I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den sociala (av-)utvecklingen på internet.

Övrigt - Blandat

   

2007-04-07 12:05

Den sociala (av-)utvecklingen på internet.

Jag minns det som om det vore igår. Jag satt i datasalen i skolan och bekantade mig med datorer och internet för första gången. Jag var bara 17 år gammal och gick på gymnasiet i Jönköping. I samma datasal, eller oftast den bredvid satt Stuck och tog sina första steg för att skapa konceptet som Whoa idag är. Vi var den första generationen som växte upp med internet från tonåren, i större skala och var de första "unga" som korsade hav och kontinenter, kommunicerade i realtid med japaner och amerikaner. Musiker, konstnärer, psykologer, hjärnforskare, hemmafruar, bilmekaniker, datanördar. Jag kunde sitta i timmar och diskutera saker med främmande människor i olika chattar från olika länder. Man blev goda vänner, nästan "som om det vore på riktigt". Att sitta framför en dator, var fortfarande datanördsklassat.

Sen kom lunarstorm, ICQ, MSN, Playahead mfl. Det som tidigare hade varit ett redskap för främmande människor att mötas oavsett ålder, kön eller etnicitet blev mer och mer ett sätt att hålla kontakten med den befintliga kompiskretsen som man redan hade. Internet gick från ett globalt användande till mer lokalt användande. Ibland när man pratade med folk om detta så förstod många inte ens varför man skulle prata med främmande människor för "man har tillräckligt med kompisar".

Detta berör kanske mer de äldre här men jag vet inte om någon relaterar till det. Den sociala kontakten som jag hade för 10 år sen på internet genom mirc t ex finns inte längre... eller så har jag bara växt ifrån det, eller växt ur det, eller bara tappat greppet. Den gamla ICQn som innan blinkade och tjohoade om vartannat har ersatts av MSN där ingen stänger av datorn, där alltid minst hälften är away och det som tidigare var ett rikt utbyte av tankar, känslor och åsikter har nu reducerats till forumsbajsande som i bästa fall kan kallas tidsfördriv.

Är detta en åldersgrej? Ni som är yngre, knyter ni fortfarande samman med främmande människor på nätet?

Man växer ju upp och i min ålder kommer ju allt som t ex karriär, familj, barn in i bilden. När jag tänker tillbaka så är mirc och den gamla kanalen som föregick whoa, den sista delen i min sociala utveckling på nätet, för drygt 8 år sen. Stuck, Howser, Ted, mhead med flera blev mina sista "internet vänner" och därefter har allt blivit mer och mer distantierat och reducerats till "i brist på annat".

Den öppenheten som tidigare fanns har ersatts av trista attityder. Man var personer då, man är användare idag. Man talade civiliserat och varmhjärtat då (förutom Onormal ;)) och idag göms mycket bakom osäkerhet, sarkasm och rädsla för vad andra ska tycka.

Hur har ditt sociala internetanvändande förändrats sen du började?

Kan bredbandets utveckling ligga bakom urvattnandet? Jag tänker, förr i tiden när man bara hade bredband i skolan och modem hemma så visste man att man hade ett visst antal timmar och då maximerade man den tiden, till skillnad från idag där både dator och internet är igång dygnet runt.

Hit me.





http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)