I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hälsa på i häktet?

Övrigt - Blandat

2007-03-20 02:21

Hälsa på i häktet?

Hej!

Jag undrar om man får hälsa på någon som sitter häktad? Om inte får man ha kontakt på något annat sätt så som telefon eller brev?
Tacksam för seriösa svar.
Peace

Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt
Toastare

2007-03-20 03:02
det beror på vad brottet är. I de flesta fall så gäller besök bara för familjemedlemmar och advokat.

Jag skyller allt på Emma!

2007-03-20 03:07
Om det är ringa narkotika, skadegörelse och misstänkt misshandel?
Finns det nån chans att flickvän får hälsa på?
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt
Manager

2007-03-20 07:31
Alltså, det beror på vilka restriktioner han har.

Fråga inte här, du kan inte få svar.
Redline!

2007-03-20 08:10
Väldigt olika beroende vad personen gjort. En kompis åkte fast för bilstöld och mcstöld på samma gång och hans flickvän fick komma och hälsa på.

2007-03-20 08:13
Man brukar inte få hälsa på som flickvän under häktningsperioden. Därmot kan du lämna saker till pojkvännen, godis, nåt brev eller andra saker som du tror skulle kunna göra honom lite gladare.

2007-03-20 09:23
ring och fråga?
det är ju ingen här som vet vad han har för restriktioner...
Wisdom is wonder

2007-03-20 09:31
är han häktad eller anhållen, stor skillnad.

2007-03-20 09:41

Ring hans advokat och fråga? För att kunna skicka brev behövs ju cellnr, avdelning osv. 

Ifall du får det så tänk på att skicka lite pengar till telefonkort, frimärlen, godis osv.

"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original"

2007-03-20 09:53
Det beror på ,som ovannämnda skrivit redan, ifall han har restriktioner.. vilket han troligtvis har om han sitter häktad.. o då får du inte hälsa på honom. Men du får lov att skriva brev till honom, men då kommer troligtvis åklagaren läsa igenom brevet först så du inte har skrivit något olämpligt som kan försvåra utredningen ! När han sedan haft sin rättegång och om han då får sitta kvar i häktet är det stor risk att restriktionerna hävs, o då kommer du kunna snacka i telefon med honom och hälsa på honom o.s.v.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-20 09:56
Tänk på att de kommer kolla allt du har med dig extremt noga och du måste klä av dig helt. Brukar alltid vara så och särskillt när det är ett narkotika brott så du inte smugglar in grejer till honom.

2007-03-20 10:53
Kan även tillägga att om du är straffad tidigare för ex. Narkotikabrott så kommer du inte få besöka honom, eller troligtvis inte :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-20 11:10
Tack för alla svar, nu vet jag lite vad jag ska göra.
Jag är inte staffad tidigare.
Tänkte ringa till häktet snart men får dom lämna ut information då där?

Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 11:14
Michelle F17

Jag tror inte ens dom får bekräfta att han sitter häktad .
Men är inte säker på den biten heller.
Skitsamma, det är ju alltid värt att testa det. Det har du inget att förlora på .

2007-03-20 11:22
pepper_jack
tack så mkt :)
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 11:36
Ifall du nu skulle få besöka så är det han som måste lämna in ett "godkännande" med personnr och namn. Och nej, dem får inte bekräfta att han sitter men oftast kan man hälsa och så kan han få ringa upp. Ring dit är det lättaste.   
"..No more speed I'm almost there! "<br>

2007-03-20 11:40

pepper_Jack

Har du person nummer och namn och är en anhörig skall de lämna ut om han är häktad eller inte.
De skall även kolla upp vart personen i fråga befinner sig, eller senast befann sig.

- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-03-20 11:56
Jag tror inte att det gäller flickvänner. Det enda sättet som du kan få reda på det är ju genom att ringa dit och fråga. Tror inte whoaiterna kan bestämma det =)

Jag ska inte vara sån... men är det ändå: Skit i han, han verkar inte vara en sån skön lirare. Tror du kan hitta och förtjäna så mycket mer än en våldsam, kriminell knarkare.
Som dröm var den vacker att få!

2007-03-20 11:57
psk

First hand experience? ;D
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-03-20 12:03
klart man kan ringa o fråga om en person sitter häktad. ifall man t.ex. har en flickvän/pojkvän som inte kommer hem en natt så kan man ju ringa runt till häkten o fråga o då svarar dem...
 Ingen klass - Bara stil

2007-03-20 12:04
annars kan du ta kontakt med hans föräldrar eller liknande för att få  adressen, skicka brev får vem som helst göra som har adressen i princip men tänk på att dom ofta läser igenom breven innan dom vidarebefodras till den som det är adresserat till. för att du ska få hälsa på krävs som någon skrev däruppe att han ska ansöka om att du ska få komma dit och sen ska du bli godkänd. lycka till och som sagt, lättast är nog att gå via hans familj

2007-03-20 12:32
Michaela 
Han är inte våldsam för 5 öre, han är oskyldigt anklagad, sen att är han heller inte knarkare och kriminell är fel benämning på honom. Tycker inte att du ska skriva så, han är världens bästa kille och jag kommer aldrig skita i han.

Jag har ringt till häktet och som många sa fick dom inte ens säga om han satt där men jag fick iaf svar på lite.

Tack för alla bra svar, alla andra kan hitta nån annan tråd att skriva i.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 12:33
Jag har kontakt med hans familj, pratar med hans mamma varje dag men hon vet inte mycket mer än mig.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 12:39
Ring häktet och hör.

2007-03-20 12:54
Jag ska inte vara sån... men är det ändå: Skit i han, han verkar inte vara en sån skön lirare. Tror du kan hitta och förtjäna så mycket mer än en våldsam, kriminell knarkare.

