I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att starta om på nytt...

Övrigt - Blandat

2007-01-08 23:00

Att starta om på nytt...

Till en början: komentera inte att ni inte orkar läsa, ni har ett val om ni vill läsa eller ej. Läs och tänk sedan efter mellan raderna. Klarar du inte det så kan du lika gärna hålla käften. Jag är inte det minsta intresserad utav att höra din åsikt om du inte klarar det. Jag ursäktar även en del stavfel och särskrivningar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig så ni inte missförstår mig. Just därför måste ni försöka tänka efter i meningarna så ni hajat rätt.

Nu är det så att jag försöker lämna mitt gamla liv bakom mig igenom att starta om på nytt i en annan stad på en folkhögskola direkt efter sommarlovet. Dock har jag vissa bekymer som jag oroar mig för. Och det är hur jag ska gå tillväga för att inte hamna fel igen (ja jag oroar mig ständigt om min framtid).

En stor del av vad som kan få mig att hamna fel är vilken vänskapskrets jag väljer.
Dock känner jag en stor klump i magen av ur jag ska lyckas få en bra relation till dessa människor. Innan har jag alltid omedvetet sökt mig till folk som haft stora problem som jag senare rådgivit så de förr eller senare lyckats komma ur sin skit. Det är på så vis jag lyckats få mina vänner eftersom jag är en riktigt känslomässig person som oftast sätter folks mående före mitt eget.
Och eftersom jag alltid vill folks bästa så har alltid jag dragits in i någon skit förr eller senare så jag fått en hel del problem på mig.
Just därför vill jag veta hur jag nu ska kunna gå tillväga för att skaffa en bra relation med en människa som står stadigt på sina två ben.
Jag har en negativ egenskap till att oftast prata om negativa saker, just därför att det sällan händer något positivt som känns värt att prata om. Så när jag nu ska försöka ta kontakt med en sån människa som står fast på jorden så vet jag inte hur jag ska bära mig åt. Jag blir osäker på mig själv, blir osäker i det jag säger och det märker personen vid min sida på en gång. Därför tar den oftast avstånd. Dock kanske den försöker ge mig en eller några chanser till enbart för att vara trevlig. Men då blir det oftast så att man börjar prata om en hel del negativa saker och det är sånt som får den andre att ta avstånd (en människa utan större problem drar sig oftast undan från folk som är osäkra på sig själva och har problem).

I vanliga fall om hur man får kontakt med folk har jag märkt av är att det oftast visar sig att man delar många gemensamma intressen, har samma humor och det är inte förens då man går in mer djupare på negativa saker. 
Och det är just den biten jag behöver hjälp med, jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att på en gång börja prata om negativa saker.
Visst jag kan vara hur glad och sprallig som helst. Men eftersom jag har ett stort intresse för att bry mig om andra människor så blir det bara svårt för mig att inte prata negativt och går istället direkt på. För mig känns det som att det finns så mycket mer att prata om när det handlar

2007-01-08 23:02
om det negativa, just därför blir det oftast lättare för mig att prata om det mer än det positiva.

Jag har inte känt av så mycket positivt under mina år (jag har istället levt på mina vänner som uppskattat mina råd och hur jag fått de att tag sig upp ur deras problem). Därför vet jag inte riktigt vad som är positivt och vad som får folk glada. Jag har ju som sagt hela tiden dragits runt i en stor virvelvind med samma typ av folk och därför blir det svårare för mig att veta vad andra uppskattar eller hur de agerar.
Innan har jag alltid varit med om att folk uppskattar mig därför jag hjälpt de och fått de att skratta åt sina problem och nu då? Vad gör jag nu? För jag vill verkligen inte visa mig negativ.

Och just därför blir det nu svårt för mig eftersom jag inte vet hur jag ska bete mig för att inte göra ett dåligt intryck på de jag möter.
Jag oroar mig ständigt om vad folk ska tycka och tänka men hey that's me och jag vet inte hur jag ska göra för att sluta tänka i dessa banor!
Det vore så mycket lättare om jag visste hur jag skulle gå tillväga så jag slapp vara osäker i allt jag sa i rädsla om att de jag tagit kontakt med ska fly.

Det är just därför jag vänder mig hit, jag behöver hjälp med hur jag ska börja tänka om och med vad som oftast är positivt att prata om.
Hur tycker ni att jag ska göra mig förstådd på bästa sätt utan att visa mig negativ?

Som sagt, jag är vill starta om på nytt. Lämna all gammal skit och börja fokusera mig på en bra vänskapskrets som inte ger mig problem.

Under det här året har jag tappat kontakten med många vänner pågrund av deras drogmissbruk etc.. De få vänner jag har kvar är oftast fullbokade i veckodagarna pågrund av allt deras plugg och under helgerna går de ut på krogen efetrsom de är fyllda 18. Jag är fortfarande 17, fyller dock 18 detta år men det är inte förens i sommar.

