I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska Rättsystemet

Övrigt - Blandat

   

2007-03-12 18:45

Svenska Rättsystemet

Länk 

Det har skrivits mycket om hur skevt rättsväsendet är för offer under den senaste tiden. Jag är bara en av många vars fall inte är lika "allvarligt " som exempelvis människor som blir utsatta för sexuella överfall, grov misshandel och vid värsta fall, blir dödade av en psykopat som rättpsykiatrin inte ansåg vara "allvarligt" sjuk.



Jag skrev det här häromveckan och gjorde en tråd om det. Hade råkat skicka iväg den innan det var klart och skulle uppdatera med frågor men något var allvarligt fel med datan och varje försök misslyckades. En admin tog bort tråden efter 30 inlägg vilket jag tyckte var synd eftersom många hade redan skrivit och jag hade inte hunnit läsa allt.
Anywhoa. Jag har pratat med en del reporter och skribenter för DN, SvD, och Aftonbladet m.m och försöker få ut en lite mindre text i nån av tidningarna samt att nån ska skriva en artikel om det.

Refused skrev i förra tråden om hur konstigt det var av Brottsoffermyndigheten att yrka på en lag i ett mål som är klappat och klart och det håller jag med om. Jag har även kontaktat en advokatbyrå. De ville att jag skulle skicka in beslutet så att de kunde titta på det då det verkade inte stämma. Nu väntar jag på svar och det känns outhärdligt.




Är det någon som har varit med om liknande från Brottsoffermyndigheten och hur gick ni till väga?

Någon som kanske studerar juridik och vet något om det, jag tycker verkligen att det är konstigt? Nu har jag dessutom fått reda på att han har fått ut ett skadestånd för något som han blev anhållen för men var oskyldig till eller bevis saknades!


Hoppas att ni kan ta er tid att läsa den rätt långa texten i länken och berätta era egna tankar och funderingar kring det här.

Länkar till andra artiklar som tar upp samma problem.

Nabila Abdul Fattah   -   läs även kommentarerna till hennes kolumm


Camilla Bergman har skrivit en artikel som jag tyckte var klockren. Jag var en tjej som tog för mig när jag var yngre. Min pappa uppfostrade mig som en pojke och det som var jobbigast för mig var inte att jag slogs med pojkarna varje dag utan att resten av tjejerna i min klass var så timida och rädda för att ta plats eller säga ifrån. Medan killarna skrek och kastade stolar på varandra skrek läraren  "håll käften för fan tjejer" till oss . En gång frågade jag i min frustration varför de inte gjorde något när Kalle, Johan eller Viktor skrek fula ord och puttades var "De är ju pojkar, det är okej, och det blir bara värre om man säger ifrån, snart tröttnar de". Men då har man iallafall stått upp för sig själv.



Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.