Så skiljer man på de och dem
Det är inte alltid så enkelt att veta när man ska skriva "de" och när man ska skriva "dem" i en mening, om man inte är så lat att man tar den lätta vägen ut och skriver "dom" rakt över. Hjälpsam och välmenande som jag är så tänkte jag nu ge ett enkelt och användbart tips för hur man ska komma fram till vilken av formerna man ska använda. Alltså:
Man byter ut ordet "de/dem" i en mening mot "han/honom". Då ser man hur det ska vara. Om det är ordet "han" som ska placeras in där så är det "de" man ska använda. Om det är "honom" som är rimligast att placera in där ska man använda "dem". Exempel:
Jag skriver att "jag träffade dem vid Medborgarplatsen". Det eftersom jag om jag bytte ut "de/dem" mot "han/honom" skulle välja "honom". Jag träffade honom vid Medborgarplatsen. "Jag träffade han vid Medborgarplatsen" skulle jag ju inte skriva, eller hur. Då ska jag inte heller använda formen "de" i den meningen.
Exempel åt andra hållet: De är inte särskilt vänliga. "De" använder jag eftersom "de" kan bytas ut mot "han". "Han är inte särskilt vänlig". Jag skriver ju inte "honom är inte särskilt vänlig". Alltså skriver jag inte heller "dem är inte särskilt vänliga."
Sådär, då vet ni det också. Mycket nöje!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|