än det funnits muslimer i Sverige (en och annan har säkert funnits men inte i särskilt stor utsträckning). Med tanke på att det dröjde till 2001 innan samer fick majoritetsstatus så lär det väl ta ett tag innan muslimer får det.
shake it!
Kiddan : Men en religion gör väl en inte till en minoritetsgrupp för det hehe?
Nej, men det är inte enbart religionen som skiljer etniska svenskar och judar åt. Det är även kulturella grejer. Att de råkar ha en annan religion tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget.
shake it!
bc99 inte alls mitt ämne det här, men judarna kanske blivit en minoritetsgrupp för att dom är så värna om att dom är ett eget folkslag och inte "bara har en egen religion"
Hmm, judar kan inte vara en stor grupp iaf, lär väl bo fler assyrier i Södertälje än judar i hela Sverige.
GAIA Det beror inte på hur många de är utan på hur länge de funnits i Sverige. Tornedalsfinnar är definitivt färre än judarna. Och så få är inte judarna i Sverige, handlar i alla fall om några tiotusental.
shake it!
Xavante : Jo jag vet, men alla svenska judar jag stött på och snackat med, har liksom inte haft något "osvenskt" i sig mer än religionen. Tycker känns märkligt i så fall, då alla andra minoritetsgrupper som Kiddan nämnde har med etnicitet att göra.
Fast judar räknas som ett folkslag och därmed även som en etnictet, om man väljer att definiera etnicitet på det sättet.
shake it!
Kiddan : Det tycker jag är märkligt. Vad har en kinesisk jude för gemensamt med en afrikansk jude, förutom religionen? Som att säga att en mexikansk muslim och en indonesisk muslim, är ett och samma folk.
Jude är inte bara religion, det kan vara ett folkslag också.
Gaia : Det är väl snarare hebreer som är folkslaget och judendom som är religionen
Nej. Det står klart beskrivet vad som är en jude etniskt sett. Dvs, du måste ha en judisk mor för att kunna kalla dig jude.
BC99 Förmodligen inte särskilt mycket. Men det har inte finska romer och amerikanska romer heller. Och finska romer är inte en erkänd minoritetsgrupp i Sverige, däremot är svenska romer det. Alltså romer som har levt i Sverige i generationer. Det är samma sak med judar. Om det kommer 1000 judar från Israel hit nu så har inte de minoritetsstatus. Vi snackar judar som bott här i flera hundra år. Svenska judar alltså.
shake it!
Nog för att hebréerna låg till grund för judarna men det var back in the days, dvs old school Israeliter. Men idag är det mer utvattnat, dock kvarstår den matriarkala blodslinjen som definitionsnyckel för vem som är jude till folket och inte till religionen.
Kiddan: Nja men alltså, romerna har i grund och botten samma historia, de talar samma språk osv. Religion skiftar dock, då det finns både muslimska och kristna romer. Som sagt, en afrikansk jude respektive kinesisk jude har långt ifrån samma historia och förmodligen inte ens samma kulturelle seder och traditioner, förutom självklart de judiska inslagen.
1632 - Slaget vid Lutzen 6 Februari 1945 - Bob Marley föds 11 Maj 1981 - Bob Marley avlider
Precis. Och just därför har afrikanska och kinesiska judarna absolut ingenting med de svenska judarnas minoritetsstatus att göra.
shake it!