I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför syns månen på dagen?

Övrigt - Blandat

2007-04-26 17:06

Varför syns månen på dagen?

Jag kan inte minas att den gjort det tidigare?

Som jag minns det var ända gången man kunde se månen samtidigt som solen vid gryning skymning. Då har det också varit något jag lagt märke till

Men både denna och förra fasen så har den varit uppe flera hela dagen....

Är det bara jag som inte tänkt på det tidigare år eller vad beror det på?

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-04-26 17:26
Den syns ju ofta på dagen, inget ovanligt alls.  

Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-04-26 17:28
haha det bara du som har varit ouppmärksam.. det är ju inte alltid men ganska ofta den syns :P
"I varje virrig flicka bor en håmåsäxuäll muminpåjke" - Måns

2007-04-26 17:50
lol, syns ju hela tiden på dagen, venus är mer intressant
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-04-26 18:16
Har ni tänkt på att alla gatlycktor syns på dagen också? =)

2007-04-26 18:17
varje gång jag ser månen på dagen så känns det som jag är med i en sci-fi film haha, när dom går på planeter me flera månar
www.facebook.com/papmusik
www.p-a-p.se
www.facebook.com/menasmusic

2007-04-26 18:23
Pap

Samma här, fett najs med månen på dan! Mer sånt. Helst lite rymdskepp å dylikt
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2007-04-26 19:06
Pap

Jag har också tänkt så =)

2007-04-26 19:33
har sett månen på dagen så länge ja levt.. men kanske e jag som har ögonen i skyn för mkt :)

antar att det har med den totala ljusnivån att göra.. månen e ju somsagt där den är och "lyser" gör den också.. grejen e väl att den precis som stjärnorna inte syns därför att himlen i sig är för ljus? =)
cry me a river!
--> thcrew

2007-04-26 19:34
azburd, ja.. varje afton morgon och natt..
som det inte är moln ivägen alltså..
sen kan man säkert se den på dan också.. men då får man allt kika med andra mackapärer
cry me a river!
--> thcrew

2007-04-26 19:55
månen syns därör att den reflekterar ljus när solen lyser på den. är det halvmåne så ligger halva månen i skugga av jorden, är det nymåne ligger hela i skugga. månen roterar runt jorden på, jajusste, en månad, medans jorden vrids runt sin egen axel på drygt 24 timmar. månen och solen ligger inte i fas så det öär därför man kan se månen på dagen. vid solförmörkelser t.ex så täcker hela månen solen
http://www.kommandot.se/wp/

2007-04-26 20:06
ja titta efter stjärnan som lyser onaturligt starkt när solen har gått ned precis, den befinner sig ungefär i samma riktning som där solen gick ner.
den reflekterar ungefär 75% av solljuset så den lyser ganska starkt
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-04-27 00:06
Det som jag tycker är konstigt att jag har sett detta tidigare men då bara som sagt gryning skymning....jaja lär ju vara att jag inte tänkt på det....

abzurd
Du kan se saturnus också....den är öster om månen nu när det är mörkt.

bperb
det är inte jorden som skuggar månen.
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!