Hur får man pengarna att räcka?
Okej, så har jag insett att det sket sig med att fördela pengarna jämt över månaden den här gången också.. HATAR EKONOMISK PLANERING! Men men.. försöker tänka konstruktivt och inte be mamma och pappa om pengar förrän det verkligen gäller.. Behöver nu tips på mat som är billig och lättlagad och andra ekonomiska tips.. någon som har något?
Så det så!!
Nudlar
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Gröt!
Stål från Göteborg: http://www.fotolog.com/jahjahknow
3 för 10 biff,kyckling och räk smak..
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Redaktionen
2007-05-03 21:08
Du kan få komma hem till mig på middag!
namaste
nudlar är skitdyrt, iaf till kilopriset. ska du tvunget ha nudlar så köp äggnudlar hos närmsta orientalisk livs och kycklingbuljong i nån annan.
3kg makaroner för typ 15kr :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jo, nudlar funkar ju ibland men det är faktiskt inte så värst billigt och det är ju bra om man kan få det lite nyttigt också.. Varför är frukt så jäkla dyrt???
Så det så!!
va i min affär kostar nudlarna 1.50
Be kinder than necessary, for everyone you meet is fighting some kind of battle.
frukt är inte dyrt. royal gala är för tillfället skitbilligt överallt jag kollat. sen är potatis billigt som fan också. snart kommer färskpotatisen, gräddfil och gräslök. mmmmmmm, och billigt.
Tror att alla äpplen kostar lite för mycket här... Å gräddfil.. är inte så billigt det heller...
Så det så!!
närmsta turklivs säljer säkert en halvliter för 15kr. det är billigt.
är 3 för 10 dyrt? :O:O knäckebröd + fattigt smör = frukost 2paket nudlar + lite vatten = lunch 2paket nudlar + lite vatten = middag där haaaaru!
Knacka på hemma hos dina vänner vid lunch och middagstid och hoppas på att de är snälla o bjuder på mat.. ;D
-- Mellanslagsanvändare --
Graffare
2007-05-03 21:30
Sick Boy P23 The tattar way is the only way!
Yall done fucked up, turned me back to the old me!
I "Fråga Anders & Måns" fick dom ihop allt man behövde i form utav näring å vitaminer etc för en 12kr eller något sånt, om dagen. Då var iofs halva måltiden ogräs å växter som växte vilt men men... Får ju ner matbudgeten till under 400kr i månaden.
Om man MÅSTE överleva på typ endast nudlar, köp ketchup.. Det ska tydligen göra att du inte dör om du lever på det 24/7.. Sjukt äckligt... Kan tänka mig att soppor som du gör själv är ganska bra..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du får helt enkelt lära dej att snatta, du tar dem dyra sakerna som ost, kött osv sedan köper du basvarorna typ ris, spaggeti osv... enda sättet om man har dåligt med cash men vill äta gott!
Ingen klass - Bara stil
hur jävla trist o buttert det än låter. första månaden får du leva snålbudget inte göra något. sen ser du vad du har över till att ha kul med och försök ha som regel att du enbart har kul för de pengar som blev över från förra månaden. svårt o förklara men vi säger. månad ett. du har 3000 kvar efter hyra o alla fasta avgifter är betalda. du kanske lägger 1500 på mat den här månaden. månad 2 har du då 500 att ha kul för. men du har fortfarande dom gamla vanliga 2000. månad två kanske du gör av med 1200 i mat bara. då har du 800 i månad 3 att ha kul för. på så vis kommer du aldrig leva över dina begränsningar. tråkigt första månaden men sen så behöver du inte oroa dig för att hamna i trubbel med pengar.
Jag brukar ta dom pengarna jag har efter att alla räkningar är betalda och dela den summan på fyra. På så vis har jag en veckobudget. När jag gick i skolan hade jag efter alla räkningar 2000:- det blir 500:- per vecka. Så om jag fick pengar på en måndag tex så spenderar jag bara 500 tills nästa måndag. Har jag gjort av med dom på lördagen så rör jag inte en spänn förns på måndagen. På så vis har man alltid pengar i slutet av månaden.
Stor kilospåse med pasta och ris på Willys.. Rotfrukter (kan göra soppa) Ärtsoppa Vita bönor Finns hur mycket som helst man kan göra med lite pengar, det gäller bara att använda fantasin. :) Lycka till med denna månad! :)
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!
