I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stereo eller vinyl?

Övrigt - Blandat

2007-01-27 23:28

Stereo eller vinyl?

TJA!
Har n bestämt mig för att införskaffa en ny musik spelare.
Dock vet jag ej vad....

Så jag jag frågar er erfarna här vad som är bäst.
Har sett att vinyl är dyrare och att även skivorna till en sån är dyrare men att det finns mer äldre utsläpp (eller?) till de.

Några plus och minus på respektive och sedan några schyssta sidor med gamla skivor till båda spelarna vore schysst om ni kunde fixa.

Tack på förhand

2007-01-27 23:45
Det är det alltså.
Men det är ju så jävla dyrt:S

2007-01-27 23:47
vinylskivor kostar inte så betydligt mycket mer än cd. Men om du tvekar, hoppa vinylspelarn så länge
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2007-01-27 23:58
vinyl, har du dator kan du alltid lira annan musik därifrån tills du kan köpa en cd senare
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2007-01-28 00:20
band, man kan tillockmed spola fram och tilbaka
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-01-28 00:35
Gillar vinyl mer, eftersom det blir skönare ljud och man hoppar inte mellan låtarna utan om man ska lyssna på en skiva så lyssnar man på hela.
Man kan ju alltid koppla in mp3/använda dator till annan musik. Vinyl kostar ca 30 mer kanske..
Dock så kan man (tydligen) slita ut vinyl skivorna, fast då får man nog köra dem ett tag. De är ju även känsligare, dvs låt dem inte ligga på golvet och trampa helst inte på dem.. osv..
dom kallar mig Rambo..

2007-01-28 00:42
Känns kanske lite jobbigt att inte kunna hoppa mellan låtarna:S

2007-01-28 00:44
jag tycker att det är asgött.. Om man lyssnar på mp3 eller cd så är det liksom bara att trycka på en knapp. Men med vinyl så måste man liksom fram till spelaren och lyfta på nålen och flytta fram den. Känns inte riktigt värt så då blir det att man lyssnar på hela skivan från början till slut. Och då bliiiiir det mkt skönare..

Självklart kan man byta, är ju inte direkt svårt.. bara jag som är lat =)
dom kallar mig Rambo..

2007-01-28 11:35
Känns som att skaffa en stereo är det billigare alternativet.
Både stereon och skivorna är ju typ billigare med 50%.
Släng upp lite länkar med bra priser med cd-skivor utländska som svenska.

2007-01-28 11:42
ja du lär få skaffa dig en stereo ändå, menar köp en jävla stärkare pch bygg på med det du vill ha. varför inte både vinyl och cd eller what ever.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-28 15:03
jag lyssnar bara på vinyl nu. och spelar annan musik från datorn, men som sagt, tjacka en förstärkare som är äldre än tio år, så har du ju garaneterat phono-ingång också. så slipper du tjacka riaa förstärkare . så kan du ju köra både vinyl och cd :)

2007-01-28 15:06
lil-mcd P16
Jag håller med storpajsarn P23 bygg ihop med både vinyl och cd. Om jag var tvungen att välja så hade jag nog valt vinyl på grund av den sköna känslan och ljudet. Och framför allt på grund av datorn, lyssnar absolut mest musik från datorn. Väldigt sällan jag pular in en cd i stereon men klart det händer också. Nya Rick Ross skivan har väl åkt in ett antal gånger.

Rör inte min prilla !

2007-01-28 17:19
du kan ju spela vinyl stereo.
däremot om du snakkar om cdspelare/vinyl så är det ju som att fråga om du ska köpa skor eller en tröja. jävligt upp till dig.
det bästa är ju iofs att köpa en bra förstärkar med bra högtalare, sen kopplar du in vinylspelare/cdspelare/dator å allt till den. behöver ju inte köpa allt på en gång utan du kan ju bygga eftersom, beror ju på vad din ekonomi tillåter :)
((MAAD))

2007-01-28 17:23
hmm...ibland funderar jag borde lida av att inte höra den här stora skillnaden på ljudet som kommer från en cd skiva och det som kommer från en vinylskiva. min hörsel är ju liksom bra i övrigt...

2007-01-28 17:30
Köp en stereo som man kan koppla in en vinylspelare till? Vinylspelare finns ju på närmaste loppis......
Twang System fi de werl

2007-01-28 17:30
Detta var den sjukaste tråden någonsin!

2007-01-28 17:37
Vinyl är så mcyket mer känsla än vanliga skivor, jag lovar. Dessvärre fick jag erfara igår att det inte är någon vidare sker party-maskin, då fulla människor har en tendens att förstöra sköra saker, så nu sitter jag o grinar över min fuckade vinyl-spelare...
 biffko to di world

2007-01-28 17:41
Jag tycker vanliga cd's funkar precis lika bra som vinyl skivor så skaffa dig en stereo du.

Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2007-01-28 18:33
så om han kör på vinyl så kör han på mono/surround? :)
((MAAD))

2007-01-28 19:07
jag tycker lätt vinyl, inte för ljudets kvalitet eller ekonomiska skäl utan för att du kommer att uppskatta din musiksamling så mycket mer
Var sak har sin vals