Konstiga room mate-kandidater
Nu är inte kandidat ordet jag sökte men hursomhelst, det jag syftar på är de personer som hört av sig för att de vill bli room mate och flytta in i det lediga rummet i vår lägenhet.
Vi satte in en annons på en stor "söka hus eller whatever"-site här för några veckor sedan och fick genast en drös med svar. Efter att ha haft några personer på besök hade vi hittat två favoriter. Vi kan kalla dem Alfons och Hubert.
Hubert var inte vårt förstahandsval men hade funkat helt ok, men eftersom vi bestämt oss för Alfons hörde vi av oss till Hubert och förklarade situationen för att han skulle kunna fortsätta leta rum.
Några dagar efter att vi bestämt med Alfons att han ska flytta in ringer han upp igen och lämnar ett voice mail där han säger att han inte kan skriva på kontraktet för han ville visst inte alls lämna sin lägenhet och han råkade ha en kompis som kunde flytta in hos honom ist. Men vafan? kunde han inte tänkt på det innan? jag menar, varför ens börja leta lägenhet när man lika gärna kan fråga sina polare först?
Vad gör vi nu? jo, dagen efter ringer vi upp Hubert, precis lagom till att han skrivit på ett annat kontrakt han inte lika gärna ville ha. Hepp, crappy situation för båda två. Nu måste vi nämligen fortsätta leta room mate och tiden börjar bli knapp.
Efter att ha satt in samma annons en gång till och sållat igenom svaren bestämmer vi oss för att låta ett antal personer komma på besök. Idag skulle vi träffat tre personer (sitter och väntar på nummer tre) och nummer ett verkade helt ok, men sen kom snubbe nummer två och hela saken blev riktigt skum.
Snubbe nummer två som jobbar för ett stort arabiskt telecomföretag kommer in, ser sig omkring och börjar förklara sin situation, att han egentligen inte är intresserad av ett längre kontrakt än två månader osv. Min pojkvän förklarar läget för honom (på rätt knacklig engelska, skåning) och säger att han har flera andra intresserade men att om ingen av dem passar så skulle det funka alldeles utmärkt med ett sådant kort kontrakt o bla bla. Vi frågar om hans jobb och han nämner något om att företaget numer även finns i grekland och turkiet och eftersom jag själv är halvgrek frågar jag efter namnet på företaget för att se om det är något jag känner till, varvid snubben svarar och ser lite besvärad ut. Sen kommer den stora missen.
Vi har försökt fråga alla intresserade om vad de jobbar med, vad de gör på fritiden, om det e ok att spela hög musik, om hur de hanterar konflikter och om de städar efter sig. Såhär lyckat formulerar min pojkvän frågan: "So, eh, are you a clean person?"
Nu tar snubben riiiiiktigt illa upp. Han är egyptier och verkar ta det som en rasistisk kommentar, skrattar lite besvärat och jag försöker reda upp situationen genom att förklara varför vi frågar och förklara hur vi själva kanske kan låta disken stå några timmar ibland.
"well, im just a normal person!" säger han och verkar tycka att vi är världens största idioter så när vi vill visa honom resten av lägenheten bara går han därifrån som om han tror vi ska göra honom illa eller något. Jag förklarar misstaget för min pojkvän som b&