I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krigstutorna

Övrigt - Blandat

2007-06-04 15:02

Krigstutorna

Vid den här tiden första måndagen i månaden tjuter tutorna runt om i landet.

Det sägs att dom ska tuta första måndagen i varje månad.
Dock hör inte alls hör som lika ofta.

Har ni det?

2007-06-04 15:09
hörde det nyss :P

hatar skiten :(
^ Smart sagt.

2007-06-04 15:10
jag hörde också nyss
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sångare

2007-06-04 15:10
Tutade som fan nyss. Har bott i den här staden i tre år men inte hört det förrän idag.

2007-06-04 15:12
dom tutar första helgfria måndan i 4 eller 5 månader varje år...kommer inte ihåg vilka månader dock! Uppenbarligen Juni dock!
Är inte bara krig dom gäller,utan allmän fara! Typ gasutsläpp o dyl.
Tror de finns info i telefonkatalogen om vad som gäller...

2007-06-04 15:13
Uh? Det är ju alltid sådant test första måndagen i varje månad? :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-06-04 15:13
ifs P25

Åh fan? Det är bara 4-5 månader om året? Tycker det låter här varenda jävla månad :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-06-04 15:14
"Signalen Viktigt meddelande testas fyra gånger per år, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15.00. Information ges i Sveriges Radios samtliga radiokanaler strax före detta klockslag och när provet är avslutat. En sju sekunder lång ton ljuder och följs av en 14 sekunders paus, sedan ny ton, ny paus och så vidare under två minuter. Efter en längre paus hörs sedan den 30 sekunder långa "faran över"-signalen. Provtillfällena initieras från den lokala räddningstjänsten som kan fjärrstyra utrustningen från brandstationen men även från skyddade beredskapsanläggningar."

wikipedia, små barn
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-04 15:20
Fan, hörde den nyss här i Umeå, satt och jobbade ovanför torget och höll på att bli tokig på ljudet :S
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-06-04 15:29
Ju mer jag tänker på det där med "viktig signal"-tutorna ...ju mer inser jag hur ol'school det är med signalhorn som varnar invånarna.
Tydligen ett vinnande koncept som började redan när kyrkklockorna fick klämta då byn/staden blev attackerad.

MEN, nu är det faktiskt 2007. Sverige är med i toppen vad det gäller mobil kommunikation, vi har spjutspetsteknologin.
Borde vi inte kunna sms ut istället ...eller något? ;)

2007-06-04 15:31
Nackdelen med SMS är ju att fienden kan hacka sig in och ta över hela kommunikationen! Gör man det old school måste ju någon faktiskt ta sig till en stor röd knapp och trycka på den, vilket gör det svårare att kapa, eftersom dom vid behov antagligen vaktas av dom elittränade civilförsvarstrupperna som villigt spiller sitt blod för fosterlandet om dom måste.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-06-04 15:35

Vi har såpass bra mediebevakning världen över, att såfort någon ska attackera oss så vet vi det. Jag tror inte att det är speciellt många som blir överraskade när tutorna börjar ljuda.

2007-06-04 15:41
Det handlar väl om när man är i krig. När dem vet att det kan komma bombanfall så ska alla invånare hinna gömma sig i skyddsrum som finns lite var stans. handlar inte om att dem börjar tjuta om det är en hemlig attack från norge precis. Så måste dem testa om dem funkar. Annars skulle det bli ett jävla liv den dagen dem inte gjorde det och en bomb small över sthlm stad
 -? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2007-06-04 15:43
klockrent "sms från försvarsmakten: det är krig!"

2007-06-04 15:47
Finns i många läghter/källar utrymmen och typ nära fotbollsplaner.

2007-06-04 15:51
skolor, sjukhus, tunneblanor osv...

2007-06-04 15:55
Haha, ägg

2007-06-04 15:56
Jag ser fram emot den dagen då signalhornen ljuder och i princip alla i den här tråden ränner ut för att hitta skyddsrum. Gissa om ni blir förvånade då det visar sig vara ett utsläpp av giftig gas och ni borde stannat hemma och stängt ventilationen. Socialdarwinism i praktiken således. Jag börjar bli allt mer övertygad om att jag och kackerlackorna blir ensamma kvar på den här planeten någon gång i framtiden.

2007-06-04 16:00
Shaman

Nej, det gör den inte om man vet hur en ordentlig tätning ska utföras. Smart...

2007-06-04 16:07
Johnny_K_Ståhl så tät att man skulle dö av koldioxidförgiftning om man råkar stänga av ventilationen och gå och lägga sig?
smart indeed

2007-06-04 16:11
nhoj
Allt beror väl på hur man väljer att dö. Antingen ganska direkt av den gifta gasen/utsläppet. Eller så hoppas man att hotet är kortvarigt och att man kan släppa förseglingen innan man kvävs inomhus. Som sagt, det är ett val man gör. Jag skriver ingen på näsan men jag vet vad jag skulle välja.

Ibland blir jag lite förvånad över hur människor resonerar.

