I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pluggar du en linje/program på högskola/univ.?

Övrigt - Blandat

2007-03-11 19:50

Pluggar du en linje/program på högskola/univ.?

Min flickvän håller på att se sig om efter olika inriktningar. Jag vet av egen erfarenhet att det kan vara rätt knepigt att få bra koll på vad det finns för utbildningar och vad dom innehåller osv..

Så jag tänkte kolla om det är någon här som läser nåt bra och vad programmet isf innehåller osv.

detta gäller alltså bara program så alla ni som mjölkar csn-pengar och läser kurser i konsthistoria osv behöver inte rapportera om det..

2007-03-11 19:55
jag pluggar lärarprogrammet...det är fett, kul för det mesta även om det varierar rätt ordentligt beroende på vilken kurs man läser. läser estetisk kommunikation just nu, får hålla på med workshops inom slöjd, bild osv.

2007-03-11 20:01
ja pluggar me på lärarprogrammet o kom precis hem från vår vinterutbildning i fjällen.. jävligt roligt.. läser idrott o hälsa nu
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2007-03-11 20:01
Vad är flickvännen intresserad av då?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Toastare

2007-03-11 20:11
Som Mabande säger är det ju lite enklare om man vet vad hon är intresserad av.

Sen ska hon inte bara låsa sig vid uni/högskola. Kvalificerade yrkesutbildningar är också jättebra. De innehåller en tredjedel praktik och man nätverkar hela tiden under sin utbildning.
Jag går en sån nu och den är toppen. Be henne kolla upp vilka som finns där ni bor eller på olika platser i Sverige.
Jag skyller allt på Emma!

2007-03-11 20:12
Lärarprogrammet är säkert soft, men hon är nog inte gjuten som lärare direkt.

Mabande P30
Ja, det kan man fråga sig..
Tjäna pengar verkar vara högt prioriterat.. :)

2007-03-11 20:14
Om hon vill tjäna pengar: Aktuarie. Såna är eftersökta eftersom det tydligen är ett grymt trist jobb.
Om hon är bra på att snacka så är väl konsult inom vilken bransch som helst att rekommendera.

10-4, over...
Toastare

2007-03-11 20:14
Lärarprogrammet är inte soft.. där gick jag här i Göteborg och hoppade av den förvirrade utbildningen efter 1 år.

2007-03-11 20:17

Konsult är ju inte direkt ett arbete du når via examen, det är ju först efter med en hel del arbetserfarenhet i en viss branch som det kan bli aktuellt. Vad gör en aktuarie? Dom måste vaa sällsynta för jag har aldrig hört talas om det :P

Toastare

2007-03-11 20:19
6-12-5-23

Alltså vi kan ju rada upp 1000 av utbildningar där man kan tjäna en hacka efteråt.. men vi vet ju inte hur skillad din flickvän är. Vad har hon för betyg, toppen betyg a la jag kan välja vad jag vill. Eller drömmer hon mest om att bli rik...

2007-03-11 20:24
Jag kan ju självklart också radda upp ett gäng utbildningar som kan vara aktuella. Grejen är att när jag plöjde runt bland alla utbildningar när jag sökte var det svårt att få grepp om innehåll, aktuell arbetsmarknad osv. Därför tänkte jag höra om det var någon som satt på någon guldklimp till linje som kan rekommendera den av egen erfarenhet liksom.

2007-03-11 20:36
Är hon intresserad av att läsa eller av naturvetenskap och räkning?

Läsa - läkare, psykolog.

Naturvetenskap och räkning - Någon civilingenjörsutbildning.

Är hon intresserad av det senare kan jag rekommendera teknisk matematik starkt. Finns bara i Lund för tillfället. Bor hon inte i närheten av Lund kan teknisk fysik kanske vara ett alternativ.

"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-03-11 20:38
Därför tänkte jag höra om det var någon som satt på någon guldklimp till linje som kan rekommendera den av egen erfarenhet liksom.

