I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ang. fartkontroller.

Övrigt - Blandat

2007-03-28 22:29

ang. fartkontroller.

Har en fråga angående de fartkontroller som ställs upp längs vägen på olika ställen där det sitter en radarsensor* som mätar av hastigheten.
Det är så att jag körde förbi en sån för ett tag sen o märkte att den inte stämde överens med min mätare. Så jag körde tillbaks o vände för att testa närmare. Och när jag körde 50 km/h på min mätare så visade mätaren på skylten 46 km/h.
Är det så att MIN mätare faktiskt går 4 km/h fel eller är det den andra mätaren som är inställd att visa 3-4 km/h mindre eftersom man räknar bort ett visst antal km/h då mätare på bilen kan vara fel ställd ? eller reagerar den på att man kör för fort då man överstiger 53 km/h ?
Har funderat som fan på det .. för om det är min mätare som visar fel betyder det att jag kan köra typ 7 km/h fortare utan att åka på det.

Någon som kan ge mig ett svar på hur det egentligen är ?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-28 22:47
Jag tror att din mätare går fel, det känns som en radar mäter mer exakt. Den breäknar ju hur fort fordonet går genom att skicka någon sorts "våg" tror jag, jag har alltid tänkt mig att det funkar som ett ekolod typ.
Då känns den säkrare, dessutom har man ju hört om glädjemätare och sånt.
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!

2007-03-28 22:49
alla hastighetsmätare visar ett högre värde. det varierar dock på märke och modell
* De löser sig sa gubben och sket i badkaret *

2007-03-29 00:48
alla bilar i princip visar högre än vad det egentligen är. det går att installera mätare som är exakta har jag för mig. Min visar 5 mer.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-03-29 08:35
Släng in en GPS i  bilen så får ni exakt hastighet, aengen problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-29 13:42
Daviden ja precis! GPS funkar med. har själv testat med GPS.

2007-03-29 16:36
antagligen visar din mätare fel. Men en sak jag funderat på lite är att om polisen står med laser och man kör for fort, och man sen kör av vägen och säger att man inte kunde se för att man fick laserstrålen i ögat, vad händer då?

2007-03-29 16:49
Lindwall P19

jag vet ingenting om det här men jag TROR att den är osynlig :P
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-03-29 17:58
Det var en del skriverier om det här i höstas. Tillverkarna (av bilar) vill vara på den säkra sidan och visar därför högre hastighet än den verkliga. De skulle bli slitna i stycken om det upptäcktes att någon mätare visar för låg hastighet.

2007-03-29 20:59
tror det är nån sorts lag på att mätaren inte får visa mindre än bilens reella hastighet; gör den det går den inte igenom besiktningen.
It's only gay if balls are touching

2007-03-29 23:54
fan jag har inte ens någon hastighets mätare.. trodde det gick i 30-40 gick tydligen i 72 när jag åkte förbi en sådan dära skylt.. kmr nog bli busted snart.. :(

2007-03-30 00:57
Om du är 17 så ska du inte köra bil alls.

2007-03-30 01:11
Många mätare visar ganska mycket fel. 5-10% är inte alls
ovanligt. Som sagt är det lagstadgat att de INTE får visa
för LITE!

Variationerna är dock stora. Min pappas nya Mercedes är
väldigt mycket mer exakt än min gamla tyska sportbil,
dock visar båda mer än vad gps:en gör.