Flytta hemifrån - Hur mycket bidrag? (går skola)
Hej, ja, jag såg den andra flytta hemifrån tråden , men fann inte mitt svar där! :). Börjar 2an på gymnasiet nu efter sommarlovet, och har hittat en lägenhet som kostar 1600:- i månaden (el, bredband, vatten och sånt där ingår). Så jag flyttar in där en vecka innan skolan börjar.. Men då till frågan, kommer jag ha råd att bo där utan att slippa jobba under skoltiden? Hur mycket i bidrag kommer jag få? Kanske "studiebidrag" eller nått sånt, och hur mycket ligger det på? :) Tacksam för svar!
jag förstår inte vad det är för bidrag du menar, bostadsbidrag? soc?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
om du går i 2an så borde du väl veta hur mycket studiebidraget ligger på? om inte, 1050kr. sen andra bidrag beror ju på OM du jobbar, och hur mycket pengar du tjänar på jobbet. förresten, 1600 för en lägenhet är ju ingenting :O
Sariiiiiiiish
1600 för lägenhet bredband el vatten, får jag flytta in:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Förlåt, jag menade "bostadsbidrag" inte studiebidrag :) Jo, nu är det dags! Jag ska alltså flytta, och jag vet att jag kommer att få studiebidrag på 1050:-.. Men visst får jag mer bidrag också? Går ju skola osv..
varför skulle du få fler bidrag för att du går i skolan? och bostadsbidrag är inte mycket pengar. varför skaffar du inte ett etrajobb?
Misery_chick Lilla vän :P.. Jag vet att jag kommer få mer bidrag än studiebidraget.. Men jag vet inte hur mycket, men det är åtminstone ett bidrag till iaf.. Är det bostadsbidrag? Och hur mycket ligger det på? :)
Lolis P0 men skippa härskartekniken är du bussig, du ha ringen anledning att vara förminskande mot mig. vad man får i bostadsbidrag beror ju på massa faktorer som jag inte har i huvudet, men det går att kolla upp, inte många hundrallappar oftast.
Misery_chick Okej, tack för hjälpen iaf! Någon som vet hur mycket bostadsbidraget ligger på? (om jag nu ens kommer att få det)
Lolis P0 men bostadsbidrag fungerar inte så, det finns inte en fast summa, ingen kan tala om för dig vad du kan få i bostadsbidrag.
Misery_chick Aha.. Men jag tror man får mer pengar ju längre lägenheten är hemifrån där ens föräldrar bor (eller liknande).. Har hört nått sånt iaf.. Det är ju rätt aktuellt att flytta snart, så jag måste kolla upp vad jag kommer få, så det kommer gå runt med mat osv! (självklart får föräldrarna sponsra lite varje månad också)
det där med avstånd till päronen har jag aldrig hört talas om, såvitt ag vet så handlar det mer om vad man har för inkomst, hur stor lyan är osv.
det med avstånd är nog för de som går på gymnasie i andra städer, på olika slags idrotts gymnasier och liknande.. inte om du bor 4 eller 5 km ifrån dem..
checkcheck: T-ink.se & art4food.org
Inackorderingstillägg kan gymnasister få om de uppfyller vissa vilkor. Du kan förmodligen inte få det eftersom du som jag förstår det ska gå på en skola nära ditt föräldrahem.
Bostadsbidrag, socialbidrag och så vidare är uteslutet då dina föräldrar är ansvariga för din försörjning så länge du är gymnasist (detta även om du är 18 år).
Inackorderingstillägg
soc betalar då min brorsas lägenhet, fastän han har jobb. ?
Apati
Jag skulle få bostadsbidrag om jag hade sökt när jag gick i skolan och bodde själv. Förutsatt att jag fyllt 18 då.
Lolis
Du som har fyllt 18 men inte 29 år kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du får beror på hur många ni är i hushållet, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Din inkomst före skatt påverkar också hur stort bidraget kan bli. Som inkomst räknas även 80 procent av studiebidraget. Här kan du räkna ut ditt preliminära bostadsbidrag
Här kan du kolla blanketter osv.
One chapter a day
Nu såg jag att din hyra är för låg för att ens kunna få bostadsbidrag.