Då ska du verkligen checka detta.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-03-11 21:13
Om man vill ha jobb i Sverige och tjäna pengar är en teknisk utbildning nog att föredra med det arbetsklimat vi har nu. Sverige saknar ingenjörer och har ett överflöd av journalister och lärare och kommer även att ha det inom några år.

Sådan information värmer när man själv läser till lärare och arbetar som frilansjournalist.
Peace, Love & Kulcha.

2007-03-11 21:22
kulturvetarlinjen e bra man kan inrikta sig på allt inom kultur
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-11 22:44
Vad har hon för gymnasieutbildning? Ska man bli rik i framtiden, måste man ofta ha särskilld behörighet för utbildningarna.
hbsfvbljfbkljanfrgklbnabnfdab<br> <br> Sorry, ville bara ha nått unikt...

2007-03-11 22:46
He-Man
sverige har inte ett överflöd av alla yrkesgrupper som är inkluderade i lärarprogrammet. fritidspedagoger är en bristvara på arbetsmarknaden, en av dom fem mest eftersökta yrkesgrupperna..

2007-03-11 22:58
6-12-5-23 - Beroende av hur bra man är på att snacka för sig så kan man komma in som konsult ganska omgående. En polare tog ut sin biologiexamen våren '06 och jobbar nu som konsult (och drar in 29 i månaden - b'stard! typ den högst betalda biologen på flera år känns det som).

Kort beskrivning av en aktuarie.

10-4, over...

2007-03-11 23:01
tjäna pengar: gå civilekonomprogrammet på handels i sthlm.

det är grymt bra, mycket att göra men sen sportar vi bland de högsta genomsnittliga ingångslönera efter svenska utbildningar också. =)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-03-11 23:03
civilekonom. smaka på ordet bara. man får ju gråa hår och kontorsröv bara av att läsa det...

2007-03-11 23:53
Det spås bli brist på ingenjörer i framtiden. De svenska (ingångs-)lönerna är väl inte direkt skyhöga men med lite erfarenhet under västen går det att tjäna en bra hacka utomlands.
mensvärk är livets krydda.

2007-03-11 23:56
Den rekommenderade ingångslönen för civilingenjörer ligger i år på strax under 27k, har jag för mig.
mensvärk är livets krydda.

2007-03-12 00:15
Juristutbildningen eller Juris kandidatexamen som det heter på pappret kanske är något för henne? Läser själv fjärde terminen och om hon är intresserad av politik, lagstiftning, hur samhället är reglerat och vad denna reglering in facto innebär så kan det vara något för henne.
Arbetsmarknaden för en jurist är rätt bred; beroende på intresse så kan hon bli allt ifrån en åklagare till en rådgivare på någon privatägd firma.
Whoa - där folk möts och våldtar det svenska språket.

2007-03-12 00:25
Mabande P30
Varför skulle det vara en förutsättning att vara bra på att snacka för att jobba som konsult?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-12 00:30
OMAGISH P22
det skrev han inte...

2007-03-12 00:35
"Om hon är bra på att snacka så är väl konsult inom vilken bransch som helst att rekommendera."
Det är sent och jag är trött, men kan detta verkligen missuppfattas?

2007-03-12 00:38
OMAGISH P22
my bad, läste bara hans senare inlägg!

jävla pengahets i tråden förövrigt.

2007-03-12 12:06
johanman - Tyvärr kan man inte alltid lita på de där prognoserna. För 8-10 år sen förutspåddes det att det skulle behövas mängder av folk inom biotekniksektorn "inom de närmaste 5-10 åren", men så har icke blivit fallet : /

OMAGISH - För att i min erfarenhet så är det en bra förutsättning för att bli (frilansande) konsult :)
De flesta konsulter jag har träffat / känner måste allt som oftast hålla låda om någonting genom presentationer o.s.v.

10-4, over...