I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Guldfisk-kunniga!

Övrigt - Blandat

2007-03-16 22:21

Guldfisk-kunniga!

För att göra en lång historia kort. Vi (jag och mitt UF-företag) ställer ut på en mässa nu i helgen. I montern har vi en guldfisk i en rund guldfiskskål. Det gick bra i torsdags kväll (då vi la i den) och i morse men sen har den blivit jätteslö och ligger typ bara nära botten. Den rörde sig knappt innan vi åkte där ifrån idag vid sextiden, dock var den inte död. Vi matade den en gång i torsdags kväll och jag matade den i morse för den såg så hungrig ut. Nu menar folk att jag kan ha matat ihjäl den. Vad tror ni, kan den dö bara för att den har ätit lite för mycket? (och jag lovar att de två gångerna jag matade den i morse var det jättelite)

"fiskar äter tills de dör"

2007-03-16 22:28
Ja, det kan den.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

vad har den för syrekälla? jag hoppas att du gett den minst en växt alternativt en pump.

R.I.P guldfisken :(
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-03-16 22:34
whatone
vi har en växt, dock levde den utan den tills fredag morgon, sen kom en person och sa att vi skulle blåsa med ett sugrör i vattnet, vet inte om det funkar men vi försökte iaf

luthgr3n

noooooo, jag är ingen mördare, jag KAN inte vara en mördare :O

2007-03-16 22:41
Ni kanske hade för rent vatten?

2007-03-16 22:41
jag tror du mördade den. du har säkert planerat det här i flera år.

2007-03-16 22:42
bra idé med att blåsa i sugrör... mig veterligen utandas vi inte direkt syre, om man så säger...       

2007-03-16 22:45
Ämli
för rent vatten? vi hade vanligt krranvatten

whatone
neeej, men om guldfisken är död imorgon kommer säkert folk tro det. Och det värsta av allt? FISKEN ÄR LÅNAD

2007-03-16 22:45
Byt vatten!

Guldfiskar, eller egentligen slöjstjärtar, som jag förmodar att det rör sig, om är tåliga varelser. Jag misshandlade mina ganska rejält innan jag spolade ned dem i toaletten för att bli av med dem.
shake it!

2007-03-16 22:46
kiddan, en tjej i min smak. ska vi bränna myror med förstoringsglas?

vanligt kranvatten innehåller klor. klor är ett gift. man bör låta vattnet stå minst ett dygn innan man släpper ner en levande organism i det.

sen så kanske jag ska påpeka att vi förvisso utandas en viss del syre, i och med att vi inte upptar/förbrukar allt vi inandas via luften. innan nån annan korrigerar mig hehe

kiddan
men jag fattar inte, varför ska jag byta vatten?

2007-03-16 22:48
priyan
så om jag går och häller upp en dunk vatten nu, är det renat från klor till imorgon?

2007-03-16 22:50
pärla:
förhoppningsvis. häll upp kallt vatten för den delen också och låt det stå.

sen kan det ju vara så att fisken är stressad av sin nya främmande miljö och all rörelse omkring sin skål...

guldfiskar kan, om jag inte har helt fel (?), ta in syre via ytan i vissa fall också, för den delen.

2007-03-16 22:51
jag hoppas inte ditt UF-företag säljer guldfiskar, jag skulle i alla fall inte köpa guldfiskar från ett företag där det ligger en död guldfisk i deras monter.

2007-03-16 22:55
priyan
okej, jag ska försöka med det där, tack!

nils
nej vi säljer inte guldfiskar och om den är död imorgon lär vi ta bort den innan besökarna kommer. En död guldfisk säljer nog aldrig. 

Toastare

2007-03-16 23:03
Man får inte lov att ha guldfiskar/slöjstjärtar i skålar. En slöjstjärt/guldfisk blir ca 20 cm och ska minst ha 100l akvarium. De är egentligen dammfisk.

Fiskens syn rubbas pga skålens runda form..

ska ni tvungetvis ha stackarn i en skål (vilket är rätt vanligt och det säljs ju i varje djuraffär) så ha i sera aquatan som är vattenberedningsmedel, guldfiskar gillar 21-23 gradigt vatten... om ni inte ska ha syrepump i så byt iaf ett glas vatten om dagen så nytt syre kommer i. Växt spelar ingen roll eftersom ingen biologisk balans ändå kommer skapas..

egentligen är det inte rätt att bara stoppa i en fisk så där.. det blir en chock för fisken.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-03-16 23:05
Priyan, gulfiskar kan inte ta in syre via ytan.. endast fiskar med labyrintorgan (som t.ex kampfiskar eller guramis) kan göra detta. Att guldfiskar/slöjstjärtar tjippar luft vid ytan är för att de bor i fel miljö med för syrefattigt vatten.

2007-03-16 23:25
whatone

Alltså grejen är att jag egentligen är värsta djurvännen. Har varit vegetarian sen jag var fjorton och alltid tagit väl hand om mina djur. Men de där jävla fiskarna var sjukt tråkiga och sjukt jobbiga att ta hand om. De förtjänade toalettdöden.

BountyBoo

Mina slöjstjärtar låg uppe vid ytan hela tiden typ.

shake it!

2007-03-17 11:37
Jag vill också spola ner mina jävla fiskar i toaletten men jag pallar inte! Jag har två platysar (stavas?) och två sorgmanteltetrer och dom är sååå tråkiga.
De enda fiskar jag tycker om är kardinalfiskar, (alltså inte kardinaltetror utan sånna där små grå som man kan ha ute i dammar)....När jag hade sånna tog jag jättebra hand om dom.

Är också vegetarian sen sju år tillbaka och försöker att lägga om till vegansk kost för jag kan alla grymma argument för det osv... men shit asså... jag kan bara vara djurvän på distans lixom..orka ha med kräken att göra...kan ingen komma hem till mig och skicka mina fiskar till fiskparadiset?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-03-17 12:46
kiddan

ja, inte började de andas luft för det.... och du borde slagit ihjäl dem, inte så att en fisk dör när den spolas ner.. eller efter ett tag dör den ju, eftersom avloppet innehåller diverse städmedel, avföring/ammoniak och shampo... som inte fisken gillar att få i sig.

fast jag spolade också ner mina fiskar när jag var yngre och hade pckså slöjstjärtar i en skål. Men sen skaffade jag akvarium.. och nu har jag två stycken och har lärt mig en hel del.

Toastare

2007-03-17 12:48
Avly

skänk bort dina fiskar.... det finns alltid folk som vill ha, konstigt nog. Jag skänte bort ett gäng platys och black mollys med typ 30 yngel till eftersom de bara förökade sig hela tiden. Kom en tjej och hämtade dem..

iof kännsa det rätt fattigt att kanske sätta ut annons ppå 3 små fiskjävlar..

2007-03-17 15:26
Mina guldfiskar ligger och chippar vid ytan hela tiden även om jag har en fet pump, fattar inte vad det är med dom. En av dom har lyckats bli albino också, det hände över en natt, blev rätt förvånad när jag vaknade och den hade blivigt vit.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2007-03-17 16:40
update:

GULDFISKEN LEVER

2007-03-17 19:09
jaa guldfiskar kan äta ihjäl sig.. min gjorde det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.