Låt oss leka med tanken och säger att du får löning/studebidrag/csn. Hmm vi säger att du betalat alla räkningar, busskort mat allt. Du har 2500:- kvar. Sätt en ribba på ca: 83:-/dah, alltså gör av med max 83 per dag på typ snus, hyrfilm, pizza what ever. Ibland kanske du inte handlar något alls, då har du extra 83 kr tillgodo, som du kan göra av me.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
Många saker är ju bra här men det finns en grej som jag har som rubbar systemet: ett shoppingbehov. Det är farliga grejer...
Så det så!!
Nudlar ar ju inte sarskilt billigt. Dessutom ar det onyttigt. Kop billiga gronsaker och krossade tomater pa burk. Vita bonor i tomatsas brukar inte kosta alltfor mycket. Potatis, pasta (inte den snabba varianten) och ris ar billigt, och gott. Tonfisk ar energirikt och billigt. Det finns massa saker som inte kostar mycket och som inte ar nudlar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Har inte läst igenom så mycket, men när du väl lagar mat - laga sådant du kan frysa in, laga mycket. Du bor i Lund såg jag, handla på Willy's - bra grejer, men billigare. Det är alla små utgifter som gör att du inte har pengar kvar i slutet av månaden; "många bäckar små..." är inte bara kliché :) Ditt shoppingbehov får du kanske försöka stilla tills du har högre inkomst?
Hur man får pengar att räcka?Det går inte.
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!
jag har inga pengar kvar den här månaden. Tur att man bor hemma, tack mamma! (L)
Omoral Går helt utmärkt med lite planerande (självklart finns det en minimum-summa för alla).
DissMasterKatt> Har du nått tips på recept på bra o billigt bröd man kan baka själv?
shimmy shimmy yo
Varför är Euroshopper grejer så jävla billiga? Måste ju vara nått fel på dom, typ massa konserveringsmedel och gifter???
shimmy shimmy yo
Omoral Sen å andra sidan har du väl ingen annan inkomst än just studiebidraget?
Jo, jag jobbar svart nån gång i veckan, men ja kan inte säga att det är ngt problem med att göra av med pengarna, känns inte ovärt. Men dem räcker aldrig.
mycket pasta och ris...jag har överlag fått intrycket att det är folks impulsköp som sabbar deras budget. jag kan inte minnas senaste gången jag inte hade åtminstone ett gäng hundralappar kvar på min inkomst (studiebidrag + lån) varje månad...så jag blåser bara pengar i omgångar när plussidan på mitt konto växt sig tillräckligt stark. men jag vet inte om jag har så många konkreta tips egentligen...har personligen mest varit förundrad över hur folk får sina pengar att räcka så jävla dåligt
Har jävligt svårt att förstå. Har man typ 500 kvar och det är den 4e (som idag) GE FAN I OCH GÅ OCH KÖP ONÖDIGA GREJER. (punkt) Så har vi löst det problemet.
Jag har ingen forumsignatur.
Tack för alla bra tips! Baka bröd är ju bra, så sjukt tradigt att behöva skära ner på sådant annars. En grej som jag ibland (som skulle vara mitt tips fast man tröttnar om man äter det jämt) är att woka grönsaker (euroshopper har billiga wokgrönsaker) och blanda dem i couscous... Det är snabblagat och rätt gott och billigt.MurmelMan Det behöver inte vara för att man köper onödiga saker... För mig handlade det den här gången om att det blev något sändningsfel när jag betalade hyran så när jga trodde att den var betald var den inte det. Detta fick jag reda på igår och fick därför betala den med pengar som jag trodde inte skulle behöva gå till några större utgifter den här månaden...
Så det så!!
på tal om euroshopper och lidl och sånt, så är det EU som har släppt rätt mycket på regleringen angående vad matvaror får innehålla, innan EU fanns det inte sånt här i samma utsträckning, eftersom det var förbjudet att sälja enligt svensk lag. nu står vi under unionen och man förväntas läsa innehållsförteckningen. praktiskt - ja absolut giftigt? - ja, ganska. läs för guds skull vad ni stoppar i er. akta er extra noga för "aromer" (samlingsnamn för tusentals olika kemiska ämnen) och för E621, "smakförstärkare". borde va kriminellt att stoppa sån skit i maten
Det är så enkelt att man skaffar sig ett extrajobb, så man kan äta någorlunda vettig och näringsrik mat, köpa kläder och dra ut på krogen. Endast CSN är ju katastrof
Men ett paket nudlar för 2:-/styck, eller t o m 1:-/styck är fortfarande dyrare än pasta. Willys har nämnts flera gånger, och de har riktiga pärlor när det kommer till pasta. Pasta 500g kostar 3:-/påsen ungefär. Just den pastan är mycket godare än alla andra motsvarigheter (Barilla, Ica etc).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Ta ett lån och köp så mkt mat att du inte behöver handla på ett jävla bra tag, så betalar du bara 200:- i månaden, de är billigt !
