Gastrisk bypass operation, någon från whoa?
Hej, jag skriver detta då jag har funderat på att göra en gastrisk bypass operation (tror det heter så), det är när man minskar magsäcken. Iaf vad jag funderar över är ifall det är någon på whoa som för det första har själv genomgått en sådan operation eller känner någon nära, hur har det funkar? Hur svårt har det varit för er/han/hon känslomässigt? Och om någon kan hjälpa mig hitta lite info på näter, gärna svensks om hur det hela går till, risker etc. NEJ kommer inte att följa det jag läser på internet men vill endå ha en förtanke. //
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Producent
2007-07-30 04:28
vet en tjej som gjorde det! men jag har för mig att det kostar jättejättemycket och att man måste ha en viss övervikt för att ens övervägas att sättas på väntelistan så som jag har uppfattat det är det typ en av dom bästa grejerna hon har gjort. fast ur min synvinkel så tror jag att man pallar att göra exakt samma sak som man får genomgå efteråt, utan att operera magsäcken. hon käkar kanske 6 gånger om dagen, men då riktigt lite mat, och om hon äter fet mat så ballar magen ut och hon får kramper etc. men hon har gått ner all vikt på ungefär ett - ett och ett halvt år! det vill säga att hon inte är överviktig längre. hon har alltså gått ner ungefär 55 kilo på den tiden! så det går riktigt fort! det är väl det jag kan dela med mig av
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Vad jag vet så ska det inte kosta om man gör det på ett sjukhus som Sahlgrenska men då är det ju väntetid, och ja jag skulle ju inte överväga detta om jag inte vägde för mycket. det handlar om ganska mycket. Men tack
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Producent
2007-07-30 04:38
jo fast hon har ju gått ner halva sin kroppsvikt om man säger så. så tror det är nått i den skalan av övervikt där man måste ligga. ja det kanske är gratis! har faktikst inte frågat henne. men en kompis mamma vart tvungen att pröjsa runt 40 laxar för sin. detta var iofs runt 10 år sedan. dom kanske tar det på mer allvar i dag.. hoppas det går bra för dig! det är som sagt en väldigt bra och effektiv operation. speciellt om man kanske har testat allt annat innan (vilket jag förmodar att du har eftersom du överväger att operera dig) tror också att det inte så riskfyllt med en sådan operation. man hörde ju massa skräckisar när det var nytt med att operera in magsäcken, men dom har nog hittat massa nya bra tekniker så att det princip är riskfritt nuförtiden! ja alltså borde gentligen inte yttra mig om det, eftersom jag inte vet till 100% men det är det ja chansar på.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Vad jag hört så är det en ca 3% changs att man får någon sort av problem efter operationen, dvs hjärtsvikt, magont etc.. riskerna är ju mindre om man är i dom prima åren :) men men ska inte heller yttra mig för mycke då jag inte vet jag med.
Och föresten, tack :)
Producent
2007-07-30 04:49
ja precis. är du 20 år och i övrigt frisk så är det nog absolut inga problem! läst historier om gamla tanter med "morbiese" övervikt som har gjort sådana operationer och klarat sig utan några EO-komplikationer alls! så du har massa fördelar jämfört med dom, om man säger så! och dom har ju klarat sig felfritt!
Producent
2007-07-30 04:52
du, inga problem.. hjälper gärna med det jag kan. om du nu tänker operera dig och blir satt på en lista, se till att ringa och tjata på dom varje vecka. svenska sjukvården är riktigt oseriös, speciellt när det gäller operationer som inte är "akuta" (enligt dom)!
Hm okej, tack för tipsen
du måste även tänka på att snabb viktminskning leder till överflödig hud.. inte för att vara en partypooper, men för att huden skall hinna med så är -0,5 kg i veckan bra skit. Så då får du överväga om du kan träna bort fettet och gå ned i "normal takt" eller en bypass och gå ner för fort. En polare gick ner för fort och lider nu som fan av sin överflödiga hud.
Producent
2007-07-30 08:51
ja smart. för att när man är såpass överviktig att man väger mer än 50 kg över sin normalvikt, så tänker man verkligen enbart på att gå ner i vikt för att se snygg ut.. alltså det har ju absolut ignet med hälsa att göra alls! och att man kan dö. alltså man vill ju liksom inte vara ful med slapp hud när man lyckats gå ner i vikt.. eller hur? eller inte
fyra F24 Haha take a chillpill fucker. Man kan inte dö under operationen då? de är helt riskfritt att bli nedsövd? 3% får problem, dvs 3 personer av 100. De är rätt stor chans att en operation kan fucka upp kroppen. När sa jag att man måste se snygg ut? Du kanske ska läsa innan du yttrar dig om saker och ting lilla du. Det är ju mer hälsosamt att gå ner på "rätt" sätt än en operation. "Men du tror inte att personen har försökt med det eller, buuhuuu".. antagligen, men då har man inte försökt tillräkligt.
