I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att lära sig matte - Ny metodik?

Övrigt - Blandat

   

2007-03-03 21:47

Att lära sig matte - Ny metodik?

Sammanfattning för er som inte orkar läsa:
Jag vill kunna lära mig samtliga matematiska (även de som ingår inom ämnet fysisk) formler grundligt, men förklarade på ett pedagogiskt sätt. Allt från tips om kurser, till litteratur och webbsidor är välkomna. För er som orkar läsa nedanstående skrift, känn er fria att debattera om ni sam-/misstycker.

------------

Bakgrund:
I skolan tyckte jag alltid att matte var något riktigt, riktigt underhållande och kreativt, men bara varje gång jag fick en ny lärare. För efter att ha bekantad mig med varje lärares metodik insåg jag att de inte kunde en mattelärarares huvudsakliga uppgift, nämligen att förklara.

Endast en gång, i högstadiet hade vi två praktikanter som var villiga att förklara allt, även om mina kunskaper i en viss formel skulle sluta på "universitetsnivå". Men det var också den enda gången som jag förstod en formel (som faktiskt var väldigt avancerad).

Så som jag har blivit undervisad hittils, har allt handlat om att memorera formler. Och den enda gången jag verkligen fått något förklarat för mig (utöver det tidigare nämna exemplet) var när jag sa till min mamma att jag verkligen inte förstod multiplikationtabellen och hon illustrerade. Men där tog hennes talanger i  pedagogisk matematikundervisning också slut.

Idag är det snart tre år sedan jag gick ut gymnasiet. Och tack vare frånvaron mattelärare - som hänvisar till att läsa matematik på universitetet för att skapa full förståelse - så har jag åter byggt upp min fascination och längtan efter att lära mig matte.

Matematik där varje formel förklaras i sin fulla form. Matematik som inte går från A, till B, till C, D, E, osv., utan som hoppar från A till B, från D till A, B, till F osv. i syftet att fullständigt förklara en formel. Och som struntar i allt vad gymnasie-, högskole- och högstadienivå heter. Från början till slutet av formler (grym titel för övrigt, någon som känner sig manad att börja skriva på en sådan bok?)


Music for film: http://www.nimashams.com