Här är ett exempel på hur människor tar sina egna fördommar och säger vad en annan ska göra eller inte göra.
Han är ingen våldsam, kriminell knarkare, och som Michelle sa så är han oskyldigt anklagad för misshandeln, så försök att ta reda på fakta innan du kommer med råd om hur hon ska göra med sitt förhållande.
Hon bad väl ändå inte om relationsråd utan hon hade frågor om häktningen!?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2007-03-20 13:13
 d-beck P19

Word !

2007-03-20 13:22
Jag har redan ringt häktet men dom får inte ge ut nån information om honom så dom kunde bara svara på allmänna frågor.

Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 13:37
han behöver inte sitta häktad för att sitta på häktet, räcker med att han är anhållen, för att bli häktad måste häktningsförhandling ske, med div. jurister osv.

2007-03-20 13:46
har du testat att säga vem du är, vem du söker och lämna ditt nummer, kan ju hända att han får ringa upp..

(och inget småtjafs i telefon.. inte för att jag tror det dock.)

2007-03-20 13:50

All good in the hood then!

2007-03-20 14:16

Kan man hälsa på om han är häktad för grov misshandel, mordförsök och olaga hot?

2007-03-20 14:20
tror att det bara är familjen o advokat som får hälsa på. flickvänner får skriva brev (parfymera gärna ;)
We call them winerbrods.

2007-03-20 14:37

Jaaa för alla är aaaaaaalltid oskyldigt anklagade... Det brukar väl låta så. Nu vet jag ingenting om fallet i fråga, men om du Michelle inte pratat med honom, hur vet du det då? Du vet att även dömda våldtäktsmän har mammor och ev. flickvänner som älskar dom också va?

2007-03-20 15:04
Hur fan kommer folk på tanken att fråga sådana här saker på Whoa????
Jag har svårt att begripa det...

Toastare

2007-03-20 15:06
sthlmwalls

för whoa i folkmun kallas oraklet. Det är alltså dåtidens spåkvinnor som blivit whoa..
Jag skyller allt på Emma!

2007-03-20 15:45
skunkafied F25
Räknas inte flickvän till familj då?
Sjukt annars:/
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original"

2007-03-20 17:03
mellanöl: Att klä av sig alla kläder har jag aldrig varit med om när jag hälsat på en person som satt häktad för narkotika. Det är väl den häktade som får klä av sig efter besöket?
som sagt..

2007-03-20 17:22
Dom har haft häktesförhandling och han ska förmodligen sitta 3 veckor minnst sen blir det ny häktesförhandling.

babyphat
Nu är det så att jag vet exakt vad det gäller för saker och jag vet vem som har gjort vad och jag vet att min pojkvän är oskyldig till misshandeln. Det finns många som säger att dom är oskyldiga fast dom inte är det men så är inte fallet nu.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 18:00
sen när blir man häktad för ringa narkotika ?   han sitter nog bara 6 timmar håll ut!
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2007-03-20 19:19
bojjarn
Han sitter inte för ringa narkotika och han har redan suttit några dagar.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 19:33

"Han är inte våldsam för 5 öre, han är oskyldigt anklagad"

Du ska veta att alla intagna är oskyldigt anklagade enligt dom själva. Och även ifall labbet hittar spår av narkotika i pisset så är det givetvis någon som blandat nått i drinken. 

2007-03-20 19:41
Rainman
Jag vet att han är oskyldig till misshandeln och jag orkar inte sitta och förklara allt. Det ända jag vill är att få svar på mina frågor.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-20 19:56
Michaela F22

Fantastiskt hur internet fungerar, att göra en bedömning av en människa på det lilla du läst.. härliga grejer detta
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2007-03-20 20:08
Som Dr.Octagon sa, ingen här kan veta vilka restriktioner han har, ingen ide o fråga här, gå dit.

2007-03-20 20:18
Om han är smart och bryr sig säger han åt sin advokat att ringa dig och meddela vad som gäller, hur det ligger till hur han mår osv
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2007-03-20 22:30
MbS - varför är det så sjukt?
We call them winerbrods.

2007-03-20 23:29
Knarkare- ohett
Eventuell misshandel - ohett
Skadegörelse - grymt avtändande

Jag ser inga fördelar... däremot kunde jag hållt käft.
En 17 årig brud kanske kunde behöva en lite mer stabil punkt i sitt liv. Det är det enda jag säger. Men så länge hon är lycklig och diggar killen så är väl allt finemang!

Om man sitter 3 veckor i häktet så är man inte direkt oskyldig...

2007-03-20 23:30
Inlägget var till Hanal...

2007-03-20 23:53

Michaela Har du fullt förtroende för rättsväsendet i sverige?
I sånna fall tycker jag att du skall komma ut ur din lilla bubbla och möta verkligheten. Vist många (de flesta kanske) är skyldiga men långt ifrån alla.
Och man är oskyldig tills motsattsen är bevisad. Och den bevisas bara i en rättegång, inte igenom häktesförhandlingar.  

8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till

2007-03-21 00:01
Tack för alla svar.

Michaela F22
Du vet inte på vilka grunder han sitter häktad så jag tycker inte att du ska yttra dig om hur stabil han är eller inte och jag kan säga att han är det mest stabila i mitt liv.

Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-03-21 00:03
Det kostar en hel del att ha nån i häkte, det är nog inte så att polisen tycker att det är värt det när de kan slänga in andra där istället. Så vida det inte är så att han inte är en riktig skit, då håller de nog gärna kvar honom lite extra och då blir sådana som jag glad som slipper ha dem på gatan.
Observera att jag inte snackar om Michell´s karl utan svinpälsar i övrigt.

Jag hoppas för hennes skull att han är oskyldig.

Jag orkar inte ens bry mig hur det låter...