I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Thailandresan klyddar

Övrigt - Blandat

2007-03-24 00:41

Thailandresan klyddar

Ok, jag ska börja från början så ni verkligen förstår.

Det började med att jag och en kompis skulle åka till Thailand med hans morsa och farsa för att ta det lite lugnt efter studenten i deras nybyggda hus. Och när han frågade mig om jag ville hänga med så nappade jag direkt. Vi kom fram till ett pris på vad allt skulle gå på men sedan kom chocken.

Hans morsa och farsa hade planerat in en fyra dagars vistelse i huvudstaden Bangkok där vi skulle bo på hotell i några få dagar. Det visade sig att det inte var vilket hotell som helst, utan ett av det lyxigare i staden. Hans farsa som är egen företagare och tjänar därför rätt bra med pengar behövde inte riktigt bry sig om kostnaden, men han tänkte såklart inte på att en vanlig svensson som går i skolan skulle hänga med denna gång. Priset som vi räknat ut steg med ca 4000kroner på de dagarna i Bangkok. Detta var en sak som inte var planerat från första början och som jag inte hade en aning om.

Jag som fick reda på detta för två dagar sedan och redan betalt in själva resan fram och tillbaka greps nu av panik för att priset bara höjs för varje gång man pratar med hans Oh skulle då iväg till någon flott ö för att tillbringa någon natt där. Detta innebar givetvis också en förhöjd summa på några tusen kronor.

PANG så hade allt som allt pris gått från 11.000 till 18.000 för två veckors "nöje".

Problemet är nu att jag har sagt till familjen jag ska åka med att jag inte kan hänga med pga. av ekonomiska själ, vilket dom tyckte var lite konstigt pga. att jag sa att jag ville hänga med från början. I med att dom tog detta som en självklar sak så har de inte heller något avbeställningsskydd på resan, så jag kan tyvärr inte säga att jag vill ha mina tur och retur pengar tillbaka. Så nu undrar jag ifall det finns någonting man kan göra för att detta ska lösas? Kan man sälja sin flygstol till någon, eller går inte det pga. att den står på mitt namn?

Skriv lite allmänt vad man kan göra och hur man kan ta sig till.

Att gå runt o kalla alla för brushan får din mamma att framstå som en hora

2007-03-24 00:55
ring flygbolaget

2007-03-24 01:06

Vad ska jag säga till dom? Att min kompis farsa har blåst mig på pengar?

2007-03-24 01:10
jafan, de borde vara så pass förstående tyker jag....
nepp

2007-03-24 01:10
Eller så skyller du dig själv som inte gjorde klart med folket från början hur läget låg?
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-03-24 01:11
Eller åker dit, bor på nått billigt hak ist och hookar med dem så fort de är färdiga med sina utflykter.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-03-24 01:16
Ilko:
Jag tror dom kommer sitta och hånflina åt mig. Men jag ska ge det ett försök.

Jaquil:
Vi satt och snackade om det under en middag, och kom fram till en ungefärlig summa. Varför nämner han inte deras trip till Bangkok och den dära ön?

2007-03-24 01:21
ajdå

2007-03-24 01:22
jo, men det är värst att ge det ett försök, en polares flickvänn lyckades ju tex gråta sig till en flygbiljett i första klass hem från thailand för nån vecka sen, så med bra argument går det mesta...lycka till och hoppas det löser sig
nepp

2007-03-24 01:26
Är det den metoden som behövs, så är det bara att använda sig av sina utomordentliga skådiserfarenheter. haha. Tack ändå.

2007-03-24 01:27

E-velina F14
ajdå var mildt uttryckt om man jämför med min reaktion när jag fick reda på det. haha.

2007-03-24 01:33
Någon som har erfarenhet av att kunna sälja sin flygstol till andra? Har hört att det ska gå. Bara man betalar någon liten summa och byter namnet man skrev upp då till det nya namnet som ska ta ens plats. Stämmer detta?

2007-03-24 09:18
Allt är en konspiration gentemot dig. Dom vill dig inte väl, farsan är hjärnan bakom komplotten han har vetat om vad som väntat hela tiden. Åk int med itll Thailand, där kommer det säkert fler "överraskningar"

2007-03-24 09:43
gnäll inför rikemansfadern så kanske han betalar dina lyxdagar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-24 13:11
jag har varit i asien i tva manader snart och inte brant 18 000 an... tyckte det kandes ratt att skriva det hehe

dina biljetter ar forresten sa gott som knullade. prova salj dom till nagon och ring sen bolaget och be dom andra namn,

2007-03-24 13:20
regnar det inte i thailand på sommaren?

Toastare

2007-03-24 13:43
Man kan sälja sin flygstol hos de flesta flygbolagen, men de tar ut en avgift för att ändra namnet på biljetten.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-03-24 14:05
Håller med m4505, du behöver ju inte bo med dem i Bankok..

2007-03-24 15:02
måste man verkligen ha en legit anledning för att få tillbaka pengar på flygbiljetten?
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2007-03-24 15:08
Fattar inte heller problemet här, måste du släpa efter familjen som ett jävla plåster? Du kan väl klara dig själv ett par dagar? Kolla lite Muay Thai, käka streetmat och kanske köpa dig ett fnask (eller nej, kanske inte det sista).. Det fungerar nog perfa ska du se..

2007-03-24 16:04
ja säger som många andra redan sagt åk men men skit i dom när dom ska på sina familjeäventyr. det är väl bara ligga på stranden och softa hårt heladagarna?
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-03-24 16:16
abdimalamannen:
Är lite rädd för detta också. Kommer det fler överaskningar snor jag fan hans visa och flyger till Australien och bosätter mig där.

