I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bartender?

Övrigt - Blandat

2007-01-08 19:18

Bartender?

Ja, jag är jävla dubbelmoral som säger åt andra att googla men gör det inte själv. Men jag tänkte bara höra efter lite om det här med att utbilda sig till bartender.

Antagande,
man åker alltså iväg till Kos/Malta/Cypern/Vad som helst, betalar några tusenlappar och kan sedan efter "utbildningen" hämta ut sitt bartenderdiplom, som legitimerar en att servera alkohol på plats med utskänkningstillstånd?

Frågor,
är det här diplomet på något sätt meriterande när man söker jobb på en bar? (Eller är det liksom att slänga pengarna i sjön egentligen?)

Vilka ställen är schyssta? Vilka svenska utbildningar är schyssta?

Vad tjänar man på att jobba som bartender?

Är det något mer jag behöver tänka på?

/Hit it!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-08 19:20
jag tycker fortf. om google
ask Beavis, I get nothing Butt-head
Toastare

2007-01-08 19:20
nej det är inte särskilt meriterande att ha gått bartenderskola nere på valfritt charterställe. Du kan säkert få jobb på nån pub eller på nått ställe där nere (såklart)
Vill du få en schysst anställning här i sverige så betala lite mer pengar och gå här istället.

Bartender=restaurang... och det beror väl på vilket ställe du jobbar på och hur duktig du är-
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-01-08 19:21
Toastare

2007-01-08 19:22
"tryck sök"
Toastare

Utbildning
För att kunna arbeta som bartender bör du ha serveringsutbildning. Grundläggande utbildning inom restaurangområdet finns inom gymnasieskolan på Hotell- och restaurangprogrammet.

Utbildningar för bartenders finns inom kvalificerad yrkesutbildning på eftergymnasial nivå (KY). IBR Internationell Bar och Restaurangchef, 60 KY-poäng, ordnas av Gastroacademy i Halmstad. Utbildningar kan också finnas inom komvux.

Bartenderkurser finns på fristående skolor. En bartender kan också utbildas på arbetsplatsen.

Utbildningar på högskolenivå finns vid universiteten i Göteborg, Lund, Umeå och Örebro (Restauranghögskolan i Grythyttan) samt vid Högskolan i Kristianstad. Utbildningarna omfattar 80/120 poäng och är två till tre år långa. Dessa utbildningar är dock mer inriktade mot arbete som sommelier eller i olika arbetsledande positioner.

Utbildningar.ams.se
ger dig exempel på utbildningar

BountyBoo F26
En svensk utbildning är alltså meriterande? Dvs, leder mig lättare till ett bartenderjobb om jag inte har kontakter?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-01-08 19:23
Ju högre utbildning=bättre jobb.. om du inte har kontakterna och orken att slita dig uppåt.
Toastare

2007-01-08 19:24
nilsL

som sagt.. att läsa det på universitetsnivå eller som KY utbildning här i Sverige (då du också har en tredjedel praktik) kommer ge dig bättre jobb..
men som sagt lär du dig mer än att blanda drinkar som på kos... du får mer matnyttig kunskap..

2007-01-08 19:25
BountyBoo F26
Jo, jag förstår det. Jag hade dock inte planerat att livnära mig som bartender mer än ett tag, så därför tänkte jag mig en ganska kort utbildning (som jag hinner under sommarmånaderna), och som jag därefter kan ha i ryggen när jag söker jobb till hösten.

2007-01-08 19:25
Det handlar nästan bara om kontakter i branschen!

Sen vad du tjänar är varierande, börjar väl på 100-120kr/h + OB.
Sen dricks då som varierar från ställe till ställe.
CAMPIONI!

2007-01-08 19:27
Rizmo P22
Ja, som vanligt. Jag hade dock hoppats kunna göra mig lite mer attraktiv då det är brist på sådant. :)

2007-01-08 19:27
*dvs, brist på kontakter.

Attraktiv-ness är det ingen brist på. ;)

2007-01-08 19:28
Messo P22
Fan vad härligt, fast i den här stan skulle man missa OB ganska lugnt. (ingenting öppet).. Och dessutom är det bara söta små flickor som får dem där jobben. :(

2007-01-08 19:29
(ingenting öppet efter klockan 18:00 känns det som, haha)

2007-01-08 19:30

nu va det väl inte barista han ville bli? jag har jobbat som det, har ingen formell utbildning dock. trist är det i alla fall.

Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Toastare

2007-01-08 19:32
fimp

han menade nog "coffee shops" som för de flesta serverar nått annat än kaffe..

nilsL
jadu... om du ska göra det utomlads kan du plugga på de vanligaste drinkarna och så söker du jobb på nån skit turistort.. folk är ändå så fulla att de inte vet vad de dricker. Så länge du kan hälla upp en pint är det lugnt...

2007-01-08 19:33
BountyBoo F26
Vill helst jobba i Sverige, och i min något begränsade stad (Sundsvall).

2007-01-08 19:33
bounty jo men såg att nån här uppe skrivit om baristas.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-01-08 19:35
fimp F23
Obligatoriska bilder på din latte-konst! :D
Toastare

2007-01-08 19:41
En gammal kompis till mig blev årets barista 2002
Toastare

2007-01-08 19:42
nu ljög jag... 2004.... eller var det både och

2007-01-08 19:42
nilsL haha mm jag är ungefär lika skillad som vilken liten blondie på wayne´s coffee som helst. men det stod barista på anställningsbeviset. fett med respekt. eller kanske inte.
Toastare

2007-01-08 19:43
Men en liten stad som sundsvall.. du borde väl ha polare som jobbar i restaurang/bar branchen.. alltid några polare som börjar där när man gått ut gymnasiet... eller så lär man ju känna personal på stamstället.

2007-01-08 19:47
BountyBoo F26

sjyst jobbat, en fyrpost och två dubbelpostningar, satsar på Årets dubbelpostare 2007? :)

2007-01-08 19:53
Men en sån här utbildning då? http://www.gbg-bartenderskola.se/index.php?Bartenderutbildning

Är det inte en fot in, och rätt mycket kunskap? Samt att man får något form av internationellt certifikat om man skulle vilja arbeta utomlands?

BountyBoo F26
Jag vet fan inte, jag har inte så mycket kontakter direkt, men å andra sidan så har jag inte kollat särskilt mycket heller. Visst vore det ju roligt om man kunde glida in på en räkmacka, men när de inte finns tillgängliga så brukar lite papper ge klara fördelar...

2007-01-08 19:54
fimp F23
Ett litet fult hjärta måste du ju ha lyckats skruva till? :D Klar respekt med en så fin titel, absolut!

nils P21
Hon är ju bara hjälpsam. :)

2007-01-08 19:57
nilsL jag gjorde nog ett o annat hjärta i min karriär. men mest granar eller en specialare som jag kallar skummad mjölk i espresso. den är het.

2007-01-08 19:58
nilsL
jo självklart, men blev lite väl många inlägg irad :D
ser dock ut som vi dubbelpostar också, påminn mig att hålla mig borta från att skriva i samma trådar som dig så vi inte förväxlas. :)
lycka till med drinkarna!

2007-01-08 19:59
Hehe, tänk om någon skadad jävel kommit och beställt världens realistiska latte med drottning Silvia insvängt i skummet. :D Houston we have a slight probl...

2007-01-08 20:00
nils P21
Ja, dra åt helvete! :D (Nä skämtåsido men kom ihåg vem som var här först! ;)
Rappare

2007-01-08 20:01
Utbildningen i Ljusdal har några av mina vänner gått. Den ska tydligen vara väldigt bra!
http://www.innuce.nu

2007-01-08 20:02
Tack förresten, jag lär väl dricka upp dem själv egentligen. Det här är bara en dålig coverup-story för min latenta alkoholism till mina föräldrar.

"Nä jag ska bli bartender ja, det är skitbra, börja jobba och så vetni, ta hand om mig själv, bli något... *hick*"

2007-01-08 20:03
nilsL
med det kontot ja ;)

2007-01-08 20:05
nils P21
Jag hette "nils" på backlash! :P

2007-01-08 20:09

nilsL 
Jag jobbar som bartender , kan säga att kurser man går på Mallis/Kos/Whatever inte är mycket att hänga i granen .
Folk som har lärt sig blanda diverse kokosdrinkar är ofta inte vad krogägare i Sverige letar efter ..
Ingen av de jag jobbar med har gått kurs utomlands , men någon har gått en barskola i Stockholm .
Jag blev upplärd på plats av mina chefer , hade ingen erfarenhet sedan innan .
Det som jag har uppfattat som det viktigaste är att man är väldigt service-minded , har kassavana , fixar stress och kan de svenska alkohollagarna osv .
Inte att man kan 61476 olika drinkar utantill .
Väldigt olika beroende på vilket ställe man jobbar på förstås .

Tycker yrket är lite förskönat också .
Ofta jobbar du bara 4h pass 2 kvällar per vecka , blir alltså inte speciellt mkt cash . Större delen av lönen får man från dricks .

