I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att bara äta havregrynsgröt

Övrigt - Blandat

2007-01-29 17:37

Att bara äta havregrynsgröt

Hej gott folk!
Jag satt och läste på ett havregrynspaket vid frukosten idag och det slog mig vilka suveräna energivärden havregryn faktiskt har. Till en portion använder man endast omkring 35 gram havregryn, ungefär 150-200 kalorier alltså. Det innebär att man kan gå runt och vara proppmätt hela dagarna utan att behöva oroa sig för att gå upp i vikt.

Inspirerad av en historia om filosofen Ludvig Wittgenstein som gjorde gällande att han under flera år av sitt liv levde på endast gröt funderar jag på att göra samma sak.

Nu är ju inte jag någon läkare eller dietist och min uppfattning om vad suveräna energivärden är stämmer kanske inte överens med en klokare persons uppfattning. Därför frågar jag nu er, bästa whoaiter:

Kan man leva ett sunt och friskt liv med en kost bestående av enbart microuppvärmd havregryn, vatten och kanske en frukt emellan varven?

Redaktionen

2007-01-29 17:38
fyfan vilket värdelöst liv..
namaste

2007-01-29 17:39
Går nog runt om du pallar alla näringsbrister och afromage!
njut

2007-01-29 17:43
Skulle jag hellre basera min diet på att bara att kycklingfilé eller något sånt... Om du tänker på att du vill hålla formen...
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller
Moderator

2007-01-29 17:44
du lär ju behöva äta en del frukter och lite extra protein. om du dricker några deciliter mjölk om dagen är det ju inga problem.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2007-01-29 17:44
uch efter några veckor kommer du tröttna och vill aldrig äta mer gröt.
<3

2007-01-29 17:45
Jag kommer nog nästan uteslutande leva på just havregrynsgröt denna månaden pga min ekonomi. Får se hur jag mår sen.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2007-01-29 18:04
Sa lange du drar i dig vitaminer och annat sa funkar det nog.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-01-29 18:08
proteiner proteiner proteiner.

fast havregrynsgröt är riktigt grym mat =)

Och om man ska lyssna på allt Wittgenstein har sagt vet jag inte riktigt =)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-01-29 18:08
Det är ju bra som komplement, särskilt om man vill spara pengar.

Man kan ha en hel del olika saker på gröten också, jag använder oftast sylt, äppelmos eller banan. Några andra tips?
Skäms du inte?

2007-01-29 18:12
honung är nice att ha i.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-01-29 18:13
Jag kör på 2-3 yoghurts om dagen. Har gjort det i nån månad nu. Har tappat strax under 8 kilo på det och jag har inte haft något problem med det. Fick dock synda 10 dagar för en månad sedan och käka normalt för jag tatuera mig så var rädd att den inte skulle läka bra om man inte körde på vanlig mat. Men nu är jag igång igen på min diet som funkar skit bra.

2007-01-29 20:04
mellenöl, 2-3 yoghurts? kan ju inte funka me två - tre sånna små "portioner" ? Annars älskar jag yoghurt å de skulle inte skada att gå ner ett par kilo till sommaren haha.. så tell me more :)
Save me Jebus!

2007-01-29 20:24

På förpackningen står det att en portion havregrynsgröt + 2 deciliter lättmjölk innehåller 11 gram protein. Om man äter ungefär fyra till fem portioner om dagen borde väl det räcka?

Jag tänker mig att man kan bli väldigt trött på smaken förstås, men samtidigt kan det ju kännas befriande och glädjefyllt att ha ett asketiskt levande, som en munk!

2007-01-29 20:32
Kid-Ni P19

Oj, mena såklart drickyoghurts. Jag har aldrig hungerkänslor så får nästan tvinga mig i dem. Som idag har jag bara tatt en och det var vid 11 tiden.

2007-01-29 20:33
blanda i linfrön i gröten. brukar köra 2 msk linfrön + 0.5dl fiberhavregryn i gröten. finfint

skulle kunna tänka mig att leva på gröt. men det lät skapligt läskigt med 150-200 kcal per 35 g?
Its Tricky!

2007-01-29 21:05
Mellanöl, afan.. de ska ja lätt testa!.. tror dock att jag kommer behöva mer än tre drickyoghurts i början.. men de trappas väl ner antar jag hehe..
Save me Jebus!

2007-01-29 21:09

gunde måste ha rätt! han är dalmas.

2007-01-29 21:10
sjuuu nycklar!
Its Tricky!

2007-01-29 21:15

nääära räknas inte på fååårtää!

2007-01-29 21:29
men så kommer energin i havret från kolhydrater,
och käkar du för mycket kommer du bli FET.

får du t ex inte i dig nödvändiga fetter som gör att kroppen kan tillgodogöra sig alla näringämnen och vitaminer kommer du få skörbjugg.

bara att välja och vraka, u pick
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-29 22:20
Jag äter gröt varje morgon.. Och det är inte alls sant.. Du tappar krafterna under dagen.. Iaf jag.. Men tränar mycket också.. Men skulle säga att din teori är helt åt skogen.. Men det är kanske bara jag.. Testa och berätta hur det gick..