Så under detta år som gått har jag mer och mer varit för mig själv och har just därför kommit mig själv mycket närmre. Jag känner mig mycket bättre i mitt mående och jag är redo för att börja om på nytt igenom att skapa en ny vänskapskrets där det inte rör sig om droger och andra problem som kan uppstå.

Så... Ja.. Hur ska jag egentligen bära mig åt för att inte falla tillbaka i ett nytt dåligt umgänge?

Oftast när jag ska prata med folk utan att prata negativt blir det att man pratar lite mer om vad man lyssnar på, vad man har för intressen etc etc.. Och hur det än går så kommer man alltid in på något negativt därför de ständigt ställer någon fråga om i vilken skola man går (jag går på iv) och ja, det är då de ska höra historian bakom varför man går där. och blablabla... och det är efter det som de tar en för att ha hamnat fel i livet och det är så de drar sig undan och blablabla.. För att de inte vet vad de ska säga.. Mhh.. Så är det..

Ni kommer ju troligen inte orka läsa allt.. Men nu gör ju som ni vill. Skulle dock uppskatta era värderingar om det hela och om hur jag ska gå tillväga för att hamna rätt i livet utan att ständigt gå ensam elelr med problem.

Och som sagt jag är en känslomässig person så jag uppskattar inga påhopp. Nu har jag utlämnat mig själv, försök istället att hjälpa mig istället för att dra en massa onödiga negativa komentarer. Sånt uppskattas INTE i detta fall.

Adjö och tack på förhand!

2007-01-08 23:13
kan säga att detta är första gången någonsin jag pallar läsa ett sånt inlägg, det blir dessutom svårare för mig att skriva eg. för jag har ingen aning om hur detta ska gå till.. du måste helt enkelt bli mer säker i dig själv, våga bjuda på dig själv utan att det känns kasst..
Just det här med skolan (IV) löser väl sig om du nu vill börja på nån folkhögskola, där kommer du ju dessutom hitta människor som delar samma intressen som dig, inte sant?

aja, fick lite skrivet iaf.
önskar dig god lycka i framtiden
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2007-01-08 23:14
kan ju tilläggas att jag ville skriva i denna, mest för att jag kommer hamna lite i din sits, hade tänkt att göra något liknande, flytta ifrån min hemstad ett tag.. fast jag delar ju inte dina problem och vill inte lämna mina vänner helt..
ask Beavis, I get nothing Butt-head

2007-01-09 00:28

Tycker det framgår tydligt i det du skriver att du borde jobba med att förbättra din självkänsla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-09 00:28

och det var inget elakt menat, så hoppas inte du tar illa upp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-09 00:43
Hej.
Jag känner igen mycket i mig själv i dig då jag ochså mår dåligt och gillar att hjälpa andra eller att prata om negativa saker om både mig själv och annat, jag har kommit till sikt att det är mig själv det är fel på.. det är jag som mår dåligt och har en dålig bakgrund och det är det som gör så att jag fortsätter, jag försöker hjälpa andra för att känna mig själv bätte då jag inte klarar av att hantera mina egna problem och jag tror du har samma problem att du inte klarar av att hantera alla dom problem du har och utövar dom på andra igenom att prata med dom om hur dom mår etc men jag vet inte, det är vad du känner själv, läs detta och säg ifall du känner igen dig om du känner att du inte vågar eller kan ta dina egna problem i hännderna, jag kanske låter elak men jag har själv hört det många gånger att jag ska ge fan i andra före mig själv och jag måste börja arbeta på mitt eget liv.

Ja, det är inte lätt ska jag lova dig, terapi är en bra ide och att lära känna sig själv hur den man är, att prata med sig själv och försöka se vad felen är och träna på att få bort dom, iaf nog skrivit hoppas jag var till någon nytta :)

//caesar
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-01-09 00:52
Du borde jobba med att förbättre ditt självförtroende och du borde framför allt gå till en psykolog. Det är inget konstigt med att folk behöver gå och prata med en psykolog, tror de kan hjälpa dig på många sätt. Du måste bygga upp ett själv förtroende så att du vågar tro på dig själv.

Forumssignatur...<br>

2007-01-09 09:03
nej, inte självförtroendet..kanske lite det oxå iof..men mest självkänslan.det är skillnad på det.

2007-01-09 09:29
tycker inte du borde tänka "hur ska jag bete mig mot folk för att de ska tycka om mig?", försök som sagt bli mer säker på dig själv och var dig själv. ingen kan ge några direkta instruktioner på hur du ska va dig själv som bäst.

du verkar vara
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-01-09 11:10
mer självkänsla och mer fokusering på små saker som är positiva, en sak kan ju vara att du att ser mer positivt på att börja ditt "nya" liv och tar det som en positiv förändring och inte går runt och oroar dig för att allt ska bli som det har varit.