Cuttad entertainment -Roxhed !
Jag kan hustla ut mat från min matsal på skolan om du vill..!!
Det alla skippar i sina beräkningar är ju det som är dyrt men bland det viktigaste; Proteinet. Det enda som är riktigt billigt som ger protein är linser, bönor och tonfisk typ, smidiga saker att ha i många maträtter. Passa på att köpa kyckling när de har extrapris, typ 2kg för 79:- eller något sånt som de har lite då och då.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com
mitt erbjudande står fortfarande!!!
kom och är hos mig!!
Du är ett lat stycke mat!
iste Att han bil kan jag ju drömma om... Det om något räcker definitivt inte csn till... Nudlar funkar väl ibland, absolut.. Man klarar ju sig utan att svälta men jag tänker lite på livskvalitet också... Hur kul är det att alltid äta nudlar? Jag behöver varierad och god mat.. Det finns billiga lösningar på maträtter och det är sådant jag behöver tips på... Billiga råvaror och med gott och nyttigt resultat... Tonfisk kan ju vara bra som någon sa... Vad är gott att göra utav det? jag har nog bara gjort sallad med det tidigare....
Så det så!!
Mat på burk överhuvudtaget. Färsk mat är svindyrt. Sen så..köp i större mataffärer. Där kan man hitta riktiga klipp då de köper in mer mat (billigare pris). Sen är det ofta så att en del mat är på väg att gå ut enligt stämpeln och då blir det sjukt billigt även om maten faktsikt är lugnt ätbar. Det viktigaste av allt är dock att du inte får va kräsen om du vill att det ska gå ihop, dvs. var beredd ätt äta det mesta som mättar. Sen ekonomiskt tips: planera. Gav lite tips i den andra tråden, kolla på dem och jag tror det kan hjälpa en del :) Mattips som är billigt: Såg att tonfisk kom på tal...Av tonfisk kan man göra tonfisksås och käka med pasta. Det är gott!
Delam tange barat
Little_Shine F20 du får det ju att låta som att du lever på svältgränsen...vad har du för fasta avgifter? vore kul att veta ungefär hur din månadsbudget brukar se ut bara :)
Kött är dyrt. Inget kött är billigare per kilo än fläskfers (om det itne är extrapris på fryst kyklingfilet, då kan det ibland billigare) Mixerstaven är den släta soppans bästa vän. Med en mixerstyav kan du med ett enkelt handgrepp göra tomatsoppa, morotsoppa, potatisoch purjolökssoppa och allt annat i soppväg som man vill ha slätt. Mackor är en fälla, böd är inte så himla dyrt att varesig baka eller köpa men pålägg är så dyra att man baxnar! Om amn inte har något annat än ris och klrydfdor hemma är stekt ris en miljon godare än omma n bara koaka r och kryddar riset. Krossade tomater har man till allt! Tomatsås, tomatsoppa, kötyferssås, gulash, chilli (inte egentlgien, man jag har det). Ett bra basfråd med kryddor kommer man långt på. Jag har flera sortes curry, svart och vit peppar, tikkamix, cayenpeppar, chilipulver, basilika, timjan, en italiensk buscetta mix, rosmarin, vitökspulver, salt, cajun sunshine, soja, kolloritsoja, kanel och en liten smakrik olivoja på min kryddhyllla. fett är gott. om tomatsåsen, grytan, chilin, toskenm eller whatever är bra men lite tråkig läg till lite olja, grädde eller smör så blir det genast bättre, man överdosera inte. Att baka kakor och pajer och dylikt är ett billigt sätt att göta något gott. Havregryn, mjöl och socker bör du alltid ha hema, så kan du tvinaga över någon som tar med sig smör och så kan ni baka något som är gott. Frysens vikt för det ekonomiska köket har andra redan påpekat. Glöm inte hällerm bort att äta något som är dyrt och fint någon gång ibland. är du den slöa typoen är lite kött fråncharkdisken, frysta pommes och en färdig bea en festmiddag. har du lite gastronomiska ambitioner kan man göra typ en boiabais (stavas nog inte så) för typ samma pengar.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
jag är trött och orkar inte korrekturläsa.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob