I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köra budbil.

Övrigt - Blandat

2007-04-24 18:48

Köra budbil.

h0la.

Någon som vet ungefär hur mycke man har i timmen när man kör budbil? Ska med en snubbe på schenker logistics imorgon för att se hur det går till, o ska bestämma mig vid dagens slut ifall jag vill börja jobba där eller inte. Men jag har ingen aning om vad lönen ligger på .. så jag undrar därför om det är någon som vet.

Peace

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-24 18:49
ett tips är ju att fråga han du ska träffa imorgon, smart va?
work some magic

2007-04-24 18:50
spelar roll, jobb som jobb :p

2007-04-24 18:51
Brodin1 P18

Tror du inte jag tänkt på det ?!
Men jag vill inte verka så sjukt pengakåt !
O jag skulle tycka att det känns dumt att fråga om lön eftersom många väljer att inte svara på det .
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-24 18:52
Fråga Fredzon_Mandela han kör bud för DHL.

2007-04-24 18:53

du får väl högst 16 i ingångslön skulle jag tro. Kände en kille som jobbade för schenker, själv har jag jobbat för poståkeriet och där är det mindre.

"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-04-24 18:55
shunare P24

Tack.
Det är ju 10 timmars arbetsdagar på schenker, är det det på poståkeriet också? O om det är så, har man då ledigt en dag i veckan med tanke på maxtalet på 40 timmar i veckan?

2007-04-24 18:57
vad gör man när man jobbar som budbilist egentligen? Låter så satans slapp & skönt :)
work some magic

2007-04-24 18:59
Brodin1 P18

haha ja det var det som fick mig att söka jobbet :)
Jag vet egentligen inte exakt vad det är jag ska göra.. antar att det bara är att köra ut med paket till olika företag.. o det är nog jävligt najs hehe. Glida runder i en bil hela dagen :)

2007-04-24 18:59
Pepper_Jack

Nej på poståkeriet är det 8 timmars.

Hmm, är du säker på att det är 10? Ni börjar lite senare än vi har jag för mig, och slutar lite senare. Men det ska nog vara 8 timmar totalt.

sen lite good-to-know:
Jobbet i sig är ganska slitsamt i början, men när man lär sig hitta och hittar takten så går det hur bra som helst. Framförallt under sommartid då speciellt posten och schenker har mindre att göra, vi snackar om arbetsdagar som förkortas med kanske 50-60 procent. Vi får gå hem tidigare för samma betalt men tveksamt att ni får göra det, du får iaf hitta något bra ställe att sitta och trycka i :)
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-04-24 19:04
vad kan vara slitsamt med detta jobb?
work some magic

2007-04-24 19:12
Brodin

Skämtar du med mig? Budjobb är lätt de tyngsta yrket jag haft. Prova att köra 90-100 stopp på en dag, då det är dåliga vägar ute och ingen kan hjälpa dig. Paketen måste dessutom ut så du får inte sluta förrän varenda en är utkörd.

Eller varför inte när man fastnar i snödrivor under juletider, då man har som mest. När man ringer bärgningsbil och ingen bil kan komma och hjälpa, eftersom de har fullt upp. Du får stå där med en jävla spade och gräva upp dig själv och förlorar ett par timmar på att leverera paketen och paniken sprider sig i kroppen.

2007-04-24 19:16
enligt farsan så utgår man från avtal så du kommer inte behöva snacka me honom om det , dom går efter transport avtal ;p han jobbar själv inom branchen så tror han har koll.
lost in skåne

2007-04-24 19:19
gavle P18

Okej okej, vad tjänar farsan din då ?

shunare P24

Jo det är 10 timmar.
Börjar 06.00 och slutar klockan 17.00.

Hehe okej okej, ja hursomhelst är det iallafall värt att testa på det, för det verkar vara najs som fan :)

2007-04-24 19:24
jag jobbar på poståkeriet och där är ingångslönen 17500 om jag inte minns fel. det är jävligt tungt och jävligt stressigt men det beror på var du får köra ex. körning i industriområde/landsbygd/stad etc skiljer sig jävligt mycket men räkna inte med att det är slappt. jag tror att schenker har ca 19000 i lön och att de har ytterligare bonus för varje paket som körs ut men lita inte på mig när jag säger detta... undvik att köra lättlastbil och försök få jobb som lastbilschaufför i stället om du har c-kort, det är att rekomendera.
hon hatar mig bara för jag e thug och typ aldrig e där

2007-04-24 19:28
aliensnopp P22

Tack så mycke.
Tror dock inte jag får så mycke till en början aillafall eftersom jag bara blir b-korts chaffis :P

2007-04-24 19:29
Åka runt i bil hela dagarna jojo..

