I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

någon statistikkunnig?

Övrigt - Blandat

2007-05-24 13:39

någon statistikkunnig?

Vet någon om det finns en formell approach till att göra en känslighetsanalys på en datamängd där det verkar finnas ett par outliers?

Man kan ju inte bara stryka observationer godtyckligt känns det som?

Typ motsvarande Cooks distance för regressionsbaserade undersökningar? (Jag genomför wilcoxon matched pairs.. och gör hypotestest)

Måste ju veta om jag kan hävda min upptäckt med statistisk signifikans ;)

back like cooked crack

2007-05-24 13:53
hahahah eeh :S
...looking more like 5 cent

2007-05-24 14:04
cosby

hjälp mig... jag har livskris. måste komma på nått smart sätt att hantera det här.
back like cooked crack

2007-05-24 14:06
spacmania

du vet att jag vet hur du ska göra, men jag tänker inte berätta
...looking more like 5 cent

2007-05-24 14:47
cosby

det är det som är så bittert för mig. dela med dig av din vsidom!
back like cooked crack

2007-05-24 14:53
skicka ett meddelande till shunare, han är inne på det där, dock strikt matematiskt, så jag vet inte om ni använder er av samma terminologi osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-24 14:55
nu fick jag bara ännu mer ångest inför min andra fem-poängstenta i stat.

men om jag inte är helt ute och vinglar nu - man stryker ju inte uteliggare lite hur som helst bara - kan man inte lösa det genom att göra en boxplot och sen blir q1- (resp q3+) 1,5 gånger standardavvikelsen uteliggare och 3 gånger standardavvikelsen för extrema uteliggare? eller fattade jag din fråga fel?
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-05-24 14:55
eller äh jag fattade nog din fråga fel. nu ska jag gå och gråta lite med newbold.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.