I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

fråga om universitet

Övrigt - Blandat

2007-03-19 09:03

fråga om universitet

Kommer nu till hösten söka till civilekonomprogrammet på Göteborgs Universitet. Vill även gardera mig lite och söka till andra universitet. Några tips? Någon som har erfarenheter från t.ex. Stockholm, Lund, Uppsala eller Linköping?

Tyvärr är HHS uteslutet då jag tyvärr inte har betygen :(

2007-03-19 09:20
Lunds Ekonomiska högskola är det en hel del som läser på, det är en "erkänd" ekonomiutbildning .. så det är absolut ett alternativ .. sen är lund en mycket trevlig studentstad dessutom
---------------------------------------- --- ------------
Detta behöver inte vara sant (men mest troligt)

2007-03-19 09:25
Karlstad är en trevlig studentstad :)
Tüffü was here!

2007-03-19 09:32
jag har en vän som läser ekonom i uppsala (andra terminen) och hon är supernöjd. sen är ju uppsala en riktig studentstad. har dock inte hört lika mkt gott om ekonomutbildningen på SU..

om du väljer götet, välj kinesiska! sjukt bra att kunna sen, funderar på att läsa det parallellt på SU nästa termin.

men du har inte gjort högskoleprovet då? eller har nån särskild merit du kan söka in på HHS med?

annars bör du ha i tankarna att du kan byta till HHS till år 4 (om du läser efter nya bolognaprocessen) och få din master från handels. det börjar runt 30-40 pers per årsskull till slutskedet.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-03-19 09:37
alltså, om du bara är ute efter studentlivet så ska du ju definitivt söka uppsala.

personligen så har jag aldrig riktigt fastnat för det där med studentlivet. jag pluggar i sthlm just nu, på en liten högskola och det är så jävla skönt! här är studentlivet obefintligt, precis som det ska va :p vi har en jäkligt bra sammanhållning i klassen i stället och drar ut på diverse ställen i sthlm
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-19 10:09
Lund is the shit
Keep crushin'!

2007-03-19 10:24
karlstad är en tråkig stad
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2007-03-19 20:13
studentstad eller inte bryr jag mig inte så mycket om. det jag är ute efter är en bra utbildning. ingen som har något att säga om linköping?

jo, högskoleprovet är gjort, 3 ggr, men fan heller att det har gått bra nån av gångerna. speciell merit har jag tyvärr inte heller, men mina special skills är att jag kan hoppa typ 3 feet med en cykel. samt så har jag fortfarande inte betygen för att komma in på dessa sätt (det är väl 18,0 man behöver + ett vg i ma c, som jag bara har g i).

ang. att byta till år fyra så behöver man väl typ 75% vg i alla/en del (?) av kurserna man har läst, eller är jag helt ute och cyklar?

alternativt så använder jag nästa år till att plugga upp en del betyg, samt plugga till hp och göra det vid båda tillfällena.

tack för svaren.

2007-03-20 09:50
upp! jag vill ha mer synpunkter på dessa universitet, och andra som ni anser är bra.

2007-03-23 07:46
jag tankte ockso lasa ekonomi till HT 07, jag vet inte alls vilka universitet / hogskolor jag e sugen po ... gbg, uppsala , k-stad, karlstad, Lund ( skit nice ) eller Blekinge t.o.m. kanske ... har ngn ngt att saga om studentlivet forrutom i Lund, det vet jag redan ... har sjukt mkt angest , vet inte vart jag vill bo och studera ... haha sorry , snodde traden lite ...

2007-03-23 08:29
Uppsala är bra. Har läst lite av varje här innan jag valde väg. Ekonomutbildningen tillhör väl de bättre och det finna bra möjligheter till utbyten. Universitetet har samarbete med flera av Ivy League's så ddet kan jag rekommendera.

Livet i Uppsala är lätt att komma in i även om man inte känner någon. Halva stan är mellan 20 och 30 så det händer saker hela tiden. Jeah.
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."

2007-03-23 23:36
mackanmedk P60

Linköping är det universitet i Sverige som har högst antal anställda ett år efter slutförda studier ;)
 DIF!