I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hederskulturen rotad även hos assyrier/syrianer?

Övrigt - Blandat

2007-05-12 13:54

Hederskulturen rotad även hos assyrier/syrianer?

http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=20338&isp2=hela

SÖDERTÄLJE. Dilsa Demirbag Sten har fått många reaktioner på sitt uttalande om att hederskulturen är stark bland syrisk-ortodoxa i Södertälje.
– Hon överdriver och är bara ute efter pengar, säger Gabriel Ataseven, infoansvarig för S:t Afrems församling i Geneta.

Dilsa säger:

Är inte hederskulturen starkare bland kurderna?
– Nej, vi kurder och assyrier/syrianerna kommer från samma områden och hederskulturen är inte svagare bland de syrisk-ortodoxa. Så länge en kvinna inte får gifta sig med vem man vill, är det hedersrelaterat. Och hur många får gifta sig med en muslim?

Gabriel Ataseven, infoansvarig för St:Efrems församling i Geneta, säger:

Gabriel Ataseven säger sig hålla med Dilsa Demirbag Sten i att hederskulturen ska bekämpas.
Men hon riktar sig mot fel målgrupp. Hon är bara ute efter lättförtjänta pengar som går att få när man föreläser om sånt här, säger han.
Att Dilsa Demirbag Stens uttalande väckt så mycket ont blod beror på att kurderna deltog i massmorden av assyrier/syrianer i Ottomanska riket 1915.
Pela och Fadime var inte syrisk-ortodoxa utan muslimska kurder båda två. Hon försöker klä på oss något vi inte har med att göra.

Tycker det skulle vara intressant att se vad assyrier, svenskar, muslimer och vem som helst har att säga i den här frågan.

2007-05-12 14:38
alla i mellanöstern har i princip samma tänk, så jag fattar inte hennes peka-finger grej.

Hur många svenska föräldrar blir överlyckliga när ens dotter kommer hem och säger att hon har blivit ihop med en invandrare?

alla vill gråta ut i tidningen.
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>

2007-05-12 15:05
kash

Anledningen är väl att kurder onekligen blivit mest utsatta för dålig publicitet i frågan om hedersmord och då kanske det inte är så konstigt att vilja påvisa att fenomenet inte är unikt för kurder, eller islam.

2007-05-12 15:14
http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red_2007.asp&i2=1&Id=20312&isp2=hela

Är hederskulturen mer utbredd bland muslimer?
– Absolut inte. Jag tror att den är starkast bland syrisk-ortodoxa grupper och araber. Det handlar inte om religion utan om traditionella värderingar hos vissa.

När jag läser originalartikeln så känns det som att hon inte vill visa att fenomenet finns hos alla i mellanöstern utan försöker skylla på "vi har kanske men dom har mer!"

Araber är förresten muslimer. Sen finns det kristna som pratar arabiska, men det är inte samma sak.
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>

2007-05-12 15:14
Kash
Jag är tillsammans med en invandrare och mina föräldrar blev jätteglada när de träffade honom.
Skåne!
Rappare

2007-05-12 15:18
haha.. jag är Assyr. Flyttade till Sverige med min familj, Morsan, farsan och mina 2 äldre bröder. kom hit när jag var 3 år tror jag.. är 17 idag. Jag har aldrig hört någonting om heders grejjer inom vår kultur o så faktiskt. Känner Assyrer som är gifta med Svenskar, Juggar, Finskor osv. MIN kusin fick även en son när hon var 18 med sin pojkvän, visst blev hennes farsa jävligt sur men inget mer än så.

Slynan snackar ba crap. Oftast turkar o kurder som e lite steniga när det gäller sånt.
Tutilooooo

2007-05-12 15:20
Leija: Jag säger inte att det inte händer, jag är själv ett exempel :)
Kanske var ett dåligt exempel iofs..

min kusins fästmös föräldrar blev inte lika glada när dom berättade att dom skulle förlova sig. Då har dom varit ihop i 6 år och hon har bott hos min moster hela tiden då hon innan bodde i fosterhem. Men när deras dotter skulle förlova sig med en svartskalle så blev hon plötsligt deras dotter igen.

2007-05-12 15:23
"Araber är förresten muslimer."

inte per automatik, om det är det du menar? har för mig att mellan 5-10 procent araber är kristna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-12 15:24
Kash

Hur tvivelaktig Dirsa än må vara så tycker jag frågan är legitim.
Finns det en rotad hederskultur även bland kristna från mellanöstern?

Araber är förresten muslimer. Sen finns det kristna som pratar arabiska, men det är inte samma sak.

Det finns miljoner av etniska araber som är kristna.

alunatic

haha.. jag är Assyr. Flyttade till Sverige med min familj, Morsan, farsan och mina 2 äldre bröder. kom hit när jag var 3 år tror jag.. är 17 idag. Jag har aldrig hört någonting om heders grejjer inom vår kultur o så faktiskt. Känner Assyrer som är gifta med Svenskar, Juggar, Finskor osv. MIN kusin fick även en son när hon var 18 med sin pojkvän, visst blev hennes farsa jävligt sur men inget mer än så.

Slynan snackar ba crap. Oftast turkar o kurder som e lite steniga när det gäller sånt.

Om din kusin hade fått en son tillsammans med en muslim, hade hennes farsa reagerat likadant?

2007-05-12 15:28
sherrifen: ja det är klart - det finns i runtom i mellanöstern och har mkt med traditioner att göra också, så det är verkligen inte bara bland muslimer. Men det hoppas jag de flesta vet om nu efter alla artiklar som funnits överalt, annars är muslimer taskigt utsatta ifall folk tror att det bara handlar om islam.

Jag har alltid haft för mig att araber är saudier, nordafrikaner och liknande, men då har jag fel :)

2007-05-12 16:04
Jag tycker det är fel att säga att alla i mellanöstern tänker likadant. Sorry kash ;) men majoriteten av mina kristna arabiska vänner (räknar in libaneser, assyrer, syrianer och irakier) har haft väsentligt strängare uppfostran än mina muslimska vänner.
Och en skillnad jag märkt bland kristna araber och muslimska araber har varit att det är en större deal att gifta sig utom sin nationalitet och/eller religion.

Hell, jag var tillsammans med en libanesisk kille vars mamma hatade att han var tillsammans med en icke-kristen.

2007-05-12 18:14
Kash

Jag har alltid haft för mig att araber är saudier, nordafrikaner och liknande, men då har jag fel :)

Det bor uppskattningsvis 15miljoner koptiskt kristna araber i Egypten, som ligger i nordafrika.