överflödig hud är inte bara ett estetsikt problem - det är jävligt jobbigt att lassa runt på tjugo kilo hud... För att inte tala om de diverse hudåkommor som kommer på köpet. Personligen har jag sett en kille i min omedelbara närhet gå ner fyrtio pannor på lite mer än ett halvår bara genom pure determination och bojkott av socker, snabba kolhydrater. Lagar bara mat från grunden - inga halv/helfabrikat. Anledningen till att jag säger det här är inte för att jag ställer mig mot operationer men jag tror att om man har problem med mat är det bättre att man själv lär sig att hantera problemet snarare än att ta till operativa åtgärder. Även fast det självklart är frestande om man lider av sin övervikt rent fysiskt. Känner till en tjej som har gjort operationen men fortfarande inte har gått ner särskilt mycket i vikt. Men hon dricker jävligt mycket sprit. Tänk även på det - många ersätter sitt matmissbruk med andra typer av missbruk. Tydligen får man en skön och intensiv fylla efter en gastric by-pass, man kan dricka jävligt mycket och det rinner bara ut men gör ju skälvklart lika mycket skada. Jag tror att så länge man är påläst och behåller självinsikten hela vägen så kommer det att gå jättebra, vad du än väljer för metod för att gå ner i vikt. LYCKA TILL!
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
shu, nån framgång? gjorde för en vecka sen..så vet inte ju inte om det kommer "funka" , men hittills har det gått bra. kan säkert svara på nåt om du undrar :)
"man kan dricka jävligt mycket och det rinner bara ut men gör ju skälvklart lika mycket skada" stämmer dock inte, för när du dricker blir du mätt och det går inte att dricka mer, du får även så kallat "dumpings" och det vill man inte uppleva..
Toastare
2008-02-01 18:31
hur mycket måste man väga för att göra det här? inget aktuellt för mig eftersom jag typ är underviktig.. men jag är bara nyfiken.
Jag skyller allt på Emma!
Producent
2008-02-01 18:32
nattalie.. förklara mer av vad dumpings är! är det när man far sadär jätteont fär att man äter för mycket eller vad? och jag vet att för nagra ar sedan sa krävdes det en viss övervikt för att man skulle kunna fa bypass. tror det var runt 40KG (eller 50?) är det samma i dagsläget? eller gäller det bara om man ska fa det "gratis"? till alla som har svarat ang lös hud: det är ju säkert sa att man bryr sig om lös hud som sagt. 20kg hud + 40kg fett 20kg hud vad skulle du välja? om inte annat kan man faktiskt operera bort överflödig hud med.
det betyder mer att om man äter mat med mycket fett i eller socker det är olika för olika personer, så dumpar lixåm kroppen ur det det går rakt igenom kroppen och man får tex kraftiga diarréer och hjärtklappningar, magknip och kramp upp till en timme+ mår allmänt dåligt. låter konstigt att hon står ut med det för att dricka så mycket sprit.. sen blir man mycket snabbare påverkad när man gjort operationen så man behöver inte dricka alls mycket. men aa som sagt hon kanske har ersatt sitt behov med ett annat, låter bara skumt att hon klarar av det..
man kan ju inte säga exakt vad man skaväga för det beror ju på hur lång man är.. men man ska ha ett bmi på 30 om man ska få det på privata kliniker tror jag..för från bmi30 så är man överviktig.. sen för att få det gratis så ligger gränsen på 40 är jag är jag nästan säker på..det är fetma..plus att man måste ha nåt ganska bra skäl till det, tex ledproblem,diabetes mm.
Jag vet inte så mycket om den typen av operation men jag ville bara berätta om min kompis som tar några piller sen typ 2 månader tillbaka som minskar hennes aptit jättemycket. Hon har gått ner sjukt mycket på bara 2 månader, hennes kroppsform är helt annorlunda nu. Hennes mamma hade också tagit dom innan och gick ner mycke i vikt, i samband med lite träning o diet. Nu vet jag inte hur eftereffekterna blir för henne när hon slutat med pillerna (om hon ens kommer behöva sluta ta dom) men det kanske är ett bra alternativ. I dunno.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
När jag tänker efter så var det säkert det en tjej jag kände hade gjort ... Hon hade varit rätt överviktig, och hennes far arbetar som läkare, så förmodligen var det mha en sådan operation hon kunde gå ned i vikt... För henne hur som helst, så tycktes det ha gått bra, dock så hade hennes hud inte hängt med i den takt hon minskat i vikt, så hon hade bristningar lite här och var, dock inte synliga jämt ... Och de blev bättre också, men det var åtminstone ett år efter hon gjort operationen och det var inte direkt perfekt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad heter medicinen din kompis tar?
ja vet en kärring som gjorde sån operation. men hon följde inte dieaten eller något så hon e tillomed fetare idag :/ så kan de gå om man är en idiot.
