I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Hippiebuss"

Övrigt - Blandat

2007-04-24 21:13

"Hippiebuss"

Hejsan kära whoaiter. Jag och några kompisar har tänkt på att köpa en hippiebuss typ gammal vw transporter T2 eller dylikt.

Om vi får tag i den tänkte vi renovera inredningen och måla om den och sen göra en eurotrip.

Men min fråga är nu någon som gjort något liknande? Någon som har tänkt i samma banor som mig? Hur mycket ska man lägga och hur stor är risken att den bara kommer lägga av halvvägs och att man sedan får betala tiogånger mer än vad man gett för den för att få den lagad?

Peace !

Rör inte min prilla !

2007-04-24 21:19
Det beror ju helt på i vilket skick du köper den..Så länge den är fräsch i motorn och dyligt, så ska det väl inte vara nå probs!..:)
Vila i frid Daniel ! 091030

2007-04-24 21:22
enligt en mycket god vän kan man köpa nya i mexico väldigt billigt och sen frakta hem dom. Men kanske lite mycket papersjobb
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-04-24 21:29
Vettefan om en hippiebuss är så pass dyr att det är värt att importera.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

kaos
Vadå frakt från Mexico måste ju vara oerhört dyrt?
Rör inte min prilla !

Man vill ju helst att den ska se old school ut som möjligt också men iofs gör de det säkert där nere ändå haha.
Rör inte min prilla !

2007-04-24 21:42
Pendragon har gjort typ exakt samma sak, fråga honom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-25 19:16
Men min fråga är nu någon som gjort något liknande? Någon som har tänkt i samma banor som mig? Hur mycket ska man lägga och hur stor är risken att den bara kommer lägga av halvvägs och att man sedan får betala tiogånger mer än vad man gett för den för att få den lagad?

Jag har, jag har!!!!

Vi köpte får för runt 10k, priset i sig är inte så viktigt, viktigare är skicket (d-d-d-doh) ^^

Det bästa du kan göra är att ta med någon motorkunnig när ni ska kolla på den. Vi råkade ha med oss en utbildad mekaniker på vår europaresa, vilket definitivt var en fördel.

Nu hade vi dock en T3:a, T2:an har det problemet att i princip alla som existerar i Sverige är luftkylda. Samt att motorerna i fråga inte är så väldigt hållbara.

Det absolut bästa du kan göra är att försöka hitta en buss där motorn bytts ut i förmån för en avsevärt mycket driftsäkrare B18/B20 eller liknande, förutsatt att detta är bra utfört givetvis.

Vi hade lite missöden på vägen, bl.a. punka på ett däck, en söndrig startmotor, en söndrig generator samt ett sprängt batteri (ok, det sista var vårt egna fel och inget som egentligen hade med fordonet i fråga att göra). Dock hade vi tur i oturen, de saker vi inte kunde fixa på egen hand lyckades vi få fixade genom vår otroliga charm!!!! :P

Värt att tillägga är att det inte var några blodiga summor det handlade om för att få sakerna vi inte kunde fixa själva fixade.

Bara att hosta till om du har några ytterligare frågor o/
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-04-25 19:17
Vi köpte vår*, får vill jag ej har, de krymper i tvätten.

2007-04-25 19:25
softaste vore med en sån gammal amerikansk skolbuss. som den klassiska "Furthur"
bild
bild
Wisdom is wonder

2007-04-25 19:29
mmmmmmmmm, Furthur <3

2007-04-25 19:48
Ja, eller jag och en polare ska köpa en skåpbil och inreda med tv soffa o.s.v.Vi tänkte bila ner till frankrike non-stop!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-25 20:24
Mmmh Furthur (dregel)

Tänk Simpsons xD
Rätta mej om jag har fel, (Men de är inte ofta de händer)

2007-04-25 21:03
Ecth P15

Precis så! :D

2007-04-25 21:10
Min pärla.

Är en T3:a -89. 9-sätes. 5-växlad 112-hästare med vattenkylning.

Utgångspriset var 1000:-. När allt med papper och försäkring var klart och när vi hittat en hundring och massa pengar i småmynt, kostade den dock 350-400:-

Djursholmstanten sålde den för att kylarsystemet var trasigt. Det var en slang som hoppat av :)

Jag ger mer än gärna tips om du köper en sådan! :)
Signatur får rum här

2007-04-25 21:23
Riktigt snyggt du :) Vad är de för årsmodell ?
Rätta mej om jag har fel, (Men de är inte ofta de händer)

2007-04-25 21:42
Men jaha, då får jag väl droppa bild på vår (numera sålda) skönhet!

Bild
Skivsamlare

2007-04-25 21:53
Du ska lätt lacka den såhär
fair enough..

2007-04-25 21:57
Ser mer målat ut än lackat, vilket  dock är the way to go med en hippiebuss.

2007-04-25 22:30
Ecth P15

Om du syftar på mig, kan jag berätta att det är en från 1989.
Signatur får rum här

2007-04-25 23:10
scobey dobeydo were are youuuu
eyeyey

2007-04-25 23:16
Shit vilken soft idé, jag kanske snor den en dag när jag har tid (och pengar) över...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-04-25 23:18
Shakes
trodde alla i våran ålder drömde om detta varje sommar. tyvärr har jag hund nu så blir nog inget för mig. annars hade jag varit ute i en månad o bara cruisat runt och levt livet! måste ju vara det bästa man kan göra... förutom hund då förstås.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-04-25 23:19
ha hund*
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-04-25 23:35
trodde alla i våran ålder drömde om detta varje sommar.

Ah fast jag har inte haft så mycket drömmande för mig efter gymnasiet, ska ta min första semester på tre år nu i sommar! Och det ska fan bli en skrotbil med en full tank och en fylld (ehm) plånbok!

Alternativt en billig charter till nåt turisthål runt medelhavet...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-04-26 00:15
PenDragon P22
Jävlar vad roligt att någon gjort samma sak. Jag har en miljon frågor egentligen men jag måste vänta tills jag sett att alla har fått jobb så vi har råd sen.

Men riktigt clean bil ! =)
Rör inte min prilla !

2007-04-26 20:33
Orphan P19

Bara att hosta till när du har frågor :) Kan säga att det verkligen var ett minne för livet, något alla borde göra minst en gång i livet.

Ungefärlig rutt vi tog