Cheers
eruduuuja

2007-01-29 22:25
varför inte bara äta rätt och träna typ va? mat är ju liksom livet och vem fan vill svälta sig själv
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-29 22:26

Jonka

Är du medveten om att det är 7% fett i havregryn?

Det är bara rättvisa att få rätt visa rätt visad och är ni rätt visa förstår ni att det var rätt vi sa

2007-01-29 22:34
1. Proteinet i havregryn är inte fullvärdigt.
2. Man blir inte tjock av kolhydrater. Kolhydrater innehåller lika mycket energi som proteiner (en fjärdedel så mycket som fett). Äter man däremot snabba kolhydrater så sätter man fart på insulinet, som säger till kroppen "lagra så mycket energi du kan".
3.Man kan inte förvänta sig att man kan käka gröt till frukost och sen inte "tappa krafterna under dagen".
4. Gundes muskler skulle aldrig klarat den påfrestningen som träning och tävlande innebär, om han inte fått i sig tillräckligt mycket fullvärdiga proteiner. Att han levde på havregrynsgröt är alltså felaktigt.

2007-01-29 23:24

Hahah fan vad skönt jag har tänkt samma grej, havregrynsgröt är ju the shit, dår nyttigt liksom..

Fast jag fick höra av alla att det var en dum ideé jag med. Men större delan av sin kost borde ju var dår lungt och nyttigt.. 

2007-01-29 23:35
Jag är ingen expert. Däremot tror jag att det är nyttigare med en varierad kost. Dvs jag tror du överlever av gröt, däremot tror jag att du kan få näringsbrist på vissa mineraler o liknande kanske. Och det är förbannat tråkigt.

2007-01-29 23:50
skitsamma P23

du skriver dår galet
Det är bara rättvisa att få rätt visa rätt visad och är ni rätt visa förstår ni att det var rätt vi sa

2007-01-30 08:44
Vad tråkit att bara käka gröt :/.
Finns vell bättre sätt att gå ner i vikt än att leva på gröt.
Käka rätt o träna är vell det bästa sättet och säkert bra mycket roligare än att äta bara gröt, fatta vad trött man skulle bli på det usch.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2007-01-30 10:06
Anledingen till att Wittgenstein bara åt samma sak hela tiden var ju att ahn tänkte på saker som han tyckte var så viktiga att han inte ville ha olika smakintryck varje gång han åt, det störde hans tankar för mycket.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2007-01-31 17:49
caddazzo P19
jojo, dock innehåller det inte alla nödvändiga fettsyror.

2007-02-01 02:41
nej men de fettsyrorna behövs inte för att tillgodogöra sig vitaminer
Poet

2007-02-01 10:36

min far åt endast naturell yoghurt + knäckebrödsbitar i yoghurten, lite salt och voíla. 3 ggr om dagen i något halvår, han tappade rätt
så mycket. å andra sidan tränade han sönder sig.

jag har kört på en massa metoder, och gått ner i vikt.
pallar dock inte dra dom här.
What I said, yo!

2007-02-01 15:06
Om du vill se allmänt hemsk och sjuk ut så ja, men antar att det handlar mer än att bara överleva, man vill väl vara i någorlunda bra skick.

2007-02-01 20:57
Oljudet F17: haha, källa? och vart tar närningsämnerna vägen?
Its Tricky!

2007-02-02 19:00
Nej, det försvinner inga näringsämnen i micron, varför skulle dom försvinna? (Antar att dom tror att dom oxideras)... Vilket dom inte gör...

och:

På förpackningen står det att en portion havregrynsgröt + 2 deciliter lättmjölk innehåller 11 gram protein. Om man äter ungefär fyra till fem portioner om dagen borde väl det räcka?

- Ja, om du väger sisådär 20-25 kg...

2 gram protein / kg kroppsvikt är rekomenderat intag / dag...

Men under en kalorirestriktion,(som du gör) så bör det ligga högre...

Det finns betydligt mycket smartare varianter på dieter än det här...
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller

2007-02-02 20:15
en väldigt bra frukost är det iaf, men innehåller såklart inte allt du behöver. men käka du harvegrynsgröt till varje frukost, just den dieten skulle säkert få många att gå ner i vikt

2007-02-02 20:17
men däremt är denna här dieten kanske nått att hänga i granen;

enbart havregrynsgröt , proteindryck & mineral/vitaminpiller + omega 3 typ

2007-02-02 22:13
jag gillar iaf havregrynsgröt med lingon, mjölk och honung.

havregrynsgröt är FETT under skattat!!!
Call me Mr. Tibbs

2007-02-02 23:15
det är gott