I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-01-04 22:06

Mjölk.

Mjölk. Denna gudomliga dryck från Mamma Mu. Ända sen barnsben har min konsumtion av Klara Kossas magiska dryck varit enorm. Jag har dock alltid druckit minimjölk så på det viset är det ingen fara. Dock, idag, när jag diskuterade med en vän fick jag reda på att mjölk har visats påskynda prostatacancer. Och det vill jag ju inte helst drabbas av. Vet någon Whoait lite om hur pass skadligt drycken från Mamma Mu är, om man överskrider 1 l per dag? Denna liter var förövrigt lagd som gränsvärde av Livsmedelsverket. Hur mycket mjölk dricker ni själva?

Unweaving the rainbow.

2007-01-04 22:08
Mer än 1 liter/dag med oboy annars får det vara.
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-01-04 22:09
Bara i Oboy och i plugget. Hemma smakar det skit.

2007-01-04 22:12
det är nog ingen större fara , om du tar reda på mer fakta om cancer,  så får du börja tänka på nästan allt du gör och trycker i dig

t.ex prostatacancer, står man upp och kissar som kille, har man större chans att få prostatacancer än de män som sitter ner.
hey, what to do about that?
jag levde för kicken , precis som du

2007-01-04 22:16
Skulle tydligen mångfaldiga risken , det är det som är intressant.  Vi talar om kanske 50 procent större risk.
Unweaving the rainbow.
Skivsamlare

2007-01-04 22:16
Du får cancer av allt idag. Oroa dig inte.

Lät bara för kul för att få passera obemärkt.
http://www.soundcloud.com/adamkross

2007-01-04 22:24
Skönt sagt var det iaf. Får mig att tänka på en grej Nietzsche sade.

"Believe me! The secret of reaping the greatest fruitfulness and the greatest enjoyment from life is to live dangerously!"

Så om vi skall lyssna på detta så drar vi slutsatsen att mjölk skall drickas ;)

Unweaving the rainbow.

2007-01-04 22:30
gör som erorone å drick laktosfritt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-04 22:32
Säger väl sig självt att mjölk inte är det bästa att dricka för människor, då den är till för kalven?

2007-01-04 22:34
dicker inte alls mycket mjölk, förutom i te o när jag e bakfull.

2007-01-04 22:35
erorone P19
Det är ju kalciumet som skall öka risken.

katt_

Jag tycker inte att det där påståendet är gångbart. Människor har i alla tider livnärt sig på djur och det de producerar och mycket tack vara detta utvecklades en starkare hjärna. Det är väl när vi äter alltför stora mängder som det blir fel. Sen kan man ju ur moraliska perspektiv påstå att det är fel att leva på annat liv, men det är en annan fråga.
Unweaving the rainbow.

2007-01-04 22:38
mjölk är livets vatten! den perfekta drycken.
dricker lätt en liter om dagen. straight up eller i the.

på bakfyllan får jag såna sjuka mjölkcravings att det är löjligt. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-04 22:42
Gramsci

Det där med hjärnan tror jag på hur mycket jag vill.. man kan inte på något sätt bevisa den teorin. För övrigt gällde väl den trots allt ändå kött, och inte mjölk?

Och ja, det med mängderna spelar givetvis roll. Klart att man kan leva och må bra av att äta animaliska produkter. Jag ifrågasatte bara att det skulle vara det bästa för människans hälsa.

2007-01-04 22:46
 katt_
Jag kan leta upp ett par bevis, men frågan är huruvida du vill tro på det. Vad skulle övertyga dig om att så var fallet, så skall jag försöka möta upp till dina beviskrav.

Animaliska produkter är bra i rätt mängd. I min åsikt lever laktoovovegetarianer(stavning?) nyttigast för att de genom mjölken och äggen kan få i sig fullvärdigt protein och mycket annat.
Unweaving the rainbow.

uuh jag gillar inte mjölk, det smakar verkligen komage o fett o helvete..

nä det e bara gott i te eller kaffe eller oboy då mjölken inte smakar..

men jag får för mig att jag ska dricka mjölk i bland o tar mig ett glas, menblir alltid lika besviken...
Producent

Att hålla på och oroa sig för minsta lilla grejj gör dig bara paranoid så att du skaffar det till slut...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-01-04 22:47
Gramsci

Ja men gör du så. Leta upp bevis och återkom. 

2007-01-04 23:06
katt_
Vad skulle övertyga dig om att så var fallet, så skall jag försöka möta upp till dina beviskrav.
Ge mig gärna ett svar på det först ;)
Unweaving the rainbow.

2007-01-04 23:20
Med en liter minimjölk kvalificerar du förmodligen in i gruppen som får i sig mycket kalcium i metastudien nedan och löper således en uppemot 40 % större risk att få prostatacancer än de som får i sig lite kalcium. Ingen större fara på taket alltså.

Results: Men with the highest intake of dairy products (RR =1.11 ,
P = .047) and calcium (RR = 1.39 , P = .018) were more likely to develop prostate cancer than men with the lowest intake.

