I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skriver ett litet PM om Whoa

Övrigt - Blandat

2007-01-31 00:33

Skriver ett litet PM om Whoa

Tjenare!

Jag pluggar på Örebro Universitet och är i arbetet med att skriva ett litet PM som är baserad på Whoa.nu. Detta kommer att hantera frågor kring upphovsrätt och PUL osv, men även ta upp frågor kring genus och pr. Jag vet att det kan låta som en mysko blandning, och det är det kanske iof. Men men, till saken jag egentligen skriver detta inlägg från början.

Jag skulle villja ha lite hjälp från er med att svara på två frågor. De lyder:

1-Hur skulle du beskriva den genomsnittliga användaren av forumet?

2-Tror du att diskussionerna som äger rum inne i forumet stärker de rådande könsrollerna inom hip-hop?

Tackar så sjukt mycket på förhand\pj

2007-01-31 01:46
1. Spydig, ironisk och allmänt leka-överlägsen-attityd

2. Nope.

2007-01-31 01:56
1. Besserwisser...
2. Kanske. Om inte annat så är dom iaf ett ganska talande uttryck för hiphopkillars syn på kvinnor...
What would macgyver do?

2007-01-31 01:58
1. Som ovanstående sagt. Finns en del politiskt intresserade och en del hiphoprävar med mkt knowledge också men de drunknar i alla kids.

2. Vilka könsroller är det?

2007-01-31 03:54
jag har skrivit en högskole uppsats på b-nivå om du e intresserade av, den handlar om internet communities bla whoa, om hur man marknadsför sig osv via internet tex.... mvh
Http://www.myspace.com/vitoeme<br/> Block Starz Records

2007-01-31 08:47
Antal män: 21049
Antal kvinnor: 8928
Medelålder: 21
skriv kort, helst inte alls

2007-01-31 16:21
perj84
1. I ett ord: omogen.
Med fler ord: de som märks mest är de som är lite för rebelliska framför datorn, de som måste synas, men det finns även många (även om de är i minoritet) som är både lugna och djupt insatta i sina ämnen, vare sig det är filosofi, musik, eller politik.

2. Tyvärr så: ja. Med tanke på att de i den första kategorin i förra svaret inte är den mest eftertänksamma gruppen så har de väldigt lätt för att inte bry sig om andras syn på saken och med tanke på att samma grupp är den som främst lyssnar på rappare som befäster de olika känsrollerna, så: ja.

Skulle vara kul att läsa en kopia sen när det är klart :)

Emcee_M - Skicka gärna över en kopia av ditt också, alltid intressant att se den bild som förmedlas :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-01-31 16:27
1: det som sagts ovan; omogen, spydig, arrogant, översittar-attityd

2: nej

Emcee_M P25
skulle också precis som mabande vilja läsa din uppsats:)
syumoan akoinwe!

2007-01-31 16:48
Tack för alla svar, fortsätt gärna.

Allas åsikt är av värde.

Peaceout

2007-01-31 17:51
Som svar på din första fråga så måste jag ändå påstå att jag finner den här sidan mer mogen än andra communities som riktar sig till samma åldersgrupp. Jag vet att det finns mycket gamla rävar här men majoriteten av användarna ligger väll på mellan 15-25 år kanske. Om man jämför diskusioner och forum med exempelvis playahead, så måste jag säga att diskusionerna ligger på en mycket högre nivå, men den har en ägre nivå en ex. flashbacks forum. Givetvis finns det fula fiskar även här men det är ju ändå internet vi pratar om, alla kan vara anonyma och bete sig som de var då dem var 5 år. Själv skulle jag inte ha något emot att tolerans-nivån på på whoa sänktes så att vi slipper dessa ettriga användare som förstör mycket av diskusionerna i forumen.

Lycka till med uppsatsen!
 biffko to di world

2007-01-31 17:53
Du kan även ta med i räkningen att Graffiti-forumet här på whoa troligtvis är en stor anledningen till alla dessa rebeliska och otrevliga ungdommar...
 biffko to di world

2007-01-31 17:59
vad är könsrollerna inom "hiphop" då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-31 18:05
1. finns som sagt inte mycket att tillägga; omogen, spydig, arrogant, översittar-attityd. sen har Torre1 en bra poäng också.

2. delvis, kanske. "coola hiphop-snubbar som kan & vet allt" har en tendens att klampa över alla andra.

Perj84 & Emcee_M,
ni får mer än gärna skicka era uppsatser till mig med :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-31 19:32
Peppis F24: det kan jag inte svara på, men alla har en bild av hur könsrollerna inom hip-hop kulturen är.

t ex. Vilken roll har de allra flesta kvinnor i hip-hop videos från USA. MTV dvs