One chapter a day
Du bör nog söka andra bidrag än Bostadsbidrag... Jag hade bostadsbidrag när jag flytta hemifrån, då hade jag ett sketet deltidsjobb som jag fick ut ca3200kr i månaden, min hyra låg/ligger på 3241kr i månaden, då fick jag 200kr i bostadsbidrag.. så förlita dig inte på det.. Sök andra bidrag..
kommer jag ha råd att bo där utan att slippa jobba under skoltiden? Nej, du behöver inte slippa jobba.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Mitt bidrag är på 1600:-, det får du av csn förutsatt att du pluggar i någon annan stad än den du bor i nu.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Vad är det för jävla stil? Ska du flytta till en lägenhet du inte har råd med och låta andra betala ditt boende? Satans åttiotalister...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Johnny_K_Ståhl För vissa är det ju nödvändigt att flytta, om man ska plugga i en annan stad. Visst, det bästa skulle vara att skaffa ett jobb kvällar och helger men för en vilsen 17åring är det nog inte så lätt.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
vet ngn fonder man kan söka? ska flytta ihop med 3 pers i en lägenhet för 10180 kr/ månaden.
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.
möjligt att få inackorderingsbidrag under vissa omständigheter.. bostadsbidrag vet jag inte hur gammal man måste va för att få.. socialbidrag får du inte eftersom vanligtvis iom att föräldrarna är skyldiga att försörja dig..
cry me a river! --> thcrew
Vafan, snacka lat. Skaffa inte bostad om du inte vet att du kan punga upp för skiten, finns så jävla mycket folk som sliter arslet av sig i åratal utan att få en bra bostad, och du förväntar dig att vi andra ska betala din hyra för att du inte orkar jobba kanske 40 timmar i månaden? Har aldrig varit något problem för mig, eller någon som jag känner, det är bara en enkel motivationsfråga.
inackoderingsbidrag är olika för olika kommuner så hör av dig till den kommun där du är skriven då det e dom som betalar.. grundregel är att din utbildning inte ska finnas tillgänglig i din närhet.. isf får du vanligtvis inte ett öre..
Ultravåld, så man ska inte söka bostadsbidrag om man är berättigad till det.. personligen har ja haft 1100 kr i bostadsbidrag senaste året.. visst ja kunde arbetat på sidan av mina heltidsstudier.. men heltidsstudier är heltidsstudier och bör likställas med heltidsarbete.. nästa termin pluggar jag 150% och får ut inkl lån ~7500kr i månaden.. hade jag inte flyttat tycker du alltså är det är rimligt att jag förutom att studera på 150% dessutom ska jobba 50% för att ha råd att betala mina utgifter.. trevligt att höra..
Vafan! När jag sökte bostadsbidrag så räknade försäkringskassan med att jag hade en inkomst på 7000 per år. Per ÅR! Så jag räknade med en riktigt fin summa. Fick 300 spänn. Kunde lika gärna klippt gräs hos farmor för dom slantarna.
Narkimic, spelar ingen roll om du har 7000 eller 50000 typ.. att du får 300kr handlar om att du inte har tillräckligt hög hyra.. bostadsbidrag är ett komplement, kan du inte försörja dig får du vända dig till socialtjänsten..
fan en hyra på 1600 inkl el, vatten o värme. DU! Hade jag vart i dina skor hade jag extra knegat på donken 6-10 dagar i månaden så hade det gått runt.
-- Mellanslagsanvändare --
Jag fattar inte varför man skulle få bidrag bara för att man vill flytta ifrån sina föräldrar? Okej om det handlar om studera på en annan ort, men gör det det? Annars är det ju lite sinner.."äh jag pallar inte bo hemma längre, hittar en lägenhet och kräver lite pengar."
öhm.
skaffa ett jobb och en stadig ekonomi innan du flyttar hemifrån istället för leva på bidrag som du TROR du kommer göra, det finns inga lätta pengar lilla du..
work some magic
"jag vill flytta hemifrån. svenska medborgare, betala!" bo kvar hemma, tills du klarar dig själv.
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Men du är ju 0 år då får man inte bo själv.
Shooo bree
joda Aha, då hajar jag. Jag trodde att det berodde på inkomst också. Då klarnade det lite så. :)
Kan inte folk sluta hacka på tjejen och bara svara på hennes fråga? Jävla hat...
One chapter a day
Tack för alla svar! För er som undrar: Jag är 17 år, ska flytta till en lägenhet (som är 4 mil ifrån där mina föräldrar bort), och lägenheten kommer ligga ca 4 km från skolan. Så från mitt nuvarande hem till skolan är det 4 mil.
du kan säkert inte äns steka en prinskorv
work some magic
Och som jag förstått nu ska jag alltså få studiebidrag och inackorderingstillägg. Och inackorderingstillägget beror på hur långt det är från mina föräldrar, till dit jag ska flytta för att studera?Varför vill jag flytta överhuvudtaget? Jo, för att det är rätt jobbigt att åka buss ca 1 timme dit, och 1 timme tillbaka varje dag, varje gång jag ska till skolan.
1 timme är inte speciellt mkt faktiskt. Bo hemma tills du har råd för fan.
Jag har ingen forumsignatur.
Du borde ju ändå försöka fixa något extraknäck. Inackorderingstillägg 1190 om din restid nu är minst 2 timmar om dagen samt 1050 kronor i studiebidrag blir ju bara 2240 kronor. 2240 - 1600 = 640 kronor Det är inte så mycket att leva på.
Rör inte min prilla !
Lolis Även om jag förstår att det verkar roligt och skönt att flytta hemifrån och närmare till skolan så kan det nog vara värt att bo kvar hemma i 2 år till, eller iallafall tills du skaffat ett jobb. Jag själv flyttade hemifrån när jag skulle börja i tvåan för jag bodde ca 1 timme från stan. Att sköta skolan, laga mat, städa, diska, jobba extra och ha någon slags fritid (jag vet inte om du håller på med nån sport eller dyl.) kan bli svårt. Och du kommer inte att få råd till särskilt mycket heller utan extrajobb. Alla pengar kommer gå till det allra nödvändigaste. Kläder var inget som jag kunde köpa när jag flyttade hemifrån för det fanns aldrig pengar till det. Njut av att bo kvar hemma ett tag till och låt det vara värt 2 timmar om dagen på en buss.
One chapter a day
Zoned F18 Om dina föräldrar var som mina skulle du inte sagt sådär :/.. Jag ska verkligen flytta, jag orkar inte bo hemma längre heller, jävla fängelse! :).
LOLOLOLOLOLOLOL LYCKA TILL Lolis UHeAUHeAEAEuhAEeUOiAEuEEIUAEIUEuiE
yoyoyo
du kan inte steka prinskorv eller vara samms med mammsen, vaart ska detta sluuta..
work some magic
joda: Märker att du inte jobbat något vidare mycket, då du inte vet att 40 timmar motsvarar EN arbetsvecka, alltså 25%. Rätt så vesäntlig skillnad. Att studera åp gymnasiet öppnar utan tvekan upp tidsluckor nog för att fylla upp 40 timmar. Det är tio timmar i veckan, något du lätt får ihop på tre arbetstillfällen. Om man sen under speciella omständigheter skulle plugga så jäkla mycket att det motsvarar mer än 40 timmar i veckan, ja, då är det en helt annan sak. Hade trådskaparen läst en så pass omfattande utbildning, hade han nog nämnt det, och jag hade personligen i sånna fall hellre trängts hemma, än att ha dragit på mig massa lån vid 16 års ålder. Jag jobbade morgon, åkte till plugget och sen tillbaka till jobbet under två år i gymnasiet, helt klart tufft, men är inte så värst mycket tyngre än vad arbetslivet sen blir.
Brodin1 Sluta prata om att steka korvar hela tiden, kan inte rå för att du nyss lärt dig det!!Ultravåld Men, lägenheten kostar 1600:- i månaden, det är i princip gratis :) inte behöver jag jobba 40 timmar i veckan för att ha råd att bo där inte...
Du får inga bidrag om du är under 20. Inte så mycket mer o säga om det. Än mindre när du är under 18
Ingen har sagt att du ska jobba 40timmar i veckan, men kanske 5-10 timmar veckan, så du kan leva... göra saker med dina vänner osv. för efter du betalt hyran och mat så kommer du ha NOLL kronor kvar att göra andra saker för...
ja, jag kanske har nyss lärt mig det, men du kan fortfarande inte.
work some magic