I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vattens fart och tagentbord i kina

Övrigt - Blandat

2007-03-02 23:34

vattens fart och tagentbord i kina

Jag var och drack vatten nyss och börja undra och tänka om vattnet som rann ner i avloppet. Åker det ner med samma hastighet om det är kallt som varm? Eller har varmtvatten segare konsistens?

Sen e mer fråga; hur ser tangentborden i kina ut? Har om 1000 knappar, mobiltelefonfunktion eller textar man orden?

http://www.rael.org . .

2007-03-02 23:35

2007-03-02 23:38
kanske svar på fråga 1:

"

Varmt vatten tar större plats är kallt vatten därför molekylerna rör sig snabbare och knuffar undan varandra. Därför väger en liter varmt vatten mindre än en liter kallt vatten. Man säger att det varma vattnet har lägre densitet."

"källa"

2007-03-02 23:40
tack whatone, men är et dära ord eller bokstäver?

2007-03-02 23:50
det är väl ljud elelr jag vet inte

2007-03-03 00:45
det är väl bilder på sydafrikanska diktatorer elelr jag vet inte
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-03 01:17
det är väl ljud elelr jag vet inte

Du går in i tråden. Ser att person A ställer en fråga. Person B svarar då på frågan, vartpå person A, ställer en följdfråga. Du konstaterar nu att du inte vet, vilket framgår i ditt svar. Du kommer sedan lika fort som du insåg att du inte kunde svaret på frågan, fram till att det allra bästa du nu kan göra, är att skriva att du inte vet. Genialt! Med fler som dig kanske det finns ett hopp för världsfreden trots allt!

Jag har en vän som är kines, han sa att det fanns 2 sätt att skriva. Antingen kunde man skriva ungefär som en fonetisk-t9-funktion. Dvs, man skrev in hur ordet lät med vanliga tangenterna, sen fick man upp en lista på alternativ som matchade ens ljud och fick välja vilket av orden man menade, med hjälp av siffrorna. Ett annat sätt, är att lära sig hur man faktist ritar tecknena. Sen kunde man rita dem manuellt, med hjälp av en bild som visar vilken tangent som ritar vilket penseldrag, typ. Tex gör A-G tangenterna (dom röda på bilden i länken nedan) horisontella linjer i olika slag. ( Finns utförligare beskrivet på wikipedia såg jag också nu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wubi <- För den som orkar. :)
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2007-03-03 01:19
Sorry, onödigt. Jag är uttråkad och ledsen, var inte meningen att hoppa på dig. Men det var ett väldigt ogenomtänkt svar.
"The badder you seem, the more lies you tell..."

2007-03-03 12:26
akius tack

2007-03-05 03:00
"Jag var och drack vatten nyss och börja undra och tänka om vattnet som rann ner i avloppet. Åker det ner med samma hastighet om det är kallt som varm? Eller har varmtvatten segare konsistens?"
För fluider (som tex vatten eller luft) anger viskositeten hur trögflytande ämnet är - sirap har hög viskositet och vatten relativt låg.

Viskositeten är såväl temperatur- som tryckberoende. Generellt kan man säga att trycket inte spelar någon större roll (för vätskor), samt att högre temperatur ger lägre viskositet. Detta gäller även vatten.

Det korta svaret blir alltså:
Kallt vatten är mer trögflytande än varmt vatten.
mensvärk är livets krydda.

2007-04-18 10:57
Haha sånt tangentbord vill jag ha !

2007-04-18 11:27
Japanska (med hiragana) tangentbord fungerar på samma sätt.
Många kollegor som har det här inne, ser coolt ut när de skriver. Tydligen plockar det fram de "vanligaste" orden och fraserna - dock styr man detta väldigt mycket själv. Orden markeras (ungefär som med T9, fast allt går MYCKET fortare), sedan väljer du vad du ville ha.

Låter segt, men det går snabbare att skriva än vad det gör med ett vanligt tangentbord med latin layout.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-18 11:28
...om man skriver på japanska då ;)

2007-04-18 11:56
johanman 

men eftersom varmt vatten även tar mer plats, så kanske det ändå tar mer tid på sig att försvinna ner i avloppet...?