Egna ord (slanguttryck)
Alla har vi vårat egen ordfråd med många egna ord och uttryck, ofta härstammar olika ord från olika boende områden. Jag tycker det är ganska intressant med hur folk från olika platser säger olika saker om samma sak. Några vanliga exempel på ord som ofta förändras från plats till plats och som i mina egna kretsar kallas för annorlunda saker. Cigaretter = Shtinz Snus = Bagel Droger = Mode (Mariujana) Alkohol = Hink 24 pack med öl = Flak, Flejgel Färdmedel = Tuben (T-Banan) Pengar20lapp = en Lila 50 = en gul 100 = en grön 500 = en röd 1000 = en grå Nu undrar jag självklart vad ni säger om vardagsgrejer, kallas spårvagn för något speciellt i de städer som har spårvagn, vad kallas olika saker i stället för deras rätta namn helt enkelt ?
Producent
2007-04-22 18:54
hasch = B taxi = Bulle va fan allt jag kom på....hehe
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
cigg = gash
500lapp = röding
snus = paj, leif, en liten stackare hahaha alkohol = bärs
gashen Paj e fan en riktig klassiker =D
500lapp - röding Cigg - Fny, jolle Samlag - Bena Pengar - Löv, kulor, cash
Anfall är bästa försvar
Tjej - Bird, Fågel
Anfall är bästa försvar
ayah : hehe aa verkligen ´filipofonzales ingen aning :P
Roligt att folk tror att ord som flak, tuben, bärs osv inte används i hela landet...
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
tunnelbanan = tricken KÖRT, tex vi kommer inte hinna med bussen..det är kört = kokt i bajs TJEJ = stosh pengar = stash mammaknullare = motherbraska glöm det = ät kaka
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *
jaquil P19 Haha... Eller hur. Samma sak med gash. Frågan är bara var i helvete Leif (snus) kommer ifrån?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Kokt i bajs/skit används väl i hela landet av mindre sofistikerade människor som ett allmänt negativt uttryck? En människa kan ju vara kokt i skit, vilket gör den personen dum i huvudet. Right?
Eccan P20 åh fan .. har helt missat det. har bara hört det av folk i min "flock".
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *
Fy fan va fula alla snus-ord är... Använde aldrig någon sådan skit när jag snusade. Spär på fördomarna om "bonniga snusare" ännu mer. Leif? Schnel? En liten jäkel? BLÖJA?!
Ogeni - betyder helt ologiskt ogeni Skitstövel - snus
There is plenty off fish in the sea.
There is plenty off fish in the sea.
snus (helst av märket kronan) = Kommunalarbetar-choklad
Ni kanske undrar varför kvaliteten på filmen är som den är... ja, det är ju bara för att det är så.
Jag brukar kalla allting för mös. t.ex : Eyy, langa mös(Bröd) :)
förut sa alla projl om snus =) sen pizza blir pirre typ
Konse''
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD
Cigg - Pacman
My heart lives in my vagina.
snus=bäse pizza=plärre öl=bärka krämer av olika slag=smörj
Färdmedel = Tuben (T-Banan) Just det exemplet är väl rätt uppenbart, då tuben bara finns i Stockholm? :) Annars är det lite old school att kalla tuben för knicken. Skulle gärna använda det ordet, men jag har aldrig kommit mig för.
Signatur får rum här
plärre va det fulaste jag hört,
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Ja, just fan. Tricken var det, inte knicken. Fan vad jag är trött :)
Signatur får rum här
Lyricist
2007-04-22 22:00
Folk tycker att norrlänningar är udda, när det i själva värket är alla andra som är dumma i huvudet. Cigaretter = Cigg Snus = Lös -eller Portionssnus Droger = Knark Alkohol = Alkohol 24 pack med öl = Flak Färdmedel = Cykel, bil, buss, Pengar20lapp = Tjuga 50 = Femtiolapp 100 = Hundring 500 = Femhundring 1000 = Tusenlapp
snus: rää, bjässe cigg: schmökz, cirre orkar inte/pallar inte: pallanté vet inte: venne
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
femhundrig: röding cigg: jara, rook eller lettish marijuana: weed, grönt eller G brunt: B tunnelbana: tuben koppla av: kopplish sälja: beckna lurad: hustlad är det sant?: Horunge? jag svär det är sant: Hoorunge
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
Lyricist
2007-04-22 22:17
Aja, vi är inte så bra. Orkar inte = Ids inte men det är allt
nej nej... portionssnus är ekorrebindor
Ni kanske undrar varför kvaliteten på filmen är som den är... ja, det är ju bara för att det är så.