Prosepctive Studies of a Dairy Product and Calcium Intakes and Prostate Cancer and Risk: A Meta-Analysis

2007-01-04 23:23
Apati
Tack! Har du några mer intressanta studier?
Unweaving the rainbow.

2007-01-04 23:29
Det där är en sammanställning (metastudie) av tolv studier. Räcker inte dessa tolv?

2007-01-04 23:32
Haha, nu när jag lärt mig innebörden av ordet metastudie så räcker det fullständigt :)
Unweaving the rainbow.

2007-01-04 23:40
Gramsci P18

Jag tycker inte att det där påståendet är gångbart. Människor har i alla tider livnärt sig på djur och det de producerar och mycket tack vara detta utvecklades en starkare hjärna. Det är väl när vi äter alltför stora mängder som det blir fel. Sen kan man ju ur moraliska perspektiv påstå att det är fel att leva på annat liv, men det är en annan fråga.

För det första är det ju rätt irrelevant vad människor gjort "i alla tider", och för det andra har vi verkligen inte druckit komjölk i alla tider - många folkgrupper klarar det inte än idag.

Visserligen är det ju irrelevant vad mjölken "är till för" också, så länge den är nyttig. Dock kan man ju konstatera att den knappast är nödvändig (såsom mjölkfrämjandet hävdar) när dess konsumtion utgör ett så "onaturligt" beteende som att dia en annan art (något som inte förekommer eller har förekommit i naturen i övrigt).
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-01-04 23:48
Jag skrev aldrig att vi livnärt oss på mjölk i alla tider, eller det var inte det jag menade. Vad jag menar, just som du säger är att vi äter massa annat som inte "är till för" oss och därav funkar det inte. Att förneka att kött har betytt mycket för människans evolution är fel. Mjölk är nyttig till vissa mängder och därför dricker vi det.
Unweaving the rainbow.

2007-01-04 23:56
Gramsci:

Att förneka att kött har betytt mycket för människans evolution är fel.

Fast nu jämför du ju äpplen och päron. Köttätande har betytt allt för hela ekosystemet, konsumtion av andra arters mjölk inte ett smack.

...vad nu det har för betydelse, iofs. Som du säger, är det nyttigt är det ju bra, annars dåligt.

Mjölk är nyttig till vissa mängder och därför dricker vi det.

Tja, därom tvista de lärde skulle man väl kunna säga =) Icke fettreducerad mjölk (eller standardmjölk också) är ju direkt onyttigt med de halter mättat fett den innehåller. Även annan mjölk är ifrågasatt, inte minst pga den idag skadliga tillsatsen av A-vitaminer.

2007-01-04 23:59
mjölken styr alltid upp jävulska planer med alkoholen dagen efter, planer om att frita sig från magen! därför dricker jag nästan bara detta vita guld på vardagarna..
Men lika glad är jag för det!

2007-01-05 00:07
Jag skrev ju "att förneka att kött" inte att förneka att mjölk har betytt något. Lägg inte orden i munnen på mig ;) Om du dricker fettsnål mjölk och dricker de mängder som är rekommenderat bör det väl inte vara onyttigt ändå?

"Mjölk är ett allsidigt sammansatt livsmedel som innehåller högvärdigt protein, viktiga mineralämnen och vitaminer, men också fett med hög halt av mättade fettsyror."

Unweaving the rainbow.

2007-01-05 00:07
Från SLV
Unweaving the rainbow.

2007-01-05 00:08
FHI gick ut med en rekommendation för flera år sen om att man skulle sluta tillsätta A-vitaminer i de fettsnåla mjölkerna. Borde det inte bli något av det snart? I andra länder tillsätter man inte A-vitamin i mjölken och man började med det i Sverige för att man trodde att det var nyttigt så varför då inte sluta omedelbart när det istället visar sig skadligt. Förändringens hjul rullar väl långsamt ibland.

"De svenska rekommendationerna från Livsmedelsverket om dagligt intag av A-vitamin har visat sig för höga och kan medföra ökad risk för benskörhet. Berikningen i mjölk, margarin och multivitaminpiller skall därför minskas."

Folkhälsoinstitutet årsrapport 2003

2007-01-05 00:11
80 % av världens befolkning är laktosintoleranta

2007-01-05 00:13

2007-01-05 02:40
Gramsci:

Jag skrev ju "att förneka att kött" inte att förneka att mjölk har betytt något. Lägg inte orden i munnen på mig ;)

Nej, men jag förutsatte en koppling till trådens ämne... dvs att du på något sätt jämställde köttätandet med mjölkdrickandet. Var det inte så ber jag om ursäkt.

Apati:

Ja, det där med benskörheten är ju något ironiskt. Jag fattar inte heller att de inte gör slag i saken, har svårt att se någon folkstorm mot den uteblivna vitaminberikningen.

2007-01-05 03:45
haha gramsci =DD