Om jag var du skulle jag skita i solsemesterdrinkkurser och istället satsa på en bra skola i t.ex Sthlm eller Gbg där du lär dig mer om servering och viner , för att sen söka jobb på något hotell där man kan jobba som bartender heltid :)

mjao!

2007-01-08 20:21
DaShiki F1
Ja, absolut, jag skrev det där om utlandskurserna mest för att kunna få det konfimerat att det inte är något att lägga resurser på.

Den utbildning jag länkade i Göteborg verkar okej, ska leta efter någon närmare Sundsvall, kanske Stockholm eller liknande. En sådan grej bör vara bättre ...

Hotell är alltså vad man ska satsa på? Där ser man.

Tack för ditt välformulerade och faktarika inlägg!

2007-01-08 20:22
Sikkan P23
Jag har googlat efter "bartenderutbildning ljusdal" utan vidare resultat. Har du möjligen någon sida eller dylikt? :)

Ljusdal är 15 mil härifrån, men min uppfattning är att det är s.k. håla. :\

Ska man bara utbilda sig, och den är erkänt bra, ja, då är det väl självklart en annan grej.
Rappare

2007-01-08 21:17
nilsL: jag hittar inte så mycket jag heller tyvärr.. jag ska fråga någon utav mina vänner när jag pratar med någon utav dem.

btw, jag heter också nils ;P

2007-01-08 21:24
Sikkan P23
Ait, nice, det vore uppskattat!

Nils är fördjävla inne här helt enkelt. ;)

2007-01-09 06:58
sikkan & nilsl
jag måste bara skryta lite att jag inte heter nils utan jag heter faktiskt nisse :)

2007-01-09 09:54
håller helt med Reta P21. 

Bästa sättet är att börja på botten och jobba sig upp,, började
själv jobba som nisse år 2000 och började jobba i baren året efter, har sedan dess jobbat både i sverige och utomlands både som barsupervisor och bartender..

kommer ihåg hur min chef i Västerås brukade slänga alla jobb ansökningar där det fanns bifogade betyg/diplom från olika sriösa/oseriösa barutbildningar, utan att ens läsa dom.
 Han menade att de flesta som gått en utbildning räknade med att få börja direkt i baren utan någon som helst erfarenhet av bararbete, vilket ofta ledde till att de inte klarade av tempot....

2007-01-09 10:44
Läste i metro idag att man kan utbilda sig som bartender i Malmö under 7 veckor. Är du intresserad så skicka ett meddelande så scannar jag in det för jag tog med det.

2007-01-09 13:29
Iofs hade jag väl inte tänkt att jag skulle få börja jobba på något större ställe sådär på direkten, men ja ... Jag ser era poänger och tackar för dem. Min huvudtanke är väl dock att jag ser det som ett ganska schysst jobb och hade tyckt det vore roligt att få lära mig någonting om det också, dvs. det man faktist får lära sig när man går en sådan utbildning.

Jobbmarknaden i Sverige är inte den bästa heller, så beroende på var man hamnar sedan så kan det väl vara en bra investering. Och annars, i brist på annat liksom (dvs. vettig sysselsättning under sommaren), vafan, i den här stan får man knappt jobb på donken.

mellanöl P21
Om det inte är för stort besvär så vore det uppskattat! :)

2007-01-09 13:37
nisse is the shit!
puss

2007-01-09 17:00
nisse is the shit!

nja kanske inte,, men för att lära sig och jobba upp sig så är det kanske "the shit"...

2007-01-09 17:33
förresten nilsL ..istället för att lägga ut en massa pengar på en onödig utbildning så kan du gå och fråga på någon bar om du kan få jobba gratis,, då lär du dig yrket bättre än på de flesta utbilningar, slipper lägga ut en massa pengar, har en sysselsättning och baren får gratis personal + att du säkerligen kan få ett riktigt jobb på baren efter en tid... win- win situation... 

Rappare

2007-01-09 17:48
jayzone: så gjorde jag.. på ett ungefär ;)

2007-01-09 18:46
jayzone P24
Hehe jag älskar att vara nisse, det är så jävla kul. Det beror iofs på vad du är på för ställe och vad du jobbar med för folk men mitt jobb är bäst även fast det är tugnt och mycket stress.
puss

2007-01-09 20:00
jag känner massa bartendrar som inte gått en enda utbildning..
bara börjat jobba och lärt sig allt på jobbet...

de räcker med att ha kontakter så kan du få nästan vilket normalt jobb som helst...
:::The Iranian Stallion:::