Hur hemlig är du på nätet?
För ett litet tag sedan skrev min vän lite olämpliga saker som skett efter hennes skiva mellan lärare och elever på sin blogg. Detta resulterade i, hur vet hon inte, att ryktet spreds och plötsligt pratades det om en "skvallerblogg" över hela skolan. Hon tog därefter bort inlägget för att inte fler skulle få läsa texten; även om hon själv står för det hon har skrivit så ville hon inte skapa problem för människorna det stod om.
När hon berättade det så provade jag att söka på ett par stödord till texten. Då dök som kanske andra också märkt, en liten del utav texten samt en länk till sidan. Även om inte länken i sig funkade, så fick jag fram hela texten på bara ett par minuter med all den information som hon aldrig borde ha lagt ut. Via hennes blogg kunde man dessutom finna så pass mycket information att man skulle kunna koppla det hon skrev till henne själv utan att ens se till IP adressen; även om hon inte skrivit sitt efternamn så finner man ju skolans namn, hennes tidigare arbetes namn, bild på henne själv samt hennes förnamn. Jag förundrades över hur det var så pass lätt att finna all information...Kände nästan en kick över att vara stalker för en stund och ville prova på någonting mer.
Sedan tänkte jag att jag skulle välja ut någon här på whoa som ger ett sken utav att vara sådär väldigt anonym; ingen bild och näst intill ingen privat information - bara vetskapen om vad människan hette i förnamn(ett väldigt vanligt svenskt namn) och dess användarnamn - och utifrån detta finna information om vad människan hette och bodde.
Så. Jag provade att bara ta användarnamnet och söka på google. Direkt fann jag en länk till en sida om denne och fann där ytterligare information om människan. Inte mycket alls egentligen, utom människans födelsedatum samt vilket landskap denne befann sig i.
Med information om vad människan hette i förnamn och när denne fötts gick jag sedan in på birthday.se . Där fann jag bara en som passade in på beskrivningen och därmed har jag samme människas namn, efternamn, adress, telefonummer osv.
Obehagligt att tänka på? Difinitivt.
Turligt nog är jag ingen psykopat som nu planerar att åka till människan och hugga ihjäl denne med en yxa - men jag skulle kunna om jag ville då jag har all information för att kunna utföra något sådant. Rätt information i fel händer kan ge stora konsekvenser...
Här om dagen var det en artikel i metro om vilken information barn/ungdomar på nätet värnade mest om att inte lägga ut samt vilken information de är öppna med. Information som skola och annat var den de var minst rädda om. Är det någon mer än jag som kan se vilka konsekvenser detta kan leda till, om en naiv grundskoleelev lägger ut olämplig information? Eller om en invandrare startar ett bråk över internet med en nazi? osv osv..
Nu till frågorna:
Hur pass hemlig är du på internet egentligen och varför?
För egen del ger jag inte ut namn på skola, efternamn samt specifikt ort (för det mesta) då jag anser att inte vem som helst ska kunna få tag på en - har blivit utsatt för en och en annan påträngande människa. Ändå är jag långt ifrån anonym.