Området där pubishåret sitter = Gäddhatt
HEY! File sharing is a crime and I'm not going to be anally raped just so you can listen to Usher!
24 pack med öl = Flak, Flejgel ganska logiskt att man kallar det flak med tanke på att det är det ölen står på när man köper den....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist
2007-04-22 23:03
Den står väl ändå i en kartong?
den står på ett flak av kartong som man har plast runt sen
Lyricist
2007-04-22 23:06
Nej, den står på en lastbil när den kommer till systemet... 24 ölburkar står på en bit kartong... inget annat..
nä den står i bagaget på en Opel Kadett när den tar färjan mellan rödby-puttgarden till Malmö där den förflyttas till en lägenhet i Rosengård där den sen läggs i en Nissan Micra och körs ut till sin slutdestination, min balkong (utav cement). så där står den: i ett kartongflak på cement
de e rätt kul när alla 08or tror att dom är ensamma om ordet "tuben".. Spårvangnen = Spånkan Totalt stört = Royat cigg = en smal Snus (grov) = En fuling
nyfiken är en snut..
Pengar - Fläskus à Degus (kan sägas med lite variation) Jag håller med - aa jaoo ( som nu mera bara är ett läte , aa-oow) se pass! - se där/så pass (uppenbart?) finns säkert mkt mer...
cannabis - tjorvel öl - bärs
pengar - pluring, stål/stålar
att ha samlag - knåda
snus - preg
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D
lönt att använda komplicerade ord för simpla ord....men.. 100-lapp = hunka balkongen = balkan att röka = blossitsa (endast internt, dock) mc donalds = mickey D's eller makedonats
We call them winerbrods.
pengar - grus skämta - aahamta brud - fågel, fransk glass burger king - muuuuuuuuuuurdahh donkan - donkan, donken snus - pruska, ett barn, en stackars judinna, bäverplupp osv milf - fransk vanilj med bröd vad e klockan - tirre taxi - tänk på att dom har kameror nu bråk - slarre pizza - stork stjäla, snatta - köpa båt i smögen dator - sony
www.erikbergstrom.se
Pengar - flax Chips - Chirre Knulla - vispa grädde Pung - Klase
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"
jag säger pojkii om allt...
DETTAÄRMINSIGNATURDENÄRRIKIGTFETFAKTIST!
Pengar - para, fluz, stålar Knulla - bazz, bazzish, bone Röka på - meckish Hasch/Marijuana - zattla, gräs, weed Wow/Shit/Jävlar - abooo Tjej - guzz Stjäla - baxa McDonalds - Mc Nakno Polarn - Brrryschaaan Bröst - gonzangas, bezaz Ett järn - ett yarn Förnedrat odjur - Haiwan
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
Pinsamt = Svettigt!! men det är typ bara folk på söder som kör med det
madass : (läs "määd-ääs") typ sjukt bra, best of the best. bananas : galethunka/femhunka : hundring, femhundring. tror bara det är madassen som e någorlunda ovanlig iförsig..
www.marysoul.com
Äta = Käka Springa = Kuta Prata = Snacka CD-skiva = Skiva LP-skiva = Vinyl Skolan = Plugget Plats = Ställe
Coolin' in the scene like a horse in a stable
Pengar: Cash Hasch: Brunt Maja: Grönt Öl: Bira, Bärs Dricka öl: Öla, Bärsa, Röja Äta: Käka Mobiltelefon: Lur Ta det lungt: Softa Lungt: Chill Bra: Fet / Fett / Soft Träffa: Hooka Tjej: Brud Sno: Racka 24-pack öl: Flak, Platta Tunnelbanan: Tuben typ
...och det är det som är så fint med whoa!
fluppa - ramla färsa - Krossa, spöa slagga - slagsmål japp, det är de jag snackar om mest
Men lika glad är jag för det!
cigg = tobak öl = bisse hundring = huntti spårvagnen = spåran valborgsmässoafton = vappen
milf - fransk vanilj med bröd HAHAHA! cigg: gash, gara, djigara(?), fni
Procreate, receive compensation.