Sleep is the cousin of death
Toastare
2008-02-01 20:38
Caty, kanske kallas tjack? låter inte bra med aptitminskande piller.. att sluta äta är ingen bantningsmetod.. det sliter på kroppen.
Jag skyller allt på Emma!
Tänkte precis samma sak som Bounty. Låter ju som rena drogen. Efedrin kanske? Amfetamin? ........................ Fatceasar: Jag känner en som gjorde det och är hur nöjd som helst. Han var rätt seriös med att träna och så fort han fick just p.g.a. det här med öveflödig hud. Håll din hud i trim. Han avskydde att träna innan operationen, men efter operationen när man ser kilona rasa blev han så jävla inspirerad, speciellt eftersom resultaten kom så snabbt och tydligt. Så träna efteråt!
Andreaz, BountyBoo, Sociopat Minns inte vad dom heter, men det är inte tjack då hon fått dem av sin läkare ^^. Han ville inte ge henne pillerna först för att han påstod att dom knappt hade nån verkan (?). But wrong he was. Och hennes aptit är ju inte helt borta, kanske lite mindre än en vanlig aptit men hon käkar ju såklart som hon ska, inte mer eller mycke mindre. Frågar henne vad dom heter imorn.
Min flickväns morsa gjorde det och har gått ner en jävla massa nu, Hon är hur nöjd som helst. Men som sagt, hon började träna på gym 3-4 gånger i veckan och är ute och springer/går nästan varje dag.
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"
Jag såg en dokumentär om det här en gång. Det var en riktigt överviktig snubbe som genomförde det. Det funkar tydligen riktigt bra men jag antar att det är både dyrt och svårt att få (precis som redan nämnts). Det jag minns mest av den här dokumentären var maten snubben käkade. Han fick nästan inte äta något alls för att magen blir riktigt känslig. Det han åt var något som närmast liknar den mat som de käkar i matrixfilmerna. Jag antar att du har försökt alla möjliga metoder för att gå ner i vikt innan du överväger ett sånt här ingrepp. Så lycka till.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Försökt och försökt.. Det samma kan sägas om rökning och folk.. Det är bara att hålla käften stängd, svårare än så är det inte.
GAIA P25 Det där är ju faktiskt väldigt induviduellt. Det är ju som att säga att vemsomhelst kan uppnå en doktorsgrad i kvantfysik för att det bara handlar om att plugga tillräckligt. Många klarar helt enkelt inte av det för att de inte har de grundläggnade kraven. När det gäller beroende så har folk olika stark viljestyrka och genetik. Och när det gäller övervikt och exempelvis sockerberoende så har folk olika metabolism och exempelvis omgivning. Jag personligen har en sjukdom som gör att jag tappar alldeles för mycket vikt, jag vart tvungen att operera mig och behöver nu äta hormontillskott resten av livet.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Nej det är inte samma sak, mentalt svaga personer kanske känner att de måste äta medan de mår dåligt, dör i förtid, mobbas och allt annat, för de flesta människorna brukar det dock inte vara några problem att bara helt enkelt låta bli att äta. Angående de som är sjuka eller har genetiska handikapp etc som gör att de har problem med metabolismen, hormoner eller liknande, det är en annan sak. Jag syftar uteslutande på viljesvaga individer utan disciplin och självkontroll. Ang personen i tråden så säger jag inget för jag känner inte honom och hans problem. Mitt svar syftade generellt på "metoder för att försöka gå ner i vikt" som du skrev.
GAIA P25 Det håller jag med om. Alla olika metoder är rätt värdelösa. Finns väl en handfull som faktiskt fungerar. Men de flesta "mirakelkurer" som lovar en ät-vad-du-vill-diet brukar inte funka nåt vidare. Det bästa är ju att börja motionera och äta bättre. Men det finns ju trots allt några andra dieter som är effektiva. Jag vet att karolinska (eller sahlgrenska, kommer inte ihåg vilket) kom upp med nån soppa som gör att man tappar vikt rätt snabbt. Den smakar dock skit och man är tvungen att mer eller mindre bara äta den i flera veckor.
Well, till syvende och sist i de flesta fallen är det den mänskliga faktorn som är den viktigaste. Det är ofta samma människor som lätt trillar in i drogmissbruk, internetberoende, spelberoende, godismani osv. Sen som nämnts så kan man ju ha genetiska aspekter som spelar in, speciellt för alkoholism..