studentekonomi
Håller på att fundera lite på min ekonomi under det kommande året. Ska läsa en utbildning på helfart och har tänkt att jag ska ta bidrag båda halvåren och sen lån det första. Kommer landa på ca 41000 kr varav 30000 ca går till hyran Så jag har kvar drygt 10 000
Kommer att plugga i stockholm men bor relativt centralt så jag kommer försöka cykla så mycket som möjligt och planka en del så kanske jag bara behöver t-banekort en period i mitten av vintern.
Har jobbat i sommar så kommer kanske ha knappt 20 000 från det också. Dock så kommer en del gå åt till utbildninges materialkostnader, ska plugga foto och behöver köpa film + papper osv.
Men hur är det annars? Hur mycket pengar lägger ni under ett år på mat ? Kanske bör tillägga att jag är vegetarian (matkalkylen blir därav billigare än om jag skulle äta kött menar jag) och ointresserad av att supa upp mitt studiemedel/shoppa dyra kläder för pengarna.
Har ingen bil och bor med min flickvän som har fast inkomst.
Låter min kalkyl vettig eller borde jag ta lån båda perioderna? Vad säger ni om matkostnader? Motages gärna: allmänna tips om att få ekonomin att gå ihop utan att behöva ta lån.
Mvh tack_för_fisken
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|