Gurraa P22
Ok, du är nog sparsammare än mig. MEn jag förstår liksom inte vitsen med att boka ett hotell som kostar ca 800kr/natten. Ska nog försöka sälja den, verkar enklast. Någon som är intresserad, jag kan ju meddela att min polare är duktigt snygg, så en brud borde nappa =)

annibuss F18
Jo, 1-2 timmar var annan dag typ, men sen kan man sola igen =) Jag åker dit för att ta det lugnt efter studenten. Men tror det att stämningen kommer vara rätt låg.

m4505 P1
Har alltid stått på mina egna ben, så jag tror jag klarar mig bättre själv, faktiskt =) Men såklart så ifall det går så vill jag inte hänga med nu för farsan verkar lite rubbad. (hoppas inte han har whoa account) haha. Oddsen är väl rätt höga på att han ska ha det.

Hanal P21
Vet inte riktigt hur det funkar, min morsa ska ringa och höra sig för på måndag.

GAIA P25
Jag kommer verkligen inte gå bakom dom som en jävla svans. Jag och min polare ska väl mest steka runder. Det där med maten och sånt (förutom fnasket) hade jag ändå tänkt att göra. haha.

VapenVila P18
Verkar inte som dom är så villiga att ge mig dom. Har sagt det rätt tydligt, men då har dom bara försökt snacka undan det med typ "du kan låna av oss". Det är jag inte speciellt sugen på, så ja... Vi får se vad som händer.

I övrigt så kan jag säga att Hotellet redan är bokat och tydligen okcså betalt. Så känns ännu mer som att dom tror jag torkar mig i tusenlappar, som dom.
Har inte rika personer någon aning om hur mycket pengar en vanlig svensson har?

2007-03-24 17:34
rika har inte en susning om vad pengar är för dom som inte har tyvärr..

Toastare

2007-03-24 18:05
Hanal, man kan inte få tillbaka pengar för biljetten om man saknar avbeställningsskydd. Flygbolag håller jälvigt hårt på sina regler..

men som sagt kan man få byta namn för en summa.. olika från bolag till bolag. Kan tänka mig att det blir dyrare ju dyrare biljett.

2007-03-24 18:12
varför softar du inte bara i deras villa när de åker till stora staden, eller bor på något luffigt vandrarhem med din polare för 50 spänn natten. Orka vara en svans till hans morsa och farsa.
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre

2007-03-24 18:47
Occupied P2:

Sluta nojja dig, åk dit själv och ha kul! Har dragit iväg ensam till Asien två vintrar i rad, har haft så jävla kul båda gångerna. Man träffar så mycket människor att hänga med.

senast jag var i thailand var jag där i en månad, och brände 12.000 åt gott och festade som fan på Koh Phangan... Du kommer inte att ångra dig.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-24 19:12
Ring och säg som det är, att du inte har råd att bo på hotell så dyrt, och att det spelar ingen roll att de kan låna dig pengarna; du har helt enkelt inte den möjligheten. Följande kommer förmodligen ske då; att de kommer säga att de betalar för ditt boende, kanske blir du skyldig någon symbolisk summa "bara för att". Och är de gnidna så har du i varje fall klargjort ditt ställningstagande.

2007-03-24 19:40
med lite tur har dom köpt resan med kort och har då redan ett avbeställningsskydd i någon form om jag inte missminner mig..

förövrigt kan du ju dissa hotellet och knipa nått schysst hak i annan form om det krisar..

tänk till lite..
cry me a river!
--> thcrew

2007-03-24 20:27
antingen följer du kletons råd, det ordnar sig alltid fan
eller så kan du testa att boka om biljetten, till ett annat datum. då kan du få möjlighet att lägga till avbeställningsskydd.
=)

2007-03-25 12:07
Verkar som mycket av det har fixat sig nu. Farsan pröjsar nog för hotellet i Bangkok. Skulle snacka mer om det i morgon då bolagen har öppet och sånt för att se hur allt ligger till.

Det där med följa efter dom som en svans och så kan ni glömma. Jag lever mitt eget liv när jag är där nere. Om dom åker och snorklar på onsdagen så åker jag och checkar in något annat på måndagen. Sen snorklar jag på tisdagen medan dom besöker något annat.

Har ni några tips nogerlunda nära Hua Hin som man kan besöka och kolla in? Något safari av något slag eller någon schysst regnskog man kan vandra någon dag i? HIT ME!

Kanske ska säga att bolget jag ska åka med Travelstart.se inte har någon form av ombokning av datum eller destination. Så det var kört, det provade vi. Tack ändå!

2007-03-25 12:31
Du ser inga djur i skogarna nu... alldeles for tort, plus att det brinner overallt. skit i trecking om du bara ska vara tva veckor.

2007-03-25 12:35
Vaaaa? Är det sant? Men jaha?

2007-03-25 12:43
bo på ett billigt hotell i Bankok istället? ni kan ju umgås hela tiden, bara inte sova i samma byggnad..
And your fat friend, her nickname is Mini-van..
http://seanism.com/dlarea/?action=watch&id=120

2007-03-25 12:47
Ja.. det ar sant. brinner som fan. brinner i Laos ocksa. sma brander overallt i skogarna. alla djuren drar sig norrut under sommaren.. till djungeln i Laos, Burma osv.

2007-03-25 12:49
Fan slagga en natt pa 800 kronors hotellet... lar vara sjuk lyx dar alltsa hehe