Budbilschaffisar kan ha uppimot 60 stopp på en dag.. man ska packa bilen så att stoppen kommer i rätt ordning så du slipper åka kort och tvärs. Vid varje stopp ska du ha tag på en person som vill skriva på fraktsedlar osv osv.. Detta är MKT slitsamt

Jag har ingen forumsignatur.

2007-04-24 19:29

Jag undrar var folk som säger att det är slappt har kört nånstans.. ?

Kan givetvis bero på vart man kör, men schenker, dhl, BOX (snorgröna bilarna som det finns alldeles för många av) är inga slappa jobb, det är privata företag som kommer pressa skiten ur dig för att köra ut så många jävla paket du kan lyckas med + 10 till

Varit i branchen 2 år, räkna inte med lunch första två veckorna du kör ett nytt distrikt

När man väl kommer igång kan man ta det till en nivå där man har kontroll på det, men det kommer aldrig, utom perioder nu under sommaren, finnas tid att ligga och sova i skåpet o liknande lökerier

Att "sitta o slappa i bilen hela dan o köra runt lite o vissla" är liksom inte grejen, har folk på jobbet som hämtar och lämnar upp mot 70 - 80 paket om dagen, jobbar du 8 timmar är det 10 i timmen, det är i snitt ett var 6:e min, så självklart blir det en jävla massa springande in och ut ur bilen

Only two things are infinite, the universe and trance, and I'm not sure about the former. <br> - Albert Einstein

2007-04-24 19:49
Ska du köra för Dhl eller liknande, blir det nog rätt stressigt. Har för mig det är som en buss, som ska passa tider och så.
Signatur får rum här

2007-04-24 20:12

Har precis börjat på DHL, och det är rätt stressigt kan jag säga, samtidigt som det är hyfsat soft att köra runt å springa med paket, för dagarna går jävligt snabbt och man får i alla fall vara ute bland folk.

2007-04-24 20:25
Fredzon_mandela P22

Låter fint.
Men kör du lastbil då eller ?

2007-04-24 21:48
min farsa äger stället så han tjänar ju mer än va dom andra gör ^^ men jag vette fan kolla på LO.se eller nått sdär kolla jag va jag skulle tjäna på mitt jobb ;P 
lost in skåne

2007-04-24 22:11
kolla på Transportarbetarnas avtal. Finns regler för hur mkt man får jobba och lägsta lagliga lön.. Gäller både extra- och tillsvidareanställda.

Kolla noga igenom pappret innan du skriver på bara..
Rataxes..

2007-04-24 23:22
jobbade 1,5 år på UPS och det är fan igen lek! det värsta jobbet jag haft.

som någon sa tidigare så är det bara att glömma lunchen vissa dagar om man ens vill komma hem. hade i snitt runt 70 stopp per dag, runt 120 paket med vikt på allt från kuvert till 70 kg.

vill bara varna dig för stressen som dödar dig psykiskt och ont i ryggen/axlar
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *

2007-04-24 23:23
just det, glömde säga att ingångslönen var 19700
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *

2007-04-25 09:38
en polare kör budbil och han säger att det är hur slappt som helst.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-04-25 17:50
på poståkeriet har dem räknat ut att varje stopp ska ta 3 minuter... you do the math, det är sjukt stressigt och under sommaren så blir det inte bättre eftersom då ska dina kolleger ha semester och då får man köra dubbla områden så man kommer fortfarande upp i nästan samma mängder plus att dina körsträckor blir det dubbla. men vafan ett jobb är ett jobb men jag hade rekomenderat dig att försöka titta på andra alternativ.
hon hatar mig bara för jag e thug och typ aldrig e där

2007-04-25 17:59
Var där idag o testade på det för att sedan säga om jag vill ha det eller inte. Riktitg najs jobb tyckte jag.. lite jobbigt med gator o adresser nu i början med all säkerhet, men när det flyter på blir det nog fitn som fan. 118 kr / timme är det jag får också iallafall.

2007-04-25 18:00
jag jobbade på schenker som truckförare fick 105kr timmen, dom ger bra betalt..
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.