I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lägga golv

Övrigt - Blandat

2007-08-08 22:49

Lägga golv

Hur lätt är det för den vanliga människan?

Har du lagt golv själv nångång, hur gick det...? Tips?

Holla

2007-08-08 22:52
finns ju såna utan lim o grejer. laminatgolv är ju relativt enkelt. använd en sån matta under bara. Gå in på typ rusta eller nåt o fråga personalen där =)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-08-08 22:57
gå till en bygghandel, köp din grejer, fråga hur man gör, och fråga vilket som är bäst till rätt pris!

2007-08-09 05:03
finns "klick golv" står hur man gör på förpackningen. Du behöver en kloss, något att slå med (hammare)
Käft då.

2007-08-09 05:58
har lagt parkettgolv i skolan för nagra ar sen. med lärarens instruktioner va det rätt lätt men mycket mätande och sagande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-09 06:52

Så länge vi inte snackar badrum så ska det nog inte vara några problem för dig..

checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2007-08-09 07:50
klickgolv som nämns ovan kan rekommenderas.. Både billigt och verkligen hur lätt som helst.. IKEA säljer om man vill ha bra pris.

2007-08-09 17:25
PARKETT! En efter en efter en.... Stenhårt att såga i och jobbigt att spika i... Det tar aldrig slut när man väl har börjat....

2007-08-09 17:53
först får du ju välja om du ska köra med parkett eller laminat golv, båda är relativt enkla att lägga.

Först vill jag veta om du har betong/spån/golvgips som grund eller om du har plastmatta.
Har du något av de hårdare materialen kör du med "foam" som är en skumgummi matta som du helt enkelt bara täcker golvet med.
Har du plastmatta/korkmatta/heltäckningsmatta så får du köra med "lump papp" eller "golv papp" innan.

Båda sorterna är ljudisolerande så att du slipper "klacksko's effekten"

ska du köra laminat golv så är de bara att klicka ihop golven, dom är spontade på så vis att de finns en liten "hasp" på sponten så man viker in de, de sitter fast o är klar. Inge lim eller dylikt behövs.

Ska du köra parkett så ska du INTE limma golvet, för då är risken stor att det smäller (spricker) . Samma sak där så är det relativt enkelt att lägga, du slår bara ihop skivorna så ligger de där.

I BÅDA fallen måste du lämna minst 10mm runt omrkring eftersom att BÅDE laminat och parkett innehåller trä så är det ett levande material som rör sig och expanderar .

Billigt parkett/laminat golv hittar du på BYGGmax, Ikea, Rusa, K-rauta och Bauhaus.

Har du några andra frågor så är de bara att skicka ett PM, jag jobbar med prylarna ;)