2007-06-04 16:13
du driver ju med oss eller hur?

2007-06-04 16:14
Du får köpa massvis med syrgastuber!

Ägg!

2007-06-04 16:16
Shaman

Bubbla, nej. Men i min bostad har jag den utrustning som behövs för att kunna göra den bra mycket tätare än bostäder i allmänhet. Helt tät kan den inte göras utan stora ingrepp men jag kan iaf bättra på mina odds ordentligt. Paranoid? Ja, ganska. Överlevare vid jävligt jobbiga situationer? Ja, förhoppningsvis.

2007-06-04 16:20
Shaman

Du vet att han bara driver med dig!?

2007-06-04 16:25
Nej då Cribbe, jag driver inte. Jag är en av få människor i det här landet som intresserat mig för krissituationer och överlevnad. Till skillnad från USA och många andra länder för 'subkulturen' en tynande tillvaro här.

2007-06-04 16:28
Kan detta intresse grundats under natten till i söndags?

"Jag är den fete dansken"

2007-06-04 16:34
Cribbe

Nja, har nog sysslat med det här i snart 15 år. Det är lite foliehjälm-varning men kul ändå.

2007-06-04 16:41
Shaman

Absolut inte. Du vet väldigt lite om mig. Du vet inte vad jag har upplevt, vilka situationer jag har befunnit mig i. Du vet inget om min verklighet idag, igår eller imorgon. Mitt intresse har hjälpt mig hemskt mycket. Faktiskt så mycket att jag kan sitta här och reta gallfeber på dig och några andra.

2007-06-04 16:46
Shaman

Har jag någonsin pratat om biologisk krigsföring i den här tråden? Nä...

2007-06-04 16:47
Johnny_K_Ståhl - Skulle det inte vara trist att dö i bombanfallet bara för att du började tejpa brevinkastet istället för att sätta på P1? ;)

När daviden f.ö. redan har öppnat flaskan s.a.s. om nya vs. gamla teknologin så kan det vara på sin plats att slå ett slag för den lite mer analoga delen igen:
Ur en rent nationell säkerhetsaspekt bör inte analogradio ersättas helt av digitalradio. Helt enkelt p.g.a. att "gemene man" (ja t.o.m. dina gamla farföräldrar) kan klara av att bygga en analog radiomottagare om olyckan skulle vara framme.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-06-04 16:53
Mabande

Jo, det skulle vara lite surt :)
Det bästa knepet är i alla lägen att lägga benen på ryggen och dra så långt bort som möjligt. Survival of the fastest som det brukar kallas.

2007-06-04 17:07
men om nu en främmande makt skulle tycka att det var lite skojsigt att spruta sarin eller nåt annat spännande över hela jävla sverige, eller varför inte väl valda delar (skåne typ) och tajma det till första måndan i juni klockan tre, hur ska vi då få reda på det? och täcker larmet över hela jävla landet? känns lite overkill att fästa upp massa huligantutor mitt i de djupa skogarna i den norra glesbygden där ingen bor närmare än en miljon mil eller så. förrutom en och annan friluftsmänniska på hajk kanske
http://www.kommandot.se/wp/

2007-06-04 17:08
Första måndagen i den tredje månaden.. eller har jag fel?
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2007-06-04 17:19
bperb

I så fall slutar inte hornen att tjuta. Men visst är det ett ypperligt tillfälle att lobba in något schysst över Sverige. Många skulle inte fatta.

2007-06-04 17:19
Det är krig i svergie :(

2007-06-04 17:20
bperp - Om du lyssnar på radion så säger de nog att det inte är en övning också ;)

10-4, over...

2007-06-04 17:29
Rajt.

2007-06-04 17:29
jovisst, men hur ofta spontanlyssnar man egentligen på P1? själv satt jag och gassade i solen med mina kära pluggattiraljer när larmet drog igång idag. innan jag hade fattat att det var på riktigt hade jag lätt dött många gånger om. får testa att maila nån ond terrororganisation med tophemlig info om tiderna och få lite smackaroner att leva på i sommar

2007-06-04 17:37
bperp - Det är inte spontanlyssning, utan när Hesa Fredrik sätter igång så sänder de information om varför på SR.

10-4, over...

2007-06-04 17:50
ålrajt, själv hade jag nog dött av ren lathet ändå.

2007-06-05 00:19
en sak jag alltid tänkt på är, att om någon vill bomba sverige och skapa maximal skada är det ju bara att planera in attacken under ett sånt här test så att folk inte reagerar
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"

2007-06-11 12:32
en sak jag alltid tänkt på är, att om någon vill bomba sverige och skapa maximal skada är det ju bara att planera in attacken under ett sånt här test så att folk inte reagerar

...eller dagen efter midsommar. Då är alla ändå för bakfulla för att ens bry sig lite. :D

2007-06-11 17:23
Intressant att den som inte kan skilja på giftgas och biologisk krigsföring kallar någon annan för dum...

daviden - De flesta skulle nog bara tycka det var skönt att bli av med kopparslagarna ;)

10-4, over...