I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

A-kassa shit. do u know?

Övrigt - Blandat

2007-02-28 15:04

A-kassa shit. do u know?

Tjena.
Sitter åh betalar in min akassa till "hrf" alltså handel- o restaurangfacket. Jobbar dock inte inom handel längre utan som elektriker. Men jag saknar fullständig behörighet men går trots det lärling pga. känningar.
Nu undrar jag om det är krav att jag måste byta fack då. Det gör mig osäker med tanke på att jag saknar behörigheten och är rädd för att dom ska whina på det och göra så jag inte kan fortsätta att jobba förrens jag pluggat klart?

Hoppas nån kan tyda vad jag menar.
Tacksam för svar!

Don't call me a backstabber, I stabb you in the face

2007-02-28 15:06
.... OCH om jag nu blir arbetslös säger vi, kan dom då nega ersättning för att jag jobbat som elektriker (nu 6 månader) och inte inom handel dit jag betalat ?

2007-02-28 15:21
Först och främst så måste du inte vara med i något fack för att vara med i A-kassan.
Ja, du borde vända dig till den fackförening som har hand om din A-kassa - det kommer inte vara några problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-02 21:16
Ja, grattis till alla arbetare !! :(

2007-03-02 23:10
du måste iaf höra av dig o säga att du bytt jobb

2007-03-07 09:21
Allright.. Så det enklaste i min situation är egentligen att ringa hrf och höra om deras åsikter och sen mer eller mindre göra som dom säger? :]
Jag orkar inte sätta mig in i skiten. Tycker bra det jämt och ständigt är strul.Men dagen då man stod där arbetslös för ett halvår sen och pengarna rullade in endå var ganska glad. Då tackade man mor för att hon stod där med pekpinnen och sa vad jag skulle göra :p

2007-03-07 13:01
nej man.. jag har vart medlem i lärarnas a-kassa sedan 2000, enda året jag vikarierat som lärare.

har haft andra jobb sen dess men vart kvar i LA och dom har inte brytt sig.. jag är på väg att utbilda mig till lärare nu men går ur a-kassan, som student har jag mindre pengar än en arbetslös och alltså inte råd att vara med längre.

2007-03-07 13:01
har iofs aldrig vart med i facket, bara a-kassan