I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har du erfarenhet av jobb som personlig assistent?

Övrigt - Blandat

2007-06-08 12:06

Har du erfarenhet av jobb som personlig assistent?

Det är så att jag förmodligen ska börja jobba som personlig assistent snart, vad jag har förstått ska jag löneförhandla själv.

Då är min fråga vad är en rimlig lön för en person som aldrig jobbat som personlig assistent förut? Killen jag ska jobba åt är rullstolsbunden. Jag har haft olika pedagogiska arbeten förut såsom förskolor, dagis, lågstadieskolor mm.

En tjejkompis som jobbat mkt inom detta område sa att jag inte ska jobba under 95 kr i timmen + sem. ers ( 12 kr ). Jag skulle helst se en lön på 105 kr timmen + sem. ers..

2007-06-08 12:12
"En tjejkompis som jobbat mkt inom detta område sa att jag inte ska jobba under 95 kr i timmen + sem. ers ( 12 kr ). Jag skulle helst se en lön på 105 kr timmen + sem. ers.."

Tycker det låter rimligt. Jag tror jag fick c:a 95+sem när jag jobbade som personlig assistent.

2007-06-08 13:08
Jag har testat på yrket fast under en begränsad period.
Och jag tjänade duktigt bra. Jobbar från 18-08 eller egentligen 18-22 sedan sov jag, gick upp kl 06 och åkte hem kl 08.
Var hemma hos en kille med parkinsons. Dock gick det inte att sova tungt, fick ju gå upp ibland på nätterna och hjälpa han att ta sig till toa.
Vart erbjuden att stanna längre eftersom han trivdes som fan med mig. Men tackade nej pga. annat jobb.

Men iaf åter till pengarna. Jag jobbade i 10 dagar i sträck så här.
Hade en lön på 140kr/h. Men det var ju trotts allt obekväma arbetstider. Samt att det var ett privatägt företag som höll i det.

Men 95+ sem ers. är endå ganska bra för att inte göra så pass mycket om man har riktigt med tur. Liksom fatta om du får en riktigt rolig människa att spendera dagarna med? En som ha humor som bara, som bjuder på sig själv.
-- Mellanslagsanvändare --

2007-06-08 13:11
Måste påpeka att det var ok, både med arbetsgivarn och den jag var hos att sova när han sov. Så länge jag kom om det hände något på nätterna.

Så inte folk missuppfattar mig. Och tror att jag sket fullständigt i jobbet. Kan ju säga att man sov inte direkt gott om nätterna. Sov typ med ett öga öppet.
-- Mellanslagsanvändare --

2007-06-09 00:37

Vad ligger OBn på, blev lite nyfiken.

Keep crushin'!

2007-06-09 10:22
Allt beror på din ålder och vem som är arbetsgivare är det kommunen eller privat?
Driver själv ett personligassistansföretag och där har vi löner från 105-135 kr/h plus semesterersättning.

2007-06-09 10:40
Bra tråd, har också funderat på att bli personlig assistent.
Om ingen har skrivit svaret el. frågan tidigare:

Var söker man jobb som P.A?
Vad krävs för att vara en P.A?
whoopzidoo

2007-06-09 10:51

sugminfeta P0

Ok. Kan bara tänka mig att OBn är mindre bra, ganska självklart med obekväma arbetstider inom det yrket. Verkar vara en ganska stark grundlön dock, jämfört med handels som börjar med 88.20kr/h. Dock är hela handels OB-baserat.

Keep crushin'!

2007-06-09 12:05

Dryice>> Jag är 24 år och arbtetet är via ngt kooperativ tror jag..Så det är privat.

Men så man inte gör bort sig, är det rimligt att kräva 105 kr timmen + sem. ers utan att ha nån som helst erfarenhet av just personlig assistent??

2007-06-09 14:50
jag jobbar som pa. jag har 110:- timmen, vilket anses vara bra lön för en pa.
är det kommunalt blir det svårt att fixa upp en lön över 100. är det dock privat kan du i alla fall köra på 100. och även då har du bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-09 20:02
Felici-JAH
Du kan söka både privat och genom kommunen. kolla ams är ett tips eller bara slänga ut din ansökan till olika stadsdelar.
 sökte själv jobb i göteborg och fick erbjudanden från alla ställen jag sökte så jag misstänker att det är ganska lätt att få jobb just nu.
Vad som krävs (om du inte har erfarenhet sedan tidigare) är väl att du är social, över 18 år och tar egna initiativ. men det viktigaste är faktiskt att du trivs ihop med den du är pa för. trivs du inte gör du inte ett bra jobb.
sen om du undrar vad som krävs för att få jobb är det som vanligt; ditt cv. dåligt cv=inget jobb.

trevlig sommar!

Hangaround

2007-06-09 21:19
jobbar för 95kr timmen. Men mitt O.B som är otroligt bra (!) är på 150:-. Och jag jobbar fyra helgdagar i månaden samt 8 veckodagar. Man